کد خبر : 63401
تاریخ : 1401/9/15
گروه خبری : استان‌ها

علیرضا قاسمی‌فرزاد خبر داد:

همدان نخستین استان ایجادکننده پردیس فناوری بخش کشاورزی

علیرضا قاسمی‌فرزاد دوشنبه 14 آذرماه در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان همدان اظهار کرد: با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب، تکلیف خاصی برای ما در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان به‌وجود آمده؛ ما در حوزه تولید علم توانمندی خوبی داریم که بسیار ارزشمند است، اما این علم و دانش باید تبدیل به ثروت شود که در این موضوع خلأ داریم.

قاسمی‌فرزاد تصریح کرد: آنچه امروز باید به آن توجه کنیم، این است که رتبه یک در منطقه و رتبه مناسبی در جهان داریم و در تبدیل علم و دانش به ثروت از 60 به 53 رسیدیم که مطلوب نیست و باید تلاش بیشتری شود.

وی ادامه داد: دنیا با سرعت نور در عرصه تحقیق و پژوهش کار می‌کند، بنابراین ما نباید به جایگاهی که داریم بسنده کنیم و هر حوزه در کارکرد تخصصی‌اش باید تمام توان خود را به‌کار گیرد.

استاندار همدان خاطرنشان کرد: مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و پژوهشگران این حوزه روی نایافته‌ها و ناشناخته‌ها پژوهش کنند، چراکه امروز ما با بیماری‌هایی مواجه هستیم که به‌صورت فراگیر جامعه را دربرمی‌گیرد.

قاسمی‌فرزاد ادامه داد: سطح بهداشت و کیفیت تغذیه افزایش پیدا کرده، اما هرچه سطح بهداشت و سلامت جامعه بالا می‌رود، امکان ابتلا به دیابت نیز افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین پژوهشگران باید در این حوزه‌ها ورود کنند.

وی با بیان اینکه چرا باید یک کشور جعلی یا یک‌ کشور استعمارگر سرآمد علم پزشکی باشد؟ گفت: ما می‌توانیم جزء سرآمدها باشیم‌. با حمایت دولت، پارک علم و فناوری و خانه‌های خلاق فعالیت‌های گسترده‌ای شکل گرفته و کارگروه اقتصاد دانش‌بنیان را در سطح استان راه‌اندازی کردیم.

استاندار همدان با اشاره به فعالیت دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی، اظهار کرد: ما به‌عنوان نخستین استان، پردیس فناوری بخش کشاورزی را ایجاد کردیم و می‌خواهیم از الگوی کشت استفاده کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: 185 میلیارد تومان اعتبار برای پارک‌ علم و فناوری در سفر رئیس‌جمهور به همدان درنظر گرفته شده و 25 میلیارد تومان بودجه امسال استان را به این حوزه اختصاص دادیم تا پژوهش تبدیل به ثروت شود و رتبه یک‌رقمی تبدیل علم به ثروت را داشته باشیم‌.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان نیز گفت: بومی‌سازی فناوری و تولید محصولات دانش‌بنیان مورد توجه و تمرکز محافل علمی پژوهشی قرار گیرد.

محمدمهدی مجذوبی با اشاره به رشد پُرشتاب دانشگاه علوم پزشکی همدان در عرصه‌های علمی، فناوری و پژوهشی، اظهار کرد: در این مجموعه علمی 20 مرکز تحقیقاتی و 15 مجله علمی پژوهشی داریم که 6 مورد از این مجلات در پایگاه‌های استنادی معتبر نمایه شده‌اند و ما تمام تلاش خود را برای پیشبرد سریع‌تر اهداف علمی و پژوهشی استان به‌کار بسته‌ایم.

وی افزود: باعث افتخار است که در این هفته و به این مناسبت، پژوهش و فناوری بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. کشور ما در 40 سال گذشته با وجود همه دشمنی‌ها و فرازونشیب‌ها مسیر رو به کمال را طی و البته هزینه‌های بسیاری هم پرداخت کرده است.

مجذوبی خاطرنشان کرد: در حوزه سلامت هم همین اتفاق افتاده و امروز در اکثر شاخص‌های بهداشتی، به رتبه ممتاز رسیده‌ایم؛ به‌طوری که امید به زندگی در سال 57، 54 سال بوده و امروز تا 78 سال رشد داشته که به‌علت ارتقای کیفیت زندگی در بسیاری ابعاد ازجمله سلامت آب، حذف بیماری‌های کودکان و غیره صورت گرفته است.

وی یادآور شد: پیش از انقلاب، دانش ما تولید خارج بود و حالا در تولیدات علمی به رتبه یک منطقه و 16 جهان رسیده‌ایم؛ البته ترکیه با فاصله کمی پشت سر ما قرار دارد که باید برای حفظ جایگاه خود تلاش و همت بیشتری مبذول داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با تأکید بر اینکه تولید دانش و بومی‌سازی آن مرهون فعالیت‌های دانشمندان و علم‌پژوهان سراسر کشور است که امیدوار هستیم همچون گذشته با سرعت تداوم یابد، گفت: دانشگاه علوم پزشکی همدان هم تلاش می‌کند از محققان حمایت لازم را به عمل آورد تا به جایگاهی با ثبات در تولید علم، دانش و فناوری کاربردی در جامعه دست یابیم.

وی بیان کرد: علاوه‌بر تولید علم و دانش، فناوری نیز امروز در جایگاه والایی قرار گرفته و امسال که مقام معظم رهبری به‌عنوان شعار سال به آن ورود کردند، شرایط ویژه‌ای پیش روی ما قرار گرفته است.

مجذوبی با بیان اینکه جهت‌گیری در مسیر فناورانه در زمینه تولید دارو و تجهیزات پزشکی بسیار مورد توجه دانشگاه علوم پزشکی همدان است که آماده‌ایم با همکاری همه دانشگاه‌های استان به آن دست یابیم، مطرح کرد: با ظرفیت علمی و دانشمندان موجود می‌توانیم با روحیه انقلابی و جهادی، کشور را به تعالی برسانیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی‌سینا همدان نیز از حضور 68 شرکت دانش‌بنیان در استان همدان خبر داد و گفت: از این نظر همدان رتبه بیستم کشور را دارد.

آرش قربانی‌چقامارانی اظهار کرد: هفت هزار و 793 شرکت دانش‌بنیان در کشور درحال فعالیت هستند که از این تعداد 68 شرکت در همدان حضور دارند و همدان رتبه بیستم کشور را دارد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی‌سینا همدان تصریح کرد: بیشترین شرکت‌های دانش‌بنیان استان در حوزه برق ‌و الکترونیک هستند، به‌طوری که 22 شرکت در این حوزه فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه براساس آمار سال 1400، 353 واحد فناور در استان داریم، اضافه کرد: این شرکت‌ها در سال گذشته 367 میلیارد تومان فروش و سه هزار و 388 هزار دلار ارزآوری داشتند؛ همچنین دو هزار و 236 نفر در این شرکت‌ها مشغول به کار بودند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی‌سینا همدان خاطرنشان کرد: سال گذشته 57 اختراع در استان ثبت شده، 158 ایده تبدیل به محصول و 105 محصول تجاری‌سازی شده است.

وی با اشاره به رتبه 16 ایران در پایگاه اطلاعاتی Web of Science، گفت: در کمیت تولید علم براساس اطلاعات سایت Scopus رشد خوبی داشتیم و امیدوارم بتوانیم پژوهش‌ها را مسئله‌محور و تقاضامحور کنیم.

قربانی‌چقامارانی ادامه داد: سهم استان ما از پژوهش در کشور براساس مقالات Scopus دوونیم درصد است. این آمار در سال 2021، سه درصد بوده و بر این اساس استان همدان رشد خوبی داشته؛ چراکه جمعیت همدان دو درصد کشور است.

وی با اشاره به افتخارات پژوهشگران استان در بازه 1400 تا 1401، توضیح داد: 10 نویسنده برتر در همدان براساس آمار سایت Scopus حضور دارند که پنج رتبه برتر در اختیار دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان است. اعضای هیئت علمی که در فهرست یک درصد دانشمندان پُراستناد دنیا هستند، سال گذشته 10 نفر بودند که امسال به 13 نفر افزایش پیدا کردند و از این تعداد هفت نفر از دانشگاه بوعلی‌سینا، پنج نفر از دانشگاه علوم پزشکی و یک نفر از دانشگاه صنعتی همدان هستند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی‌سینا همدان در پایان بیان کرد: تعداد اعضای هیئت علمی که در فهرست دو درصد دانشممندان پُراستناد دنیا هستند، سال گذشته 27 نفر بودند که امسال به 29 نفر افزایش پیدا کرده است.

گفتنی است، پژوهشگران برتر استانی که ستاد برگزاری هفته پژوهش 1401 استان همدان مورد تقدیر قرار گرفتند، به قرار زیر هستند:

ابوالقاسم یعقوبی، ستار عزیزی و سیروس قنبری از دانشگاه بوعلی‌سینا، سعیدآریاپوران و سیدجواد کاظمی از دانشگاه ملایر و حافظ مهدنژاد از دانشگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی در حوزه علوم انسانی به‌عنوان پژوهشگران برتر استان تقدیر شدند.

از سلمان خزایی، لیلی تاپاک و انسیه جنابی از دانشگاه علوم پزشکی همدان، محمدرضا محبی‌فر از دانشگاه ملایر، عباس افخمی از دانشگاه بوعلی‌سینا و یونس حنیفه‌پور از دانشگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی به‌عنوان پژوهشگران برتر در بخش علوم پایه تقدیر شد.

الهه عزتی از دانشگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی و شیوا برزویی، مجتبی خزایی، بهزاد ایمنی و عباس شکری از دانشگاه علوم پزشکی همدان به‌عنوان پژوهشگران برتر حوزه علوم پزشکی معرفی شدند.

از جواد بهنامیان، سیدآرش فتاح‌الحسینی و حسن ختن‌لو از دانشگاه بوعلی‌سینا، وهاب سرافرازی، شعیب بابائی‌توسکی و علیرضا بهرامیان از دانشگاه صنعتی همدان در بخش فنی و مهندسی، فخرالدین صالحی، محسن جلالی و رضا موحدی از دانشگاه بوعلی‌سینا، سهیل سبحانی اردکانی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، علیرضا ایلدرمی و روح‌الله کریمی از دانشگاه ملایر در بخش کشاورزی تقدیر شد.

در بخش هنر و معماری حسن سجادزاده از دانشگاه بوعلی‌سینا و فرهاد کاروان از دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان به‌عنوان پژوهشگران برتر استان معرفی و تقدیر شدند.

شرکت‌های افراتوربین انرژی پاک شهری با مدیریت سعید حیدریان، سینا آتی نت با مدیریت هومن حبیبی، اکار ماشین زاگرس با مدیریت سیدامین حسینی، الوند پارسیان احد با مدیریت احد محمدی، آروشا موج ماوشان با مدیریت بهنام سیدی، بازی‌سازان منقار با مدیریت مصطفی قاری، پایاتوسعه مهام آریا با مدیریت وحید پورنجفی، پژوهش بذر اکباتان با مدیریت هرمز سلطانی، جوش و برش ماد با مدیریت مسعود سالاراقدم، خوراک پرداران رشد افرا هگمتانه با مدیریت مهدی‌محمد ابیانه، شیمی‌یاران الوند با مدیریت سعید جامه‌بزرگی، کمباین سازه سبزآباد هگمتانه با مدیریت حبیب‌الله یارمطاقلو، گروه صنعتی آینده‌نگر جوکار با مدیریت هاشم مرادی، مها امواج درمانگر با مدیریت وحید بیگلر و نیکاآدرین هگمتانه کرمی با مدیریت جواد کرمی به‌عنوان فناوران برتر استان همدان در سال 1401 تقدیر شدند.

از واحدهای تحقیق و توسعه برتر استان همدان از شرکت‌های کیان‌کرد با مدیریت حمید حمیدی‌یگانه، بسپار رزین گستر خاوران علیرضا سماوات، سرامیک‌ پیمان با مدیریت پیمان ابراهیمی نیز به‌عنوان واحدهای تحقیق و توسعه برتر استان همدان تقدیر شد.

هانیه جورمند از دانشگاه علوم پزشکی، مهدی رضایی از اداره کل هواشناسی، خلیل بیگ‌محمدی از حوزه هنری، جمال قره‌خانی از اداره کل دامپزشکی، سهیلا غروی همدانی از شرکت مخابرات، احمد الوندی از دانشگاه جامع علمی- کاربردی، مهدی کاظمی علوم از سرپرستی بانک ملی، عباس صادقی پوریانی از استانداری، محسن جانجان از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حسین وفایی‌بصیر از سازمان صمت و خلیل میرزایی از جهاد دانشگاهی به‌عنوان پژوهشگران برتر دستگاه‌های اجرایی معرفی و تقدیر شدند.

در بخش مراکز مهارتی، کارآموزی، حوزه‌های علمیه و ارتباط با صنعت و جامعه محمدمهدی شهبازی از دانشگاه بوعلی‌سینا و فرشید قربانی از دانشگاه علوم پزشکی به‌عنوان پژوهشگران برگزیده در حوزه ارتباط با جامعه و صنعت تقدیر شدند.

علیرضا زارعی‌مشعوف از حوزه علمیه برادران، مژگان احمدی از حوزه علمیه خواهران، محمدجواد لاله‌چینی از دانشگاه فرهنگیان، ماهرخ شیرنیان از جهاد دانشگاهی، امیر خالدیان از اداره کل فنی و حرفه‌ای، خسرو پرویزی از مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و امیر نجفی از دانشگاه جامع علمی- کاربردی شایستگان تقدیر در این بخش بودند.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/63401