کد خبر : 63407
تاریخ : 1401/9/15
گروه خبری : زیست بوم

تخلیه نخاله سفال مسیر رودخانه شهرستان بهار را مسدود کرد

«فاطمه موسوی» روز دوشنبه بیان کرد: تخلیه پسماند کارگاه‌های سفال موجود در لالجین و دیگر مناطق در رودخانه فصلی «قوری‌چای» از دهه‌های پیش تاکنون موجب انباشت حجم بزرگی سفال در داخل و مسیر این رودخانه شده است.

وی اضافه کرد: در گذشته با توجه به محدود بودن شمار کارگاه‌های سفال و بهره‌گیری از شیوه‌های سنتی در تولید سفال، میزان پسماند تولیدی توسط این واحدها محسوس نبود؛ اما با افزایش شمار کارگاه‌ها و تغییر شیوه‌های تولید از سنتی به صنعتی، میزان پسماندهای تولیدی نیز روزبه‌روز افزایش یافت.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان بهار یادآوری کرد: سال 96 با جذب یک سرمایه‌گذار مجوز راه‌اندازی سایتی برای بازیافت پسماند سفال و سرامیک صادر شد که این سرمایه‌گذار اوایل سال جاری مجوز تغییر کاربری زمین را دریافت کرد؛ اما با وجود گذشت 6 ماه تنها نسبت به انباشت زباله در این محل اقدام کرده و کاری برای بازیافت آن انجام نداده است که دراین‌باره شرکت شهرک‌های صنعتی باید پاسخگو باشد.

موسوی اضافه کرد: هم‌اینک تنها پسماند واحدهای مستقر در شهرک سفال لالجین به این سایت منتقل می‌شود، درحالی که کارگاه‌های سفال واقع در حریم شهر بهار و خارج از این حریم همچنان پسماندشان را در مسیر رودخانه تخلیه می‌کنند که دراین‌باره نیز شهرداری باید کنترل لازم را داشته باشد.

وی بیان کرد: هم‌اینک بخشی از مسیر حدود سه کیلومتری رودخانه قوری‌چای به‌طور کامل مسدود شده و فرماندار بهار دستور فوری پیگیری موضوع از سوی متولیان حفاظت از اراضی را داده؛ چراکه درصورت بروز سیلاب احتمال آسیب زدن به منازل حاشیه آن زیاد است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان بهار گفت: تخلیه و انباشت ضایعات سفال در رودخانه قوری‌چای علاوه‌بر مسدود کردن مسیر رودخانه، موجب بروز آلودگی‌های زیست‌محیطی شده و تأثیر منفی روی گونه‌های جانوری و گیاهی داشته است.

موسوی افزود: میزان تولید زباله در شهر بهار 40 تُن، صالح‌آباد 25 تُن، لالجین 18 تُن و مهاجران 10 تُن در روز است که این زباله‌ها ابتدا به سکوی بارگیری و انتقال رفته و پس از بارگیری به سایت دفن زباله همدان حمل می‌شوند.

وی ادامه داد: میزان پسماند کارگاهی و صنعتی تولیدی شهر لالجین با توجه به بالا بودن میزان کارگاه‌های سفال و سرامیک موجود در این شهر، بیش از حد انتظار است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان بهار گفت: از دیگر مشکلات زیست‌محیطی این شهرستان تخلیه زباله ساختمانی و کارگاهی در حاشیه راه‌ها است که دراین‌باره از عوامل انتظامی درخواست ثبت پلاک خودروهای متخلف و در اختیار محیط‌زیست قرار دادن شماره خودروها برای تشکیل پرونده قضائی شده است.

موسوی افزود: با توجه به اینکه رانندگان متخلف هنگام تاریکی هوا و در ساعات خلوت شبانه‌روز اقدام به تخلیه نخاله در حاشیه راه می‌کنند، تاکنون موفق به شناسایی آن‌ها و تشکیل پرونده قضائی نشده‌ایم.

وی یکی از برنامه‌های محیط‌زیست بهار را تشویق خانواده‌ها به تفکیک زباله از مبدأ دانست و گفت: در این راستا آمادگی لازم جهت برگزاری دوره‌های آموزشی برای تشکل‌ها و سمن‌ها اعلام شده، هرچند متولی این موضوع شهرداری است.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/63407