کد خبر : 63373
تاریخ : 1401/9/14
گروه خبری : استان‌ها

دستان خالی ارگان‌های قرآنی در روستاهای ملایر

هنوز خبری از تأسیس خانه‌های قرآنی نیست

فعالیت مذهبی و قرآنی به‌دلیل اعتقاد و ایمان روستاییان از دیرباز مرسوم بوده، در واقع نام روستاها با حسینیه‌ها و فعالیت‌های قرآنی گره خورده چراکه بیشتر اهالی روستا برای خواندن نماز جماعت، خود را به مسجد می‌رسانند. این موضوع را می‌توان از صف‌های طولانی و باصفای روستایان مشاهده کرد. با گذر زمان، تغییر سبک زندگی و استفاده از فضای مجازی باعث شده که روستاها همانند شهر‌ها دستخوش تحولات و تغییرات شوند که نیاز به ایجاد خانه‌های قرآن و فعالیت جهادگران مذهبی را روزبه‌روز بیشتر می‌کند. همان طور که می‌دانید این گونه فعالیت‌ها تأثیر بسزایی بر تحول فرهنگی، موفقیت فرزندان، تربیت نسل قرآنی و انقلابی دارد.
دو سال پیش بود که زمزمه ایجاد خانه‌های قرآنی در دهستان‌ها از سمت اوقاف شنیده شد، خبری که می‌تواند سبب ایجاد انگیزه بسیاری از کودکان و نوجوانان برای ادامه مسیر در فعالیت قرآنی شود اما اکنون با گذشت دوسال از آن زمان، به‌نظر می‌رسد خبری از ایجاد چنین واحد‌هایی نیست.
در همین راستا با تعدادی از نمایندگان دهیاران ملایر به گفت‌وگو نشسته که نتیجه را باهم می‌خوانیم:
نماینده دهیاران شهرستان ملایر و بخش مرکزی با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی به‌صورت مستمر در بخش مرکزی و روستاهای آن برگزار می‌شود، عنوان کرد: قاریان و فعالان مطرح قرآنی در جلسات قرآنی روستاهای این بخش شرکت می‌کنند.
سیدوهاب حائری ضمن اشاره به برگزاری تلاوت‌های کرسی قرآنی، مطرح کرد: در این جلسات از قاریان بین‌المللی و کشوری دعوت به‌عمل می‌آید، این امر به نوجوانان و جوانان برای ادامه دادن در مسیر فعالیت‌های قرآنی انگیزه می‌دهد.
وی با بیان اینکه خانه‌های قرآنی که قرار بود در دهستان‌ها و مراکز بخش‌ها تأسیس شود تاکنون به‌طور کامل ایجاد نشده ابراز کرد: عمده فعالیت‌های قرآنی و مذهبی روستاییان بخش مرکزی در خانه‌های عالم تشکیل می‌شود.
نماینده دهیاران شهرستان ملایر و بخش مرکزی گفت: متأسفانه به‌دلیل گسترش فضای مجازی و استفاده تمام اقشار از آن، استقبال نوجوانان، کودکان و جوانان از فعالیت‌های مذهبی و قرآنی نسبت به گذشته به‌شدت کاهش یافته است.
حائری با تأکید بر لزوم تبلیغ فعالیت‌های مذهبی و قرآنی، اظهار کرد: در شهر‌ها و روستاها در خصوص فعالیت قرآنی و مذهبی، فرهنگ‌سازی خاصی انجام نشده و تبلیغات در حوزه‌های قرآنی حتی از اقلام خوراکی کمتر است.
وی افزود: نصب بنر‌های تبلیغاتی در حوزه‌های قرآنی و اعزام گروه‌های جهادی می‌تواند تأثیر بسزایی بر استقبال نوجوانان و جوانان از حوزه قرآنی داشته باشد.
نماینده دهیاران شهرستان ملایر و بخش مرکزی با بیان اینکه به‌دلیل عدم تبلیغات و اقدامات چشمگیر در این حوزه، بسیاری از نوجوانان و جوانان به سمت استفاده از فیلم‌ها، متون و تصاویر نامطلوب فضای مجازی رفته‌اند، تصریح کرد: دشمنان این مرز و بوم با تولید محتوای جذاب اهداف شومی را برای نوجوانان و جوانان برنامه‌ریزی کرده‌اند.
در ادامه نماینده دهیاران بخش جوکار فعالیت قرآنی روستاهای این بخش را مناسب ارزیابی کرد و گفت: استقبال تمام اقشار مختلف از فعالیت مذهبی و قرآنی بسیار خوب است.
مهدی صالحی با بیان اینکه به‌صورت هفتگی جلسه قرائت قرآن در بخش جوکار و بیشتر روستاهای آن برگزار می‌شود، اذعان کرد: در حال حاضر خانه قرآنی هم در این مرکز ایجاد شده که استقبال و تشویق جوانان و کودکان به حوزه قرآنی را در پی داشته است.
وی افزود: در این جلسات علاوه بر قرائت دسته‌جمعی قرآن اساتید مطرح آموزش‌های لازم را به علاقه‌مندان ارائه می‌دهند.
نماینده دهیاران بخش جوکار با بیان اینکه به‌دلیل برگزاری مستمر کلاس‌های قرآنی شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در روستا هستیم، اذعان کرد: پژوهش‌های میدانی حاکی از آن است که آسیب‌های اجتماعی در روستاهایی که فعالیت‌های قرآنی و مذهبی به‌صورت مستمر برگزار می‌شود به نسبت کمتر از سایر روستاها است و این فعالیت‌ها تأثیر بسزایی بر فرهنگ بخش‌های مختلف می‌گذارد.
صالحی با بیان اینکه برگزاری جلسات قرآنی در روستاها تأثیر بسزایی بر موفقیت نوجوانان و کودکان دارد، یادآور شد: در سال‌های اخیر تعدادی زیادی از نوجوانان که در این جلسات شرکت کردند در بهترین دانشگاه‌ها و رشته‌ها قبول شدند.
وی با بیان اینکه تمام فعالیت‌های قرآن این بخش به‌صورت خودجوش و با مشارکت مردم ایجاد شده، خاطرنشان کرد: تاکنون از هیچ‌گونه تسهیلات و کمک ارگان‌های مختلف استفاده نکردیم.
نماینده دهیاران بخش جوکار با بیان اینکه ماه‌های مبارک رمضان، اداره تبلیغات اسلامی و بسیج محفل انس با قرآن را در روستاها برگزار می‌کنند؛ افزود: خوشبختانه استقبال نوجوانان و جوانان از این محفل بسیار خوب است.
صالحی با بیان اینکه با ارائه خدمات و امتیازهایی می‌توان جوانان و نوجوانان زیادی را جذب محافل قرآنی کرد، افزود: در این راستا می‌توان به آموزش مستمر و دائمی، برگزاری محافل قرآنی با حضور اساتید مطرح، ایجاد طرح‌های تشویقی و غیره جوانان زیادی را جذب این کلاس‌ها کرد.
وی ضمن تأکید بر لزوم برگزاری جلسات قرآن برای بانوان روستایی، اذعان کرد: برای پر کردن اوقات فراغت بانوان به خصوص در فصل زمستان می‌توان از ظرفیت قرآنی استفاده و با برنامه‌ریزی دقیق زمینه را برای انس با قرآن تمام اقشار جامعه فراهم کرد.
نماینده دهیاران بخش زند شهرستان ملایر با بیان اینکه دو کانون قرآنی مصباح‌الهدی و خانه قرآن نور جوادالائمه در یک روستا در این مرکز فعال هستند، عنوان کرد: در بقیه روستاهای بخش زند هیچ کانونی نداریم و اهالی برای بهره‌مندی از کلاس‌ها به این مراکز مراجعه می‌کنند.
خدادادی با بیان اینکه در ایام کرونا این کلاس‌ها به‌صورت مجازی برگزار شد، عنوان کرد: در حال حاضر کلاس‌ها حضوری شده و نوجوانان و جوانان زیادی را نیز به خود جذب کرده است.
وی با بیان اینکه خانه قرآنی که قرار بود در دهستان‌ها تأسیس شود تاکنون ایجاد نشده، خاطرنشان کرد: بانوان روستایی بیشتر از سایر اقشار در کلاس‌ها شرکت می‌کنند و این امر تأثیر بسزایی بر فرهنگ روستا گذاشته است.
نماینده دهیاران بخش زند شهرستان ملایر عنوان کرد: کلاس‌ها باید جذاب، مطابق نیاز‌های به‌روز کودک و نوجوانان و فراهم کردن بستر‌های تشویقی باشد تا بتوان آن‌ها را به این فعالیت‌ها جذب کرد.
حال با توجه به آنچه گفته شد قرار بود که خانه‌های قرآنی در دهستان‌ها ایجاد شود اما هنوز با گذشت دو سال از اعلام این موضوع خبری از آن نیست و هم‌اکنون هر فعالیت قرآنی که در روستاها انجام می‌شود با کمک مردم تشکیل و ایجاد شده و خبری از تسهیلات و کمک‌های ارگان‌ها مختلف نیست. در حالی که با توجه به تغییر سبک، تهاجم فرهنگی و استفاده اقشار مختلف از فضای مجازی، ایجاد خانه‌های قرآنی بیش از گذشته اهمیت دارد و لازم است که مسئولان قرآنی با برنامه‌ریزی مدون، شفاف و دقیق، گامی برای جذب نسل جدید بردارند و اجازه ندهند که دشمن از ما فراتر برود و نوجوانان را به سمت اهداف شوم خود بکشاند.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/63373