کد خبر : 65067
تاریخ : 1401/10/28
گروه خبری : ورزشی

روزگار سخت بسکتبالیست‌های همدانی در تنگنای مالی

فعالیت 2200 ورزشکار بیمه‌شده در بسکتبال همدان

بازی‌ها و ورزش‌های گروهی و تیمی را می‌توان یکی از جذاب‌ترین و مهیج‌ترین ورزش‌ها معرفی کرد که بکستبال نیز یکی از همین ورزش‌ها است؛ این ورزش که از محبوب‌ترین بازی‌ها میان افراد قدبلند بوده، امروزه در سرتاسر باشگاه‌های خوب بسکتبال همدان آموزش داده شده و به‌طور حرفه‌ای دنبال می‌شود. به‌طوری که تا 15 سال پیش این رشته ورزشی جزء رشته‌های سرآمد و قهرمان‌پرور استان بود، اما متأسفانه طی سال‌های اخیر در نبود حمایت مالی، وضعیت این رشته ورزشی مطلوب نیست و نتوانسته ورزشکار قابلی را در سطح ملی مطرح کند؛ بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا با پرویز ریحانی، رئیس هیئت بسکتبال استان همدان گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
رئیس هیئت بسکتبال استان همدان با بیان اینکه درحال حاضر دو هزار و 200 نفر هم در بخش خانم‌ها و هم در بخش آقایان به‌صورت سازمان‌یافته در این رشته ورزشی فعال هستند، گفت: در بحث استعدادیابی طبق برنامه‌ریزی جذابی که فدراسیون ارائه کرده بود، همدان نیز شرکت کرد.
پرویز ریحانی افزود: این طرح در راستای شناسایی و پرورش ترکیب تیم ملی 2024 بسکتبال کشورمان در همدان برگزار شد.
ریحانی اظهار کرد: در این طرح 21 بازیکن مستعد و نخبه بسکتبال استان همدان حضور داشتند.
وی با بیان اینکه طرح مذکور با حضور بهرام رمضان مسئول دپارتمان استعدادیابی فدراسیون بسکتبال کشور در سالن بسکتبال تختی همدان برگزار شد، ابراز کرد: تست جسمانی، آزمون پیکرشناسی و مؤلفه‌های مهارتی در حین مسابقه در قالب این طرح درنظر گرفته شده است.
ریحانی با تأکید بر اینکه در طرح مذکور استان‌ها در هشت منطقه تقسیم شده‌اند که در این تقسیم‌بندی همدان در منطقه 6 با استان‌های هم‌جوار کردستان، ایلام و کرمانشاه هم‌گروه است، اذعان کرد: با تفاسیر عنوان‌شده ما در بخش بانوان 10 ورزشکار را به اردوی چهارروزه‌ای که در استادیوم آزادی برگزار شد، فرستادیم.
وی افزود: در بخش مردان نیز 10 ورزشکار را به اتفاق مربیانشان به‌منظور شناسایی افراد مستعدتر به اردوی تعریف‌شده در استادیوم آزادی زیر نظر فدراسیون، فرستادیم.
ریحانی با اشاره به حضور تیم جوانان استان همدان در لیگ جوانان و نیز تیم دختران نهاوند در لیگ جوانان، اظهار کرد: تیم اسدآباد نیز در لیگ دسته یک حضور دارد که اواخر همین هفته در این شهرستان میزبان مرحله دوم مسابقات هستیم.
رئیس هیئت بسکتبال استان همدان با بیان اینکه هم‌زمان تیم دختران نهاوند نیز در لیگ دسته دو حضور داشته و از هفته آینده مسابقات رفت‌وبرگشتی خود را آغاز می‌کند، ابراز کرد: در این مسابقات میزبان رفت بیرجند و برگشت نهاوند هستیم.
ریحانی با اشاره به اینکه به‌لحاظ زیرساخت به‌ویژه در شهرستان همدان با مشکل مواجه‌ایم، بیان کرد: متأسفانه واگذاری سالن‌های ورزشی از طریق مزایده این مشکل را مضاعف کرده، زیرا هیئت‌های ورزشی توان رقابت با بخش خصوصی را ندارند.
وی افزود: البته بخش خصوصی که در مزایده سالن بسکتبال موفق شد، خوشبختانه این سالن را در اختیار هیئت گذاشته است؛ اما این مهم همچنان بزرگ‌ترین مشکل ما بوده، چراکه رشته بسکتبال به خودی خود بنا به ملزومات، رشته هزینه‌بری است، بنابراین انتظار می‌رود آقای حقیقی مدیرکل جدید ورزش و جوانان همدان به این مهم چنان که وعده داده‌اند، توجه داشته باشند و هیئت‌ها را در اولویت برای واگذاری سالن‌های ورزشی قرار دهند.
رئیس هیئت بسکتبال استان همدان وضعیت زیرساخت‌های شهرستانی در این رشته ورزشی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه در این بخش مشکل چندانی نداشته و خود ما نیز معتقدیم راه پویایی رشته‌های ورزشی، تقویت هیئت‌های شهرستانی است.
ریحانی از نبود پشتیبان و مشکلات مالی ابراز گلایه‌ کرد و افزود: دلیل اصلی ناکامی در عرصه‌های مختلف ورزشی، نداشتن منابع مالی مناسب است؛ زیرا ما در لیگ‌هایی هم که حضور داریم، با بضاعت بسیار کم شرکت می‌کنیم.
وی با اشاره به تلاش هیئت جهت پیدا کردن پشتیبانی برای بسکتبال همدان، اظهار کرد: به واحدهای صنعتی برای همکاری و استفاده از سالن‌های بسکتبال جهت تبلیغ کالای تولیدی‌شان پیشنهاد دادیم، اما تلاش ما به‌خاطر مشکلات اقتصادی این شرکت‌ها، با استقبال خوبی روبه‌رو نشد.
این مقام مسئول با بیان اینکه شرکت‌های صنعتی با حضور در فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند می‌شوند، ادامه داد: اما این شرکت‌ها شاید به‌خاطر کمبود اطلاع از این فرصت‌ها، آن‌ها را از دست می‌دهند؛ اگر هم بخواهیم برایشان توضیح دهیم، اعتماد نمی‌کنند و اگر خواهان تبلیغات برای کالایشان باشند، بیشتر به صداوسیما تمایل نشان می‌دهند.
رئیس هیئت بسکتبال استان همدان با تأکید بر اینکه وجود این مشکلات خود مانع بزرگی بر سر راه ورزشکاران برای رویدادها ملی شده است، گفت: طی سال‌های اخیر گرچه تعدادی از بازیکنان چه در بخش مردان و چه در بخش زنان در اردوهای تیم ملی حضور داشته‌اند، اما در مراحل نهایی انتخابی از غافله عقب مانده و ناکام شده‌اند.
مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، سال‌ها است که مدیران و ورزشکاران تیم‌های مختلف ورزشی از نبود پشتیبان و مشکلات مالی گلایه‌مند هستند و دلیل اصلی ناکامی خود در عرصه‌های مختلف ورزشی را نداشتن منابع مالی مناسب عنوان می‌کنند.
حال آنکه طی شمارگان مختلف در گفت‌وگو با رؤسای ورزشی مختلف نیز به این مسئله بارها اشاره شده است؛ به‌طوری که رشته‌های مختلف ورزشی مدت زیادی است با کمبود بودجه و نبود پشتیبان دست به گریبان هستند، حتی گاهی رشته‌های المپیکی در باشگاه‌ها تعلیم داده می‌شوند، اما به‌دلیل کمبود سرمایه، لیگ برتر این رشته‌ها یا مسابقه‌ای که ورزشکاران این رشته‌ها بتوانند در آن خودآزمایی کنند، برگزار نمی‌شود یا درصورت برگزاری، این ورزشکاران امکان حضور در مسابقات را ندارند و حتی گاهی نیز شنیده می‌شود که یک تیم با وجود قهرمانی در سال‌های قبل، به‌خاطر مشکلات مالی و نبود پشتیبان، منحل شده که نمونه بارز آن تیم بسکتبال پگاه همدان بود که بنا به صلاحدید شرکت پگاه و نبود حمایت مالی، منحل شد. این درحالی است که با نگاهی همه‌جانبه به موضوع پشتیبانی در همدان، از هیئت‌های ورزشی گرفته تا حامیانی که راضی به حمایت از یک تیم یا برگزاری یک مسابقه شده‌اند، جایگاه و اثرگذاری حمایت شرکت‌های صنعتی از ورزش همدان، روشن می‌شود؛ فرآیندی که ظاهراً در فوتبال راحت‌تر انجام می‌شود.
حال آنکه دراین‌بین صداوسیما قدرتمندترین حلقه‌ای است که می‌تواند سرمایه شرکت‌های صنعتی را به ورزش پیوند دهد، اما شاید این اتفاق چندان ازنظر اقتصادی با منافع صداوسیما به‌ویژه در استان‌ها، هماهنگ نباشد، زیرا به گفته افراد مطلع و مرتبط، هزینه برگزاری بعضی مسابقات ورزشی برای حامیان، کمتر از تبلیغ در صداوسیما است، پس اگر این مسابقات از شبکه‌های تلویزیونی نیز پخش شود، شرکت‌های صنعتی صرفه‌جویی زیادی در هزینه تبلیغات خود کرده‌اند.
این درحالی است که برای رشته فوتبال، صداوسیما جهت پخش بازی‌های لیگ برتر فوتبال، به سازمان لیگ حق پخش نیز می‌پردازد و حتی برای دوره‌ای به‌خاطر نپرداختن این پول، از پخش تلویزیونی این مسابقات محروم شده بود؛ اما برای پخش مسابقات ورزشی دیگر حق پخش دریافت می‌کند! یعنی برخلاف نتیجه اکثر مسابقات ورزشی که یک‌ طرف برنده و طرف دیگر بازنده است، این مسابقات برای صداوسیما یک بازی دو سر برد است. از طرفی از برگزارکنندگان مسابقات حق پخش دریافت می‌کند، بنابراین انتظار می‌رود برای برای این مهم چاره مؤثر از سوی مدیران کلان و استانی اندیشیده شود.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/65067