کد خبر : 63396
تاریخ : 1401/9/15
گروه خبری : زیست بوم

تفاهم‌نامه همکاری برای کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی در همدان منعقد شد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان روز دوشنبه در حاشیه این آیین بیان کرد: با توجه به اصل 50 قانون اساسی و تأکید بر همگانی بودن حفاظت از محیط‌‌زیست و سیاست‌‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در این حوزه مبنی بر ضرورت و اهمیت گسترش فناوری‌های زیست‌محیطی و در راستای شعار امسال این سازمان با عنوان «محیط‌‌زیست مردم‌پایه، هوشمند و فناورانه»، تفاهم‌نامه‌ای بین این اداره کل و پارک علم و فناوری همدان منعقد شد.

سیده‌مریم محمدی افزود: موضوع این تفاهم‌نامه تقویت واحدهای صنعتی و شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و استارت‌آپ‌ها، تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و طرح‌های نوآورانه و فناورانه مورد نیاز در زمینه حفاظت محیط‌زیست و تکمیل و تجهیز مراکز فناورانه محیط‌زیستی است.

وی دیگر اهداف این تفاهم‌نامه را کمک به توسعه و تجاری‌سازی فناوری در شرکت‌های دانش‌بنیان، حمایت از راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌های دانش‌بنیان تخصصی در حوزه‌های محیط‌زیستی، ارتقای آگاهی و سواد محیط‌زیستی شهروندان از طریق نرم‌افزارهای محیط‌زیستی و راه‌اندازی شبکه همکاری و تعامل بین واحد‌های فناور در حوزه‌های مرتبط با حفاظت محیط‌زیست دانست.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان ادامه داد: اقدامات پارک علم و فناوری شامل کمک به تجاری‌سازی دستاوردهای فناورانه و دانش‌بنیان، برگزاری رویدادهای آموزشی، توانمندسازی و تجاری‌سازی، همکاری در ارتقای فرهنگ و دانش حقوق مالکیت فکری و افزایش ثبت اختراع، طرح صنعتی و علامت تجاری در صنایع خلاق و دانش‌بنیان معرفی‌شده از سوی محیط‌زیست است.

محمدی اظهار کرد: در اولویت قرار دادن نیازهای علمی و پژوهشی محیط‌زیست و ارائه راه حل‌های علمی برای چالش‌ها و موانع پیش روی توسعه بخش‌های محیط‌زیستی، همکاری در طراحی و اجرای رویدادهای کارآفرینی و پرورش و سامان‌دهی کسب‌وکارهای فناورانه در حوزه‌های محیط‌زیست، معرفی طرح‌های فناوری دانش‌بنیان به محیط‌زیست به‌منظور استفاده از ظرفیت‌های فنی و مالی اداره کل در تجاری‌سازی محصولات، از دیگر مفاد این قرارداد است.

وی بیان کرد: اقدامات پیش‌بینی‌شده برای اداره کل محیط‌زیست در این تفاهم‌نامه شامل تسریع و حمایت از استقرار واحدهای دانش‌بنیان به‌ویژه در حوزه محیط‌زیست، معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان محیط‌زیستی به سازمان، در اولویت قرار دادن شرکت‌های دانش‌بنیان در واگذاری طرح‌های محیط‌زیستی و پروژه‌های پژوهشی، معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان محیط‌زیستی به صندوق ملی محیط‌زیست برای بهره‌مندی از تسهیلات صندوق است.

محمدی اظهار کرد: به‌منظور حُسن اجرای این تفاهم‌نامه، کارگروهی متشکل از نمایندگان ثابت و تام‌الاختیار طرفین تشکیل می‌شود که این کارگروه مسئولیت برنامه‌ریزی، پیگیری و نظارت بر فعالیت‌‌های مشترک و موارد مورد علاقه طرفین را برعهده دارد.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/63396