کد خبر : 63487
تاریخ : 1401/9/17
گروه خبری : دین و اندیشه

جسارت سلطه‌گران تربیتی برای تسلط بر نسل جدید

حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا تراشیون گفت: هدف در تربیت بندگی خداوند است. سلطه‌گران تربیتی به حدی جسارت پیدا کرده‌اند که حتی اسم این نسل‌ها را نیز خودشان تعیین می‌کنند.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: از دیگر اقدامات این نظام سلطه، پایین آوردن سطح گروه‌های مرجع در امور تربیتی است تا بتوانند تاثیرگذاری بیش‌تری در افکار داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه امروز نقش خانواده‌ها را تاحد تامین نیاز‌ها پایین آورده‌اند، عنوان کرد: این موضوع منجر شده است تا نظام سلطه بتوانند به خواسته‌های خود دست پیدا کند.
تراشیون با بیان اینکه ناکارآمدی نظام آموزش و پرورش باید اصلاح شود، خاطرنشان کرد: این موضوع یکی از دغدغه‌های اصلی مقام معظم رهبری نیز هست و ایشان در موارد متعدد به آن تاکید داشته‌اند. طی این دو دهه کم‌کاری‌های مختلفی انجام شده که نتایج آن را در جامعه فعلی مشاهده می‌کنیم.
باید برای تربیت نسل آینده نیز یک برنامه منظم و دقیق با شاخصه‌های اساسی تبیین شود.
 جهت‌گیری هیأت‌ها به سمت مسائل تربیتی باشد
در ادامه رحیم آبفروش گفت: در تلاش هستیم همایش‌ها متناسب با شرایط و نیاز جامعه جهت‌گیری ویژه‌ای داشته باشند. در همایش امسال نیز رویکرد اصلی را بر موضوع تربیت قرار داده‌ایم.
دبیر جامعه ایمانی مشعر ادامه داد: در عرصه تربیت چالش‌ها و مدعیان مختلفی وجود دارد که برای تشخیص راه درست از بیراهه نیازمند چشم بینا و بصیر هستیم.
وی با بیان اینکه این موضوع یک مسئله خیلی مهم در جامعه فعلی تبدیل شده است، مطرح کرد: اگر هیأت به محل تربیتی تبدیل شود تمام جایگاه‌های منبری و مداح تغییر پیدا خواهد کرد.
آبفروش ادامه داد: این تغییر جایگاه‌ها می‌تواند نتایج بسیار مطلوبی به همراه داشته باشد. این اجتماع هول ثقلین به منظور احیای امر اهل بیت (ع) است. در نتیجه برای تحقق این رسالت هیأت باید به محل رشد و تربیت تبدیل شود.
وی با اشاره به اینکه تمام اتفاقات هیأت‌ها در تعاملات اجتماعی رقم می‌خورد، یادآور شد: هیأت به عنوان نهاد تربیتی باید در جایگاه تعلیم و تربیت خانواده‌ها قرار بگیرد.
آبفروش با بیان اینکه هیأت این چنینی می‌تواند الگوی نظام حکمرانی اسلامی باشد، ابراز کرد: این هیأت می‌تواند حلقه میانی امام و امت بوده و به عصای دست ولایت تبدیل شود.
وی در پایان اضافه کرد: ایام فاطمیه نزدیک است و هیأت‌های مذهبی باید از این فرصت به منظور اثرگذاری در حوزه تعلیم و تربیت بهترین استفاده را داشته باشند.
 عدم توجه به تربیت، جامعه را ناکارآمد خواهد کرد
در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن علوی گفت: تمام فعالیت‌ها برای فایده‌مند بودن باید یا تربیتی بوده و یا مقدمه فعالیت‌های تربیتی باشند. این افراد کارآمد باید در سنین نوجوانی تربیت شوند و اگر این تربیت انجام نشود شاهد خیل عظیم افراد ناکارآمد خواهیم بود.
استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه نباید کار فرهنگی و تربیتی کوچک شمرده شود، عنوان کرد: هرچه در عالم اتفاق می‌افتد انعکاس اتفاقات است و اگر زمانه بد شده، این اقدامات مردم است که بد شده است.
وی با بیان اینکه شبهه و اشتباه چالش اصلی در عصر حاضر است، خاطرنشان کرد: باید معنا و مفهوم دقیق کار تربیتی را بفهمیم تا به اشتباه در مسیر بیراهه گام بر نداریم.
علوی با اشاره به اینکه کار تربیتی یک اقدام صد در صد خدایی است، تصریح کرد: اگر نیت درست در کار تربیتی وجود نداشته باشد نتیجه تربیت درست نخواهد بود بلکه خود فرد نیز از تربیت ساقط خواهد شد.
وی ادامه داد: کاری که با نیت خداوندی باشد در آن دنیا، اسم و رسم، جایگاه و... نباید دخالت داده شود.
این خطیب توانا با بیان اینکه محتوا و معنا نیز در فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی اثرگذار است، یادآور شد: قرآن، عترت، معارف، احکام و... باید باشند چراکه تربیت زمانی اتفاق خواهد افتاد که مفاهیم ارزشی عنوان شوند.
وی با اشاره به اینکه اگر محتوای غلط ارائه شود دچار خسارت‌های بسیاری خواهیم شد، بیان کرد: شعار‌ها و معنای که بکار برده می‌شود سرنوشت‌ساز و هویت‌ساز هستند.
علوی با بیان اینکه قالب و بستر فعالیت‌های تربیتی نیز بسیار اثرگذار است، ابراز کرد: مسجد و هیأت دو بستر اثرگذار فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی هستند که هیچ مکان دیگری نمی‌تواند نقش این دو بستر را ایفا کند.
وی با اشاره به اینکه عموم مردم جمعیت مخاطب فعالیت‌های تربیتی هستند، اظهار داشت: نباید کار تربیتی را برای گروه‌های خاصی از مردم انجام داد بلکه باید عموم مردم در آن شرکت داشته باشند.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تربیت یک فعالیت گفتمانی و تبیینی است، عنوان کرد: کار تربیتی یک اقدام کم هزینه و پربرکت است و هر زمانی که هزینه‌های کار بالا رفت بدانید که از اصل هدف تربیتی دور شده‌اید.
وی با اشاره به اینکه کار تربیتی یک اقدام عمیق و پیوسته است، مطرح کرد: تربیت یک اقدام مستمر و همه‌جانبه است، چراکه اگر در یک حوزه غفلت داشته باشیم نتیجه مدنظر حاصل نخواهد شد.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/63487