کد خبر : 63498
تاریخ : 1401/9/17
گروه خبری : استان‌ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان:

پارک علم و فناوری حوزه سلامت راه‌اندازی می‌شود

محمدمهدی مجذوبی در حاشیه نخستین و بزرگ‌ترین رویداد جذب سرمایه خطرپذیر در دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان که با هدف شناسایی تیم‌ها و سرمایه‌گذاری بر استارت‌آپ‌ها و با مشارکت مؤسسه دانش‌بنیان برکت و همکاری مجموعه 100 استارت‌آپ برگزار شد، به تأثیر برگزاری این رویداد در فضای کسب‌وکار اشاره و اظهار کرد: در حوزه سلامت این نخستین رویداد برگزارشده در استان است و تلاش شده در آن فضایی برای تعامل بین دانشگاه و فضای بازار فراهم شود.
وی با اشاره به یکی از محورهای این رویداد در راستای جذب سرمایه‌های خطرپذیر، ابراز کرد: برگزاری این رویداد درنهایت به استقرار هسته‌های نوآور در دانشگاه منتهی می‌شود که امید است بتوانیم ارتباط بین دانش و ثروت را با این رویکرد تقویت کنیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با تأکید بر اینکه وقتی دانش به فناوری تبدیل می‌شود و به سمت تولید محصول حرکت می‌کند اشتغال‌زایی در پی دارد و به خلق ثروت منجر می‌شود، گفت: دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان در مسیر حرکت به سمت دانشگاهای نسل سوم قرار دارد که لازم است در این راستا هم مراکز رشد و نوآوری را از منظر کیفی و کمی تقویت کنیم و هم از تولید علمی صِرف خارج شده و به حوزه تولید محصول ورود کنیم.
وی تصریح کرد: درحال حاضر اساتید دانشگاه علاقه بسیاری به این حوزه نشان می‌دهند و جای بسی خرسندی است که تعداد جوانان دانشجو که به این حوزه علاقه نشان می‌دهند حتی از اساتید نیز بیشتر شده است.
مجذوبی ادامه داد: دانشگاه می‌تواند هم در حوزه تجهیزات مواد پزشکی و هم در تولید دارو (اعم از شیمیایی یا داروهایی با پایه گیاهی) از ظرفیت شرکت‌های فناور بهره‌مند شود؛ بنابراین استفاده از این ظرفیت در فضای هسته‌های نوآور ضروری است.
وی همچنین به دیگر اهداف برگزاری این رویداد بزرگ در دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان اشاره کرد و افزود: هدف‌گذاری نخست ما این است که ایده و سرمایه‌‌گذار را در این رویدادهای استارت‌آپی شناسایی کنیم و در زمینه برقراری ارتباط بین فضای دانش و محصولات بکوشیم.
   تولید دارو و کیت‌های آزمایشگاهی، نخستین رویکرد دانشگاه در ایجاد هسته‌های فناور
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با بیان اینکه اولویت نخست دانشگاه در بهره‌مندی از تولیدات محصولی هسته‌های فناور تولید دارو و کیت‌های آزمایشگاهی است، عنوان کرد: برخی از جوانانی که امروز وارد این فضا شده‌اند، مسیر را بلد نیستند و از مرحله ارائه ایده تا گرفتن بازار نیازمند راهنمایی هستند؛ بنابراین باید تلاش کنیم در این رویدادها آگاهی لازم به جوانان علاقه‌مند و ایده‌پرداز ارائه شود.
وی یادآور شد: بسیاری از این افراد دارای مدارج علمی هستند، ایده‌های خوب دارند و در مرحله پیش‌تولید ورود می‌کنند، اما بازار را به‌خوبی نمی‌شناسند؛ به همین علت آگاهی‌بخشی دقیق از مراحل تولید محصول، نخستین گام در حمایت از ایده‌های فناورانه و فضای تولیدمحور کردن دانش است، چراکه طی کردن مسیر اشتباه پس از چندسال می‌تواند منجر به ناامیدی و سرخوردگی شود.
مجذوبی تأکید کرد: حضور سرمایه‌گذارهای خطرپذیر به حیطه تولیدات فناورانه و پردازش ایده‌های محصول‌محور بسیار مهم است، زیرا آن‌ها با حمایت جدی خود می‌توانند در توسعه و شکوفایی این حوزه مؤثر باشند که این موضوع می‌تواند یکی دیگر از محورهای برگزاری استارت‌آپ‌ها واقع شود.
وی سومین مرحله و هدف اجرای رویدادهای استارت‌آپی و فناورانه را آشنایی و ورود شرکت‌های تولیدی به این حوزه عنوان کرد و افزود: شهرک‌های صنعتی با برخورداری از ظرفیت شرکت‌های تولیدی متعدد باید به این حوزه وارد شوند، زیرا دانشگاه‌ها نمی‌توانند در تولید انبوه تا پایان مراحل فناور و پژوهشگر را مورد حمایت قرار دهند و ادامه مسیر با حضور شهرک‌های صنعتی ممکن خواهد بود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان در پایان خاطرنشان کرد: هر استانی که تمایل دارد به رشد ایده و دانش در فضای فناوری و صنعت ورود جدی داشته باشد، باید از ظرفیت دانشگاه‌ها و شهرک‌های صنعتی به‌طور مشترک بهره‌مند شود و بعد از برنامه‌ریزی‌های اولیه در دانشگاه‌ها، شهرک‌های صنعتی را نیز پای کار آورد تا شاهد رشد صنعت مبتنی بر ایده‌های فناورانه و کاربردی شویم.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/63498