کد خبر : 63404
تاریخ : 1401/9/15
گروه خبری : استان‌ها

مدیرکل فرهنگی و تربیت سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور:

کار فرهنگی عمیق، راهکار حل مسئله جامعه مخاطب است

به گزارش سپهرغرب و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل زندان‌های استان همدان، حمیدرضا عزیزیان در سفر دوروزه خود به استان همدان در جلسه شورای اداری اداره کل زندان‌های استان همدان که با حضور مقدسین رئیس فرهنگی و هنری سازمان، سلطان‌پور رئیس گروه تربیت بدنی، ترکاشوند رئیس امور آموزش زندانیان، دژم رئیس اداره فرهنگی و تربیتی استان قم، زلفعلی‌نژاد مدیرکل زندان‌های همدان، رؤسای زندان‌های تابعه استان و مسئولان فرهنگی زندان‌های همدان در سالن کنفرانس اداره کل زندان‌های همدان برگزار شد، ابراز کرد: کار فرهنگی عمیق، راهکار حل مسئله جامعه مخاطب است.

عزیزیان ضمن قدردانی از فعالیت‌های ارزنده و ارزشمند کارکنان در حوزه فرهنگی و آرزوی موفقیت برای کلیه همکاران، تأکید کرد: انجام فعالیت‌های علمی فرهنگی و تعمیق و گسترش این فعالیت‌ها یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما در سازمان است؛ چراکه معتقد هستیم آنچه در زندان‌ها می‌گذرد و افرادی که در زندان‌ها نگهداری می‌شوند، به‌دلیل رسوب ناکارآمدی نهاد‌های فرهنگی جامعه است.

وی ادامه داد: امروز با اقدامات فرهنگی اثرگذار و کارآمد می‌توان بخش عمده‌ای از ندانم‌کاری‌های اجتماعی و خانوادگی را در زندان‌ها جبران کرد و در همین راستا لازم است ظرفیت‌های مختلف بخشی و فرابخشی نهادهای سازمانی و فراسازمانی را به‌منظور توسعه و گسترش و ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌ها شناسایی و استفاده کنیم.

این مقام مسئول افزود: به‌جرأت می‌توان گفت بودجه‌های سرگردان فراوانی در سطوح مختلف اجتماعی به‌خصوص نهادها در بخش‌های مربوط به فعالیت‌های فرهنگی وجود دارد و لازم است همکاران من با تیزهوشی، تدبیر و برنامه‌ریزی این منابع مالی را شناسایی و برای اجرای فعالیت‌های فرهنگی در زندان‌ها جذب کنند.

وی در ادامه ضمن قدردانی از زحمات مدیرکل زندان‌های استان همدان، خاطرنشان کرد: سالن ورزشی زندان مرکزی همدان بسیار مناسب بوده که برای استفاده کارکنان، سربازان وظیفه و زندانیان راه‌اندازی شده است.

عزیزیان تأکید کرد: از دیگر مواردی که باید در زندان‌ها مورد توجه قرار گیرد، فعال‌سازی و شناسایی ظرفیت‌ زمان‌های فراغت زندانیان به‌خصوص بعدازظهر است که زمان بسیار مفیدی برای انجام فعالیت‌های فوق برنامه فرهنگی، هنری و ورزشی بوده و درحال حاضر کمتر به این ظرفیت‌ها توجه شده است.

وی افزود: استفاده از سیمای زندان به‌خصوص در مراکز تأمینی و تربیتی، از دیگر ظرفیت‌هایی است که اهداف و راهبردهای تربیتی، تعلیمی و اصلاحی را می‌توان با استفاده از این بخش به انجام رساند.

این مقام مسئول ادامه داد: بهره‌گیری از اردوهای یک‌روزه برای سربازان، زندانیان کانون اصلاح و تربیت و همکاران نیز از دیگر اقدامات مؤثری است که موجبات نشاط و سرزندگی را در زندان‌ها فراهم می‌کند.

توجه به برنامه‌های تحولی در بند نسوان و کار ویژه برای آنان به‌منظور احیای شخصیت زنان و مادران که بی‌شک از مهم‌ترین ارکان خانه و خانواده هستند نیز از نکات بسیار مهمی بود که مدیرکل فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌های کشور در پایان سخنان خود عنوان کرد.

مدیرکل زندان‌های استان همدان نیز ضمن خیر مقدم و تبریک به‌مناسبت ولادت با سعادت حضرت زینب کبری (س) و روز پرستار، مؤلفه‌های فرهنگی را یکی از مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری نظم و قوام رفتارهای فردی، اجتماعی و اقتصادی دانست و عنوان کرد: اگر به‌صورت علمی به عوامل مؤثر در شکل‌گیری کج‌رفتاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی نگاهی موشکافانه و نقادانه داشته باشیم، بی‌تردید یکی از دلایل گرایش به بزهکاری، فقر فرهنگی است که نمود و تجلی آن را در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی فرد مجرم به‌وضوح می‌توان ملاحظه و مشاهده کرد.

رضا زلفعلی‌نژاد افزود: فرهنگ و عناصر فرهنگی از مؤلفه‌های بسیار اثرگذار در بازاجتماعی کردن اصلاح و تربیت مجرمین هستند، به همین منظور یکی از اولویت‌ها و اهداف سازمانی در حوزه اصلاحی و تربیتی، استفاده از ظرفیت‌ها، مؤلفه‌ها و متغیرهای فرهنگی است.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ به‌عنوان یک ابزار می‌تواند با به‌کار گیری درست، به اصلاح و رفع انحرافات اجتماعی کمک شایانی کند که در این خصوص اندیشه‌ورزان نقش بسیار بنیادی و عمیقی دارند.

مدیرکل زندان‌های استان همدان گفت: امروزه در زندان‌ها پس از امور امنیتی، مهم‌ترین امر مربوط به اجرای برنامه‌های فرهنگی به‌منظور توانبخشی شخصیتی و شکوفایی استعدادهای نهفته زندانیان است.

وی خاطرنشان کرد: در این حوزه بخش‌های مختلفی مشغول فعالیت هستند؛ ازجمله سوادآموزی در سطوح مختلف از نهضت سواد آموزی گرفته تا سطوح عالی تحصیلات تکمیلی، استفاده از مؤلفه‌ها و آموزه‌های مذهبی، دینی و قرآنی اعم از آموزش احکام، قرآن، اقامه نماز، حفظ قصص قرآنی و آیات و روایات و بسیاری از کارکردهای دینی استفاده از کتاب و کتاب‌خوانی، ظرفیت‌های ورزش و تربیت بدنی هنری و کارکردهای هنری که تنها بخشی از فعالیت‌های فرهنگی جهت احیای شخصیت زندانیان است.

زلفعلی‌نژاد ادامه داد: البته در این زمینه مجموعه با کمبودها و ضعف‌هایی نیز مواجه است که امید می‌رود با تأمین منابع، احداث زیرساخت‌ها با ایجاد اماکن ورزشی، فرهنگی، تربیتی و هنری و جذب نیروهای مجرب انسانی در حوزه فرهنگی و هنری، بتوان قسمتی از موانع فعالیت‌ها را مرتفع کرد.

گفتنی است، در پایان هریک از اعضای حاضر در این جلسه به بیان دیدگاه‌ها، نظرها و پشنهادهای خود پرداختند و توضیحات لازم از سوی مدیرکل فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌های کشور ارائه شد.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/63404