کد خبر : 63468
تاریخ : 1401/9/16
گروه خبری : زیست بوم

مردم حیدره بازنده بازی معضلات اجتماعی و زیست محیطی

رقص تهاجم فرهنگی در روستای حیدره

هنگامی که از جاده بسیار زیبای حیدره همدان گذر می‌کنیم، شاید بیشتر از هر موضوع دیگری تعدد باغ‌رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی نظر ما را به خودش جلب کند، باغ‌رستوران‌های کوچک و بزرگی که پاتوق بسیاری از جوانان و نوجوانان شده که متأسفانه به گفته اهالی قلیان و دیگرآسیب‌های اجتماعی به منوی نخست این سفره‌خانه‌ها تبدیل شده؛ از معضلات بی‌شمار اجتماعی در حیدره که بگذریم، اهالی روستا با مشکلات ریز و درشتی همچون نبود آب کافی و مناسب برای آبیاری، محدود بودن خدمات رفاهی و بهداشتی، تهاجم فرهنگی ناشی از رفت‌وآمد بیش اندازه شهری‌ها به این روستا، باریک بودن روستا، بیکاری، ضعیف بودن اقتصاد و معشیت و غیره دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
از طرفی شاید بار‌ها حکایت دعوا و جدال را در این جاده شنیده باشیم که به عقیده اهالی علت آن را باید در نبود قوانین و مقررات مشخص برای این اماکن جست‌وجو کرد؛ از طرف دیگر حجم بالای ترافیک به‌دلیل باریک بودن جاده، به مشکلات حل‌نشدنی تبدیل شده است که سال‌ها مردم روستا خواستار تعریض آن هستند، اما گویا حل این چالش‌ها دغدغه هیچ‌کدام از مسئولان استانی نبوده و نیست. در همین راستا با رئیس شورای روستای حیدره به گفت‌وگو نشسته‌ایم که نتیجه را باهم می‌خوانیم:
علیرضا مرتضایی‌جلال با بیان اینکه کوچک کردن اراضی باغ‌ها از یک هکتار به 300 متر مکعب مشکلات و چالش‌های زیادی را برای اهالی روستا ایجاد کرده است، عنوان کرد: قیمت محصولات و میوه‌های باغی در زمان پُرباری به حداقل میزان ممکن می‌رسد و تقسیم یک باغ به باغات کوچک‌تر، معشیت روستایی‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
مرتضایی‌جلال با بیان اینکه نبود صنایع تبدیلی و فرآوری باعث شده است که اکثر محصولات باغداران روی دست آن‌ها باد کند، مطرح کرد: متأسفانه استان همدان با وجود ظرفیت بسیار خوبی که در تولید انواع محصولات باغی، سبزی و صیفی دارد، اما باغداران نمی‌توانند محصولات درجه سه خود را به کارخانه‌های فرآوری بفروشند.
وی ضمن اشاره به محدود بودن سردخانه‌های محصولات دامی و کشاورزی در استان همدان، گفت: درحال حاضر بیشتر سردخانه‌ها به محصولات دامی اختصاص پیدا کرده و نبود این ظرفیت برای کشاورزان مشکلات ریز و درشتی را ایجاد کرده است.
رئیس شورای روستای حیدره با بیان اینکه ایجاد باغداری صنعتی در استان‌های دیگر باعث شده است که آن‌ها از ما سبقت بگیرند، تصریح کرد: در سال‌های اخیر شاهد کاهش چشمگیر متقاضیان محصولات باغی استان همدان هستیم و این امر باعث شده است که سطح بازار همدان روزبه‌روز کوچک‌تر شود.
مرتضایی‌جلال در ادامه گفت: کاهش سطح بازار و متقاضیان آسیب جبران‌نشدنی به باغداران وارد کرده، به‌گونه‌ای که اقتصاد و معشیت آن‌ها تحت تأثیر قرار گرفته است و مجبور هستند برای ارتزاق محصولات درجه یک خود را به قیمت درجه سه به فروش برسانند.
وی با بیان اینکه هیچ حمایتی از باغداران در سال‌های کم‌بارشی و خشک‌سالی انجام نمی‌شود، ابراز کرد: هیچ نهاد حمایت‌کننده‌ای از باغداران در روزها پُرچالش حمایت و پشتیبانی نمی‌کند و این امر باعث شده که مشکلات باغداران دوچندان شود.
رئیس شورای روستای حیدره با بیان اینکه باغداران روستایی بیشتر از افراد دیگر نیاز به خدمات رفاهی و بهداشتی دارند، عنوان کرد: به‌دلیل فشار کار بیش از اندازه اکثر باغداران با مشکلات مختلفی مثل آرتروز، کمردرد و غیره مواجه می‌شوند که کمبود ارائه این خدمات درد روستاییان را بیشتر می‌کند.
مرتضایی‌جلال با بیان اینکه اکثر باغداران و روستاییان مجبور هستند برای امرار معاش خود قسمتی از باغشان را بفروشند، تصریح کرد: باغداران با فروش قسمتی از ملک خود فشار روانی زیادی را تحمل می‌کنند؛ چراکه اکثر آن‌ها باغ و درختان را مانند اولاد خود می‌دانند.
وی ضمن اشاره به ساخت‌وساز بیش از حد باغ‌رستوران، سفره‌خانه و غیره در مسیر روستای حیدره، گفت: به‌دلیل نبود تفرجگاه جذاب، برخی از جوانان برای سپری کردن اوقات فراغت خود به این سفره‌خانه‌ها که منوی اصلی آن‌ها قلیان است، پناه می‌برند.
رئیس شورای روستای حیدره با اشاره به اینکه در مسیر کوتاه جاده حیدره بالغ‌بر 22 سفره‌خانه و رستوران ایجاد شده است، عنوان کرد: اکثر این مکان‌ها پارکینگ ندارند و مردم مجبور هستند برای بهره‌مندی از اماکن خودرو را کنار جاده پارک کنند.
مرتضایی‌جلال با بیان اینکه به‌دلیل کم‌عرض بودن جاده و نبود پارکینگ اختصاصی رستوران‌ها تاکنون تصادفات منجر به مرگ زیادی در این مسیر رخ داده است، خاطرنشان کرد: عبور عابران پیاده در شب به‌دلیل عدم روشنایی این مسیر تاکنون چالش‌های زیادی را ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه اکثر باغ‌رستوران‌ها از سیستم دفع فاضلاب محروم هستند، عنوان کرد: این اماکن فاضلاب‌های سنگین و سبک خود را در رودخانه‌ها رها می‌کنند که آسیب جدی به باغداران وارد می‌شود و از طرفی دیگر برخی از این افراد زباله‌های خود را در کنار جاده می‌ریزند که سبب آلودگی زیست‌محیطی می‌شود.
رئیس شورای روستای حیدره با بیان اینکه هیچ مقررات خاصی برای باغ‌رستوران‌ها لحاظ نشده است و مخاطبین آن‌ها می‌توانند تا پاسی از شب از آنجا استفاده کنند، یادآور شد: این امر سبب به‌وجود آمدن آسیب‌های اجتماعی زیادی برای جوانان و اهالی روستا شده است
مرتضایی با بیان اینکه از سال 1385 که جاده مواصلاتی حیدره به سمت امامزاده کوه را کشیدند مقرر شد که تعریض جاده حیدره به سمت چرمسازی انجام شود، اذعان کرد: اما تاکنون نه‌تنها هیچ اقدامی انجام نشده است، بلکه باغداران با پیشروی زمین‌های خود به سمت خیابان، این جاده را باریک‌تر می‌کنند.
وی با بیان اینکه باریک بودن جاده از یک‌سو و حجم بالای ترافیک از سوی دیگر باعث شده که هنگام تصادفات نتوانیم مصدومان را به‌موقع به بیمارستان برسانیم، یادآور شد: بار‌ها پیش آمده که به‌دلیل حجم بالای ترافیک اورژانس نتوانسته به‌موقع برسد و به جهت شاخ به شاخ بودن تصادف، تعدادی از همشهریان فوت کرده‌اند.
رئیس شورای روستای حیدره با بیان اینکه کل عرض جاده حیدره چهار متر است، عنوان کرد: بنابراین در تصادفات و شرایط بحرانی نیرو‌های امدادی و مردم نمی‌توانند به‌موقع از این جاده خارج شوند.
مرتضایی‌جلال ضمن اشاره به تهاجم فرهنگی که رستوران‌ها و سفره‌خانه‌ها عامل ایجاد آن برای روستاییان هستند، مطرح کرد: پوشش نامناسب بانوان، روابط خارج از عرف و غیره تاکنون چالش‌های زیادی را برای کودکان و جوانان روستا ایجاد کرده است.
با توجه به آنچه گفته شد، به‌دلیل نبود قوانین، مقررات و نظارت‌ کافی، روستای حیدره غرق مشکلات و چالش‌های بی‌شماری است که متأسفانه سالیان دراز است با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند، اما هیچ اقدامی تاکنون برای حل آن‌ها انجام نشده است و مشخص نیست که چرا مسئولان فرهنگی، نظارتی و شهری گامی برای حل مشکلات این جاده گردشگری و زیبا برنمی‌دارند.
با توجه به اینکه روزانه تعداد زیادی از افراد از این مسیر می‌گذرند، معضل فرهنگی و اجتماعی و بی‌توجهی به آن می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به جامعه روستایی و شهری وارد کند. همچنین تاریکی این مسیر می‌تواند سبب تصادفات و مرگ‌ومیر انسان‌ها شود، از طرفی دیگر دفع فاضلاب در رودخانه‌ها توسط رستوران‌ها و سفره‌خانه‌ها باعث شده است که باغداران دچار آسیب شوند.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/63468