کد خبر : 63371
تاریخ : 1401/9/14
گروه خبری : سلامت

3 برابر نیاز کشور سُرنگ تولید می‌کنیم

صادرات سُرنگ در حد صفر

خدایار عینی، گفت: در شرایط کنونی سه برابر نیاز کشور، سرنگ و متعلقات آن را تولید می‌کنیم و از این حیث، نه‌تنها کمبودی نداریم که برعکس، انبارهای کارخانجات تولیدی پُر از سرنگ است.
وی با عنوان این مطلب که کارخانجات سرنگ‌سازی کشور با یک‌سوم ظرفیت مشغول تولید هستند، افزود: از اول انقلاب، تولید سرنگ در کشور آغاز شده و توانسته‌ایم به تولیدکننده این کالای راهبردی در منطقه تبدیل شویم.
دبیرکل سندیکای تولیدکنندگان سُرنگ و سر سوزن ایران، با اشاره به فعالیت 25 کارخانه سرنگ‌سازی در کشور، تأکید کرد: متأسفانه از این تعداد، پنج کارخانه ورشکسته شده‌اند.
عینی با انتقاد از ورود بخش دولتی به عرصه تولید سرنگ در کشور، افزود: از وقتی که دو نهاد عمومی و دولتی وارد این عرصه شدند، کارخانه‌های سرنگ سازی دچار مشکل شده‌اند.
به گفته وی، علاوه بر پنج کارخانه‌ای که ورشکسته شده‌اند، پنج کارخانه دیگر نیز درخواست ورشکستگی داده‌اند.
دبیرکل سندیکای تولیدکنندگان سرنگ و سر سوزن ایران ادامه داد: وزارت بهداشت یک نهاد نظارتی در حوزه سلامت است و نباید وارد حوزه تولید کالاهای سلامت شود.
عینی به دوران کرونا گریز زد و گفت: در دوران کرونا می‌توانستیم بیشترین صادرات سرنگ و متعلقات آن را به کشورهای منطقه و اروپا داشته باشیم. اما، اجازه صادرات داده نشد.
وی افزود: از دهه هفتاد تا نیمه‌های دهه هشتاد، بیشترین صادرات سرنگ را داشتیم. اما، الآن میزان صادرات به صفر رسیده است.
وی با اعلام اینکه میزان مصرف سرنگ در کشور سالانه 800 میلیون تا یک میلیارد عدد است، گفت: ما سه برابر این مقدار را تولید می‌کنیم و می‌توانیم تنها صادرکننده سرنگ به کشورهای همسایه و منطقه باشیم. زیرا، به غیر از ترکیه، کشور دیگری در منطقه کارخانه سرنگ‌سازی ندارد.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/63371