کد خبر : 63368
تاریخ : 1401/9/14
گروه خبری : اقتصادی

مدیرکل فرودگاه همدان؛

ثبت شرکت هواپیمایی به نام همدان، چاره برون‌رفت از رکود پروازی

همگان بر این امر واقف‌اند که شهر همدان با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیار، سالیانه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند که در این ‌بین خیلی‌ها ترجیح می‌دهند برای سفر به این شهر به جای استفاده از خودروهای شخصی، قطار و یا اتوبوس، با یک پرواز مستقیم سفر کنند اما نکته این است که با وجود این ظرفیت، پروازی انجام نمی‌شود و حتی اگر سایت‌های مختص سفر را رصد کنید اطلاعات زیادی راجع به فرودگاه همدان ندارند و نمی‌دانند که به کدام یک از شهرهای ایران پرواز مستقیم یا غیر‌مستقیم دارد.
این در حالی است که این فرودگاه در ابتدا در سال 1317 احداث شد اما فقط پروازهای نظامی در آن انجام می‌گرفت. سپس در سال 1345 بود که شهردار همدان دستور ساخت یک فرودگاه جدید در حوالی همان فرودگاه قدیمی را صادر کرد، جالب‌تر اینکه بر خلاف پروژه‌های بزرگ حال حاضر شهر همدان، پروژه احداث این فرودگاه در مجموع، چهار سال طول کشید و سال 1351 به بهره‌وری رسید.
فرودگاه همدان گرچه شهرت چندان زیادی در میان فرودگاه‌های کشور ندارد، اما باید بدانید که از مجهزترین و مهم‌ترین فرودگاه‌های غرب ایران است به طوری که برج مراقبت آن یکی از بلندترین برج‌های مراقبت ایران به حساب می‌آید و علاوه بر این، سیستم هوشمند اداره این فرودگاه باعث شده تا بیشتر کارها با سرعت قابل قبولی انجام شده و مشکلات زیادی در این مورد گریبان‌گیر مسافران نشود اما دریغ از یک پرواز.
بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا دراین‌باره گفت‌وگویی را با علی‌اصغر جهانگیری‌معز؛ مدیرکل فرودگاه و نیز محمد فیضی؛ رئیس انجمن دفاتر مسافرتی و جهانگردی همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
مدیرکل فرودگاه استان همدان با بیان اینکه فرودگاه همدان متأسفانه روال سابق را طی می‌کند و پروازی از آن انجام نمی‌شود، گفت: باوجود پیگیری‌هایی که از سوی استان همچنان ادامه دارد و پیگیری‌هایی که سازمان هواپیمایی وعده آن را می‌دهد، در عمل تاکنون هیچ نتیجه‌ای برای ما به‌دنبال نداشته است.
علی‌اصغر جهانگیری در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر فرودگاه همدان چه ظرفیت‌هایی دارد گفت: وقتی در فرودگاهی امکان برقراری پرواز حج با آن حجم از مسافر با هواپیماهای پهن‌پیکر وجود داشته باشد دیگر جایگاه ظرفیتی این فرودگاه غیر قابل انکار است.
وی با بیان اینکه این فرودگاه با توجه زیرساخت‌های خاص خود امکان برقراری چند پرواز به‌صورت همزمان با هواپیماهای پهن‌پیکر را نیز دارد، تشریح کرد: مشکل پیش روی ما به وضعیت ناوگان کشور به لحاظ پروازی بازمی‌گردد که باوجود تحریم‌ها با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند، بنابراین سازمان هواپیمایی هم قول و وعده برقراری پرواز را می‌دهد اما به دلایل مختلف هنوز این امر محقق نشده و نتوانسیم شرکت‌های هواپیمایی را برای سرمایه‌گذاری در فرودگاه همدان مجاب کنیم.
مدیرکل فرودگاه استان همدان با اشاره به اینکه سازمان هواپیمایی هواپیمایی در اختیار ندارد اما به عنوان ناظر و سیاستگذار شرکتها هواپیمایی نقش ایفاء می‌کند،تشریح کرد: این وظیفه سیاست‌گذاری که ما را بر آن داشته که تمام پیگیری‌ها خطاب به سازمان هواپیمایی انجام پذیرد زیرا پیگیری از سوی شرکت‌ها از آنجا که این شرکتها خود درگیر مشکلات خاص خود همچون زمین‌گیر شدن هواپیما، مباحث تحریمی واقتصادی هستند
جهانگیری با بیان اینکه برخی از وعده‌های سازمان هواپیمایی در برخی از بخش‌ها همچون پرواز‌های حج عملی شده اما متأسفانه هنوز در خصوص پروازهای اربعین، روزانه و هفتگی محقق نشده، اذعان کرد: در خصوص گزینه خرید هواپیما مسئله این است که حتی اگر پرواز هم به همدان انجام شود بازهم مشکلات کنونی حاکم بر فرودگاه همدان پابرجاست زیرا شرکت‌های هواپیمایی رغبتی برای دایر کردن پرواز در فرودگاه‌هایی همچون فرودگاه همدان ندارند.
وی ادامه داد: بنابراین بهترین حالت که ماحصل همفکری مدیران استانی در این ارتباط بوده این است که شرکتی هواپیمایی به نام فرودگاه همدان همچون دیگر شهرها مثل وارش در مازندان و ماهان در کرمان، ثبت شود، قول‌هایی نیز در این خصوص برای اخذ مجوز از سازمان هواپیمایی دریافت کرده‌ایم.
در ادامه رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی نیز با بیان اینکه در حال حاضر فرودگاه همدان تعطیل است گفت: رفت و آمد هواپیما مستلزم سرمایه‌گذاری عظیم است حال آنکه در همدان کسی را پیدا نمی‌کنیم که بتواند در این بخش سرمایه‌گذاری کند، اغلب سرمایه‌گذاری‌هایی هم که تاکنون در فرودگاه همدان انجام شده از سوی تهرانی‌ها بوده است.
محمد فیضی با اشاره به اینکه حتی در اوایل سال جاری نیز یک شرکت هواپیمایی در این عرصه ورود و پروازهای همدان– مشهد را دایر کرد اما به‌دلیل عدم استقبال منجر به ضرور زیان سرمایه‌گذار شد و وی از ادامه کار انصراف داد گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذاری برای چارتر کردن پروازهای همدان به مقاصدی همچون کیش، مشهد و نجف وجود ندارد.
وی با بیان اینکه اجرای این کار نیز از توان دولت خارج است زیرا از 300 تا 400 هواپیمای موجود در کشور تنها 150 فروند امکان پرواز دارند اظهار کرد: از طرفی پروازی هم در این مسیر نیست که بتوانند پروازهای همدان را در آن بگنجانند، از سوی دیگر گران تمام‌شدن هزینه بلیت خود نکته قابل توجه دیگری است که منجر به استقبال از زیرساخت ریلی به جای پرواز شده، در حال حاضر هزینه سفر همدان– مشهد با قطار حدود 350 هزار تومان اما با هواپیما یک و میلیون 300 تا 400 هزار تومان است.
وی عنوان کرد: مگر کسی از سرمایه و پول خود گذشته باشد که بخواهد بر روی پروازهای همدان سرمایه‌گذاری کند چراکه هر پرواز سرمایه 200 میلیارد تومانی را به‌دنبال دارد، یقیناً با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر شرکت‌های مسافرتی و حتی ورشکستی، بسیاری از آن‌ها به‌دلیل نبود مسافر این ظرفیت در این شرکت‌ها وجود ندارد چراکه از 60 شرکت مجوزدار تنها 10 تا 15 شرکت فعالیت دارند.
مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد در مدار قرار گرفتن فرودگاه همدان به لحاظ پروازی در کریدور مواصلاتی غرب کشور نیازمند چاره‌اندیشی جدی است که باید از سوی مقام ارشد استان و مدیران ذی‌ربط صورت بگیرد، زیرا تعطیلی فرودگاه نه‌تنها تأثیر مستقیمی بر وضعیت اقتصادی و توسعه گردشگری دارد بلکه به نوعی هدررفت بیت‌المال نیز در سطح کلان به حساب می‌آید. در پی آن این سؤال به ذهن همدانی‌ها متبادر می‌شود که چرا باید این زیرساخت وسیع با داشتن بالاترین استانداردها بلااستفاده باقی بماند.
البته در این بین شاید فعال کردن و رونق دادن به فرودگاه همدان کار دشواری به‌نظر برسد که حتماً همین طور است اما تجربه نشان داده اگر اراده جدی برای انجام کاری وجود داشته باشد قطعاً محقق شده و این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم در گردشگری و رونق سفر باید به لحاظ زیرساخت‌ها توسعه برای استان اولویت اصلی محسوب شده و قرار است از این طریق چرخ‌های اقتصاد روغن‌کاری شده و به حرکت در آیند.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/63368