کد خبر : 63245
تاریخ : 1401/9/10
گروه خبری : دین و اندیشه

واکاوی انتظار و مهدویت در ابعاد مختلف

این‌همه مباحث بسیار مهم از نماز، قرآن، اعتقادات، توحید، نبوت و مسائل بسیار زیادی که در مقوله‌های مختلف شامل مباحث سیاسی، مباحث اجتماعی و نظایر آن است، چرا ما باید از مهدویت سخن بگوییم؟
شیعه با دو بال سرخ شهادت برگرفته از عاشورا و بال سبز انتظار اوج می‌گیرد و عروج می‌یابد؛ عاشورا روح غیرت، عزت و ایثار را جان می‌دهد و مفهوم انتظار نیز بار امید و اندیشه مدیریت آینده را در بردارد.
باور به امام غائب در مذهب شیعه مورد تأکید و وظیفه­ انتظار را در ادوار مختلف ترسیم کرده است. انتظار فرج همواره عاملی موثر برای تحرک‌آفرینی در جامعه­ شیعه بوده است؛ تا در برابر مشکلات و موانع، خوف و حزنی نداشته و زمینه‌ساز مقدمات نهضت امام قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد.
در منظومه فکری حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی)، انتظار فرج از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، به باور ایشان، برقراری حکومت مهدوی و رسیدن به فرج نهایی که همان عدالت کامل است، بر اساس طبیعت عالم و حرکت طبیعی عالم به سمت صلاح و خیر است.
 در ادامه نگاهی به چرایی مهدویت داریم.
چرا باید از مهدویت گفت؟ چرا باید از مهدویت بحث کرد؟ این‌همه مباحث بسیار مهم از نماز، قرآن، اعتقادات، توحید، نبوت و مسائل بسیار زیادی که در مقوله‌های مختلف شامل مباحث سیاسی، مباحث اجتماعی و نظایر آن است، چرا ما باید از مهدویت سخن بگوییم؟ بهتر است سؤال خود را این‌گونه مطرح کنم و بگوییم:
چرا مهدویت؟ مهدویت، رمز شناخت خداست، خدا را کسی می‌تواند بشناسد که مهدویت را فهمیده باشد و امام زمان خود را شناخته باشد.
در صحرای عرفات و جلسه‌­ وجود مقدس امام حسین (ع) با اصحاب خود، وقتی‌که از حضرت سؤال شد: فَمَا مَعْرِفَةُ اللهِ عزّوجلّ؟ معرفت و شناخت خدای عزوجل چگونه حاصل می‌شود؟ بعد از این‌که امام حسین (ع) اصحاب را جمع کردند، فرمودند: أیُّهَا النَّاسُ إِنَّ اللهَ جَلَّ ذِکْرُهُ مَا خَلَقَ الْعِبَادَ إِلَّا لِیَعْرِفُوهُ فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ فَإِذَا عَبَدُوهُ اسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَنْ سِوَاهُ. مردم بدانید، خدا شما را آفریده است برای رسیدن به معرفت؛ وقتی بامعرفت شُدید، بنده می‌شوید و وقتی بنده شُدید، از همه بی‌نیاز می‌شوید.
یک آدم خیلی زرنگ پای بحث‌های امام (ع) نشسته بود و پرسید: معرفتی که ما را بنده می‌کند و بندگی‌ای که ما را از همگان بی‌نیاز می‌کند، آن معرفت را چگونه کسب کنیم و در زندگی خود پدیدار کنیم؟
امام فرمودند: مَعْرِفَةُ أَهْلِ کُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ الَّذِی یَجِبُ عَلَیْهِمْ طَاعَتُه؛ امام زمانتان را بشناسید؛ آن امام زمانی که شناختش و معرفتش بر همگان لازم و اطاعتش بر همگان لازم و واجب است؛ لذا اگر از ما سؤال شد: چرا مهدویت؟
باید بگوییم: راهِ خداشناسی، امام زمان‌شناسی است و هر کس که بخواهد خدا را بشناسد، باید مهدویت را بشناسد.
 مهدویت رمز شناخت اسلام است
اصلاً مسلمان واقعی، کسی است که امام زمانش را شناخته باشد. این حدیث را شیعه و سنی از وجود مقدس پیامبر (ص) نقل کرده‌اند که ایشان می‌فرمایند: «مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّة؛ هرکس بمیرد و امام زمانش را نشناسد و بمیرد، به مرگ جاهلی از دنیا رفته است».
چرا مهدویت؟ چون مهدویت، رمز اسلام واقعی است. شما زمانی می‌توانید بگویید «من مسلمان واقعی هستم» که امام زمانت را خوب شناخته باشید. مهدویت رمز شناخت خلیفه الهی است. اگر می‌خواهیم خلیفه خدا را بشناسیم، راهِ آن، مهدویت است و باید از مسیر مهدویت بگذریم.
در زیارات متعدد و ادعیه مکرر درباره‌ی وجود مقدس امام زمان (عج) آمده است: اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ؛ سلام بر تو‌ای خلیفه‌ی خدا در زمین.
در این دعا‌ها و زیارات، وجود مقدس امام زمان (عج) را خلیفه‌ی خدا و جانشین خدا در زمین یاد می‌کنیم و مهدویت را رمز شناخت خلیفه‌ی الهی و راه شناخت خلیفةالله می‌دانیم.
 مهدویت رمز هویت شیعه است
خداوند تعالی در سوره اسرا آیه 71 می‌فرماید: (یوم ندعوا کل اناس بامامهم... روزی که هر گروه از مردم را با پیشوایشان فرامی‌خوانیم.)
روز قیامت، هرکسی را با امامش صدا می‌زنند و هر گروهی را با پیشوایشان فرامی‌خوانند. یک عده، امامشان، شیطان است و یک عده، امامشان، امام زمان (عج) است.
چون هویت ما، امام زمان است و رمز هویت ما، امام زمان (عج) است، پس باید ایشان را بشناسیم.
 مهدویت رمز حیات است
یکی از زیارت‌های بسیار مهم شیعیان، زیارت جامعه کبیره است که از جانب امام هادی (ع) است. امام هادی ع در این زیارت می‌فرماید: بِکُمْ فَتَحَ الله وَ بِکُمْ یَخْتِمُ وَ بِکُمْ یُنَزِّلُ الْغَیْثَ وَ بِکُمْ یُمْسِکُ السَّماءَ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلّا بِإِذْنِهِ؛ خداوند (عالم وجود را) به شما آغاز کرد و به شما نیز ختم می‌کند و به‌واسطه شما، باران را فرومی‌ریزد و به‌واسطه شماست که آسمان را از اینکه بر زمین افتد نگه می‌دارد...
شما هستید که هستی هست. شما هستید که آسمان بر زمین فرود نمی‌آید. این سلامتی و این زندگی و این حیات، به خاطر وجودِ شماست.
در دعای عدیله هم می‌خوانیم: بِیُمنِهِ رُزِقَ الوَری وَ بِوُجودِهِ ثَبَتَتِ الاَرضُ وَ السَّماء؛ چرا امام زمان؟ چون ایشان، رمز حیات است، چون مهدویت تنها راه است.
در زیارت حضرت صاحب‌الأمر (عج) در مفاتیح‌الجنان که مرحوم شیخ عباس قمی نقل می‌کند خطاب به امام زمان (عج) می‌گوییم: اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا سَبِیلَ اللَّهِ الَّذِی مَنْ سَلَکَ غَیْرَهُ هَلَکَ؛ سلام بر تو‌ای راهِ خدایی که اگر کسی غیر از تو بپیماید، قطعاً به هلاکت می‌رسد؛ لذا تنها راه، امروز، امام زمان (عج) است.
مهدویت جایگاه بسیار ویژه‌ای در بین روایات دارد، مجموعه احادیث شیعه را که جمع کنیم، بیش از 2500 حدیث در مقوله مهدویت است و این تکرار بسیار یک موضوع در بین گفتار معصومین بیانگر اهمیت مسئله‌ی مهدویت است
مجموعه احادیث شیعه را که جمع کنیم، بیش از 2500 حدیث در مقوله مهدویت است و این تکرار بسیار یک موضوع در بین گفتار معصومین بیانگر اهمیت مسئله‌ی مهدویت است
البته دلائل متعددی دارد اینکه ما داریم از مهدویت می‌گوییم و از مهدویت می‌خوانیم؛ اما بنده به چند مورد انگشت‌شمار اشاره داشتم.
 مهدویت سفارش پیغمبر (ص) است
ایشان در آخرین ساعات عمر خود فرمودند: إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ: من دو گوهر گرانبها را نزد شما به امانت گذاشتم. ثقل اکبر (قرآن) و ثقل اصغر (ائمه هدی و اهل‌بیت علیهم‌السلام). سپس آقا فرمودند: مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا- کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ؛ این‌ها هیچ‌گاه از هم جدا نمی‌شوند. اگر به هر دوی این‌ها با هم متمسک شُدید، به ضلالت کشیده نمی‌شوید. امروز، سفارش پیغمبر (ص) به امام زمان است.
 مهدویت، رکنِ رکینِ دین است
وقتی از امام باقر (ع) سؤال شد که: ارکان اسلام چه چیز‌هایی است؟ ایشان فرمودند: بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ؛ اسلام بر پنج پایه بنا شده است: عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَایَةِ؛ بر نماز و زکات و روزه و حج و ولایت. سپس سؤال شد: کدامیک از این‌ها از بقیه مهم‌تر است؟ آقا فرمودند: وَ لَمْ یُنَادَ بِشَیْ ءٍ کَمَا نُودِیَ بِالْوَلَایَةِ؛ ولایت، زیرا ولایت است که این‌ها را گِرد هم جمع می‌کند.
امروز، مهم‌ترین رکنِ دین، ولایت است. نمازِ بی ولایت، خروجی آن گاهی اوقات می‌شود ابن‌ملجم مرادی. قرآنِ بی ولایت، یعنی قرآنی که بدون معرفت امام زمان (عج) خوانده بشود، خروجی آن ممکن است حجاج بن یوسف ثقفی بشود. اما اگر نماز با ولایت بود و قرآن با ولایت بود، این رکنِ رکینِ اسلام است.
 مهدویت دارای آینده‌نگری است
مسئله مهدویت و مقوله مهدویت، آینده‌ی زندگی بشر را مورد تضمین و تأمین قرار می‌دهد و آینده‌نگری‌ای که در مسئله‌ی مهدویت وجود دارد، اهمیت پرداختن به مسئله‌ی مهدویت را روشن می‌کند.
البته دلایل بسیار دیگری برای آشنایی با مهدویت و کسب معرفت نسبت به امام زمان (عج) می‌توان برشمرد که از باب اختصار به همین میزان اکتفا می‌شود. به امید ظهورش.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/63245