کد خبر : 63399
تاریخ : 1401/9/15
گروه خبری : زیست بوم

تشدید نظارت بر زیستگاه پرندگان مهاجر در ایلام

عبدالصاحب بازیار روز دوشنبه اظهار کرد: 18 گروه گشت و نظارت، با حضور مداوم و شبانه‌روزی در عرصه‌های طبیعی و زیستگاه ها، امنیت پرندگان مهاجر استان را تأمین می‌کنند.

وی افزود: هرچند در طول سال گروه‌های گشت و کنترل در زیستگاه‌ها حضور فعال دارند، اما در ایام مهاجرت پرندگان مهاجر، این نظارت‌ها بیشتر از گذشته می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ایلام ادامه داد: نقاط آسیب‌پذیر و حساس از نظر میزان شکار و صید پرندگان توسط شکارچیان متخلف، شناسایی و مورد پایش قرار گرفته شده است.

بازیار یادآور شد: علاوه بر تأمین امنیت همه زیستگاه‌ها و عرصه‌های طبیعی استان، اما در زیستگاه‌های پرندگان مهاجر به‌منظور جلوگیری از شکار و صید این پرندگان، گروه‌های گشت و کنترل بیشتر شده‌اند.

وی با بیان اینکه پرندگان مهاجر در 14 سایت آبگیر و تالاب استان ایلام زمستان گذرانی می‌کنند، تأکید کرد: اما کاهش آب این آبگیرها به علت کمبود نزولات جوی و خشک‌سالی بر روی تعداد پرندگان نیز تأثیر می‌گذارد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ایلام از عموم مردم به ویژه شکارچیان و مردم محلی همجوار این زیستگاه‌ها خواست، باتوجه به فصل جفت گیری و سپس زاد و ولد وحوش و پرندگان، از نزدیک شدن به زیستگاه‌های حیات وحش خودداری کنند.

استان ایلام همه‌ساله پذیرای 30 گونه پرنده مهاجر است که طی ماه‌های آبان تا فروردین در زیستگاه‌های استان ایلام فصول پاییز و زمستان را سپری می‌کنند.

گونه مهم هوبره، سبزقبا، چنگر، حواصیل، باکلان و انواع غاز و اردک ازجمله این پرندگان هستند.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/63399