کد خبر : 65022
تاریخ : 1401/10/27
گروه خبری : فرهنگی

مردمی نبودن و ناکارآمدی برخی مسئولان علت کم‌رنگ شدن برنامه‌های دهه فجر

با توجه به نزدیک شدن به ایام‌الله مبارک دهه فجر و گذشت بیش از 43 سال از انقلاب شکوهمند اسلامی، بی‌شک خاطرات مراسم‌هایی که در گذشته طی این ایام برگزار می‌شد، در ذهن همه تداعی می‌شود. روزگاری که همه آحاد جامعه به‌صورت خودجوش ادارات، محله‌ها و مساجد را آذین‌بندی می‌کردند. دانش‌آموزان در این ایام علاوه‌بر اجرای تئاتر و سرود، با تزئین کلاس‌ها و فضای مدرسه به‌وسیله روبان‌های رنگی و روزنامه دیواری، فضای مناسبی را برای این امر آماده می‌کردند.
مردم شور و اشتیاق بسیاری برای برگزاری برنامه‌های دهه فجر داشتند، طی این ایام اگر در شهر گشتی می‌زدیم، به‌خوبی تغییر را حس می‌کردیم. ادارات با ورود به این ایام برنامه‌های مختلفی را درنظر می‌گرفتند و به اجرای آن‌ها می‌پرداختند؛ اما اکنون با گذشت زمانی بیش از 43 سال از آن رویداد، با افزایش سطح ارائه خدمات در جامعه، این برنامه کم‌رنگ‌تر شده که با توجه به آنچه بیان شد، سپهرغرب با حجت‌الاسلام مهدی جوادی گفت‌وگویی داشته که در ادامه نتیجه را می‌خوانید:
عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور استان همدان با اشاره به اینکه در بحث جشن‌های دهه فجر باید به چند نکته توجه داشته باشیم، گفت: انقلاب ویژه­ مردم ایران است و آنان خود را در ایجاد و رقم خوردن آن سهیم می‌دانند. در گذشته مراسم‌های دهه فجر مردمی‌تر برگزار می‌شدند؛ مردم در سال‌های ابتدایی سالگرد‌های انقلاب چون خودشان را به‌صورت مستقیم در فرآیند پیشبرد اهداف انقلاب سهیم می‌دانستند، جشن‌ها را به‌صورت مردمی‌تر برگزار می‌کردند و این امر تا اواخر جنگ تحمیلی ادامه داشت و حضور مردم به‌خوبی در این فضا حس می‌شد.
حجت‌الاسلام مهدی جوادی خاطرنشان کرد: پس از گذشت زمان و مطرح شدن فضای حاکمیتی، با این مسئله‌ مواجه می‌شویم که مردم کم‌کم انتظارات از انقلابی که خودشان رقم زده‌اند را از مسئولین و کارگزاران نظام مطالبه می‌کنند.
این استاد دانشگاه در ادامه اظهار کرد: به‌مرور انتظارات مردم از انقلاب توسط برخی از کارگزاران نظام به‌صورت جدی مورد توجه قرار نگرفت و باعث شد تا مردم نسبت به آن فضای عمومی انقلاب بدبین شده و ریزش داشته باشند.
حجت‌الاسلام جوادی با اشاره به کارهایی که موجب کم‌رنگ شدن این موضوع شد، تصریح کرد: قسمتی از مردم که بینش عمیق نداشتند، با عملکرد نامناسب برخی از مسئولین در سطوح مختلف، نسبت به چشم‌اندازهای نظام نگاه خوشبینانه خود را کمی از دست دادند و دیدگاه خنثی پیدا کردند.
وی با بیان اینکه بعد از تغییرات مذکور حاکمیت به جبران خلأ موجود اقدام کرده و قسمتی از این امر به بخش دولتی اختصاص یافت، یادآور شد: این فضا هرساله تشدید شد، تا زمانی که دولت‌مردان احساس کردند متولی برگزاری مراسم بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی خودشان هستند و طرح‌های زیادی در این خصوص ارائه و اجرا کردند.
این استاد دانشگاه در ادامه افزود: پس از اینکه مردم مشاهده کردند که ادارات متولی این امر هستند و حس کردند که کسی هست تا این بار را بردارد، صرفاً به حضور در راهپیمایی‌­­ها اکتفا کردند.
وی با یادآوری دوران تحصیل خود در مدرسه، تصریح کرد: در این ایام علاوه‌بر تزئین کلاس و تهیه روزنامه دیواری، شور و اشتیاق زیادی بین دانش‌آموزان بود.
حجت‌الاسلام جوادی با اشاره به کاهش انگیزه مربیان پرورشی و سایر مردم درخصوص برگزاری این مراسم‌­ها، اظهار کرد: ورود حاکمیت و عدم انجام وظایف انقلابی در سطح کارگزاران نظام، باعث شد مردم نسبت به اصل انقلاب همچنان فداکار باشند، اما چون نماد این انقلاب در دست کارگزارانی که ممکن است خطا‌ها و نقایصی داشته باشند، افتاده و ایجاد یک نوع ویترین که اصطلاحاً مجریان و متولیان انقلاب را یدک می‌کشند، باعث ایجاد نوعی بدبینی نسبت به فضای انقلابی شد.
این استاد دانشگاه ضمن اشاره به راه حلی برای این موضوع، عنوان کرد: اولاً به مردم میدان داده شود و بستر برای کنش‌های مردمی در سطح عموم فراهم شده و بودجه‌ها صرفاً در اختیار ادارات نباشد، بخشنامه‌ها صرفاً به ادارات تعلق نگیرد، فعالیت‌های نمایشی ادارات کم‌رنگ شود، فرصت اجرای ایده به مردم داده و از آن‌ها حمایت شود، در انتها به ایده‌های برتر جوایزی اهدا شود تا مردم مجدداً در مسیر پویایی قرار گیرند.
وی افزود: مسئولین و کارگزاران نظام باید مجدداً به مباحث انقلابی بپردازند و ببینند توانسته‌اند به‌خوبی آن‌ها را اجرا کنند یا خیر؟ زیرا در هر بزرگداشت باید ببینیم انقلاب اسلامی برای متولیان و ولی نعمتان که مردم هستند، چه آورده‌ای داشته است؟
حجت‌الاسلام جوادی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب که مردم باید تغییرات را حس بکنند، ابراز کرد: مردم باید حس کنند که انقلاب آورده­‌ای جدی داشته، اما آن‌ها احساس نمی‌کنند که انقلابشان رو به رشد است، حس آن‌ها نسبت به اوج و کمال انقلاب به‌دلیل خطاهای کارگزاران در سطح عمومی کم‌رنگ‌تر شده است.
وی با اشاره به اینکه میدان از دست مردم گرفته شده و امکانات در دست کارگزاران است، اذعان کرد: افول نگاه انقلابی در سطح کارگزاران ازجمله عواملی است که مردم فکر می‌کنند انقلاب برای بعضی‌ها خوب شده و نه برای عموم مردم.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه برخی همچنان برای انقلاب فداکاری می‌کنند، تصریح کرد: اما در این میان برخی نیز از انقلاب صرفاً استفاده‌های نامشروع می‌کنند که موجب شده مردم با مقایسه آن‌ها، به این‌ فضا بپردازند.
وی با اشاره به دیگر سخنان رهبر معظم انقلاب درخصوص پای کار آمدن مردم، اذعان کرد: برای اینکه مردم پای کار نظام بیایند و یک حرکت عمومی در سطح کشور اتفاق بیفتد، باید به هسته‌ها و گروه‌های میانی مردمی بها داده شود؛ زیرا در این صورت کار مردم برای مردم خواهد بود.
حجت‌الاسلام جوادی با بیان اینکه اگر این مهم فراهم نشود و موانع اداری پیش روی آن باشد به حرکت عمومی مانند زمان انقلاب دست پیدا نخواهیم کرد، افزود: مردم باید به‌صورت آتش به اختیار و با ایده، کنار حاکمیت باشند؛ در این صورت مردم انقلاب را از خودشان دانسته و برای آن هزینه خواهند کرد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه کارمندان نیز از مردم هستند، اظهار کرد: درصورتی که دیدگاهی که کم‌کاری برخی کارگزاران باعث ایجاد آن است در جامعه وجود داشته باشد، قطعاً کارمندان نیز که از مردم هستند، رغبت و انگیزه‌ای نخواهند داشت؛ پس باید این اتفاق ابتدا در بین مردم رخ دهد تا در ادارات که آن‌ها نیز جزء مردم هستند نیز شاهد برگزاری بهتر این مراسم‌ها باشیم.
وی در پایان با اشاره به اهمیت حضور کارگزاران دارای نگاه انقلابی، تصریح کرد: اگر کارگزاران نگاه انقلابی داشته باشند، هیچ فاصله و شکافی بین ادارات و مردم مشاهده نخواهیم کرد.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/65022