کد خبر : 63234
تاریخ : 1401/9/10
گروه خبری : سلامت

سبک زندگی اشتباه و استرس؛ عوامل مهم و تأثیرگذار بر ریزش مو

مصرف خودسرانه مکمل‌ها علاج درد همه نیست!

در برخی از کشورها، موی سر به‌عنوان تاج جوانی شناخته می‌شود. موهای پرپشت علاوه بر اینکه نشانه جوانی و شادابی است، باعث دوچندان شدن زیبایی می‌شود. در صورتی که هر مشکلی برای مو به‌وجود بیاید، مثلاً اگر ریزش مو اتفاق بیفتد، زیبایی ظاهری هم افت می‌کند.
به‌دنبال ریزش مو و تأثیر این مسئله بر زیبایی ظاهری، فردی ممکن است به‌دلیل خجالت یا ناراحتی از وضع ظاهری خود، از حضور در بسیاری از موقعیت‌های شغلی، تحصیلی، تفریحی یا اجتماعی اجتناب کند.
این موضوع در سنین پایین و در جوانان، دارای اهمیت ویژه‌ای است. چراکه این گروه سنی پذیرش کمتری برای این موضوع و اعتماد به‌نفس آسیب‌پذیرتری دارند. مثلاً یک کودک دبستانی که دچار ریزش مو شده، ممکن است تا زمان برطرف شدن این موضوع به مدرسه نرود.
البته ناگفته نماند که برخی با سرِ طاس شبیه هنرپیشه‌های هالیوودی می‌شوند. آن‌ها از این قاعده مستثنا هستند. ولی بیشتر ما با از دست دادن موهای سر، احساس ناخوشایندی نسبت به ظاهرمان پیدا کرده و اعتماد به‌نفسمان کاهش می‌یابد. پس جلوگیری از ریزش موهایتان بسیار مهم است.
به دلیل اهمیت این موضوع بسیاری از شرکت‌های آرایشی و بهداشتی به تولید محصولات تقویت‌کننده مو رفتند. همه ما روزانه شاهد تبلیغ تعداد زیادی از محصولات هستیم اما به گفته متخصصان پوست، مو و زیبایی برای درمان ریزش مو نخست باید علت را پیدا کرد و سپس به‌دنبال راه علاج رفت. استفاده خودسرانه برخی از داروها می‌تواند تأثیر سویی داشته باشد.
در همین راستا با توجه به اینکه در عصر جدید داشتن موی پرپشت دغدغه بسیاری از افراد شده، به سراغ یک متخص پوست، مو و زیبایی رفته و در خصوص علل ریزش مو سؤالاتی پرسیدیم. در ادامه نتیجه را می‌خوانید:
پدرام علیرضایی با بیان اینکه ریزش مو در خانم‌ها و آقایان ‌دلایل مختلفی دارد، اذعان کرد: در خانم‌ها ریزش مو در مرحله تلوژن (فاز استراحت) رخ می‌دهد.
وی با بیان اینکه در حالت عادی فقط 14 درصد هورمون‌های محرک رشد موی زنان به استراحت می‌روند اما در افراد مبتلا به بیماری ریزش مو مقدار آن بیشتر می‌شود، اذعان کرد: این امر به دلایل مختلفی همچون کم‌کاری تیروئید، کم‌خونی، کمبود برخی ویتامین‌های بدن، استرس، تغذیه، استفاده بی‌رویه از برخی داروها و سبک زندگی نامناسب و غیره رخ دهد.
وی با بیان اینکه ابتلا به بیماری‌ها سبب ریزش مو در بانوان می‌شود، یادآور شد: در این راستا می‌توان به بیماری‌های قلبی و عروقی، کرونا، کم‌کاری تیروئید و غیره اشاره کرد.
این متخصص پوست و مو با بیان اینکه در آقایان ریزش مو به‌دلیل مشکلات هورمونی رخ می‌دهد، ابراز کرد: ریزش مو به طور کلی بین آقایان شایع‌تر از خانم‌ها است با این وجود، در خانم‌ها نیز شیوع زیادی دارد. به طوری که گفته می‌شود حدود 37 درصد خانم‌های زیر 50 سال دچار این عارضه می‌شوند.
علیرضایی با اشاره به اینکه استرس و اضطراب می‌تواند چرخه طبیعی رشد مو را با اختلال مواجه کند و رشد در مرحله تلوژن و یا فاز استراحت باقی بماند عنوان کرد: برخی افراد بعد از عمل ‌های جراحی به دلیل استرسی که تحمل می‌کنند دچار این عارضه می‌شوند.
وی اذعان کرد: هورمون تستوسترون و دی‌هیدروتستوسترون هم در آقایان و هم در خانم‌ها وجود دارد اما مقدار آن در بدن آقایان بالاتر است؛ افزایش سطح این هورمون‌ها در بدن هر فرد نسبت به حالت عادی برای او، با افزایش میزان ریزش مو در ارتباط است.
این متخصص پوست، مو و زیبایی با بیان اینکه ریزش مو در برخی آقایان بعد از دوران بلوغ شروع می‌شود، یادآور شد: وراثت و ژنتیک به‌صورت مستقیم بر ریزش موی آقایان تأثیر می‌گذارد؛ در واقع افرادی که زمینه ارثی دارند بیشتر از سایر افراد در معرض این پدیده قرار می‌گیرند.
علیرضایی با بیان اینکه تغذیه مناسب می‌تواند به میزان قابل توجهی از این بیماری خودایمنی جلوگیری کند، گفت: جنس تارهای مو پروتئینی است، به همین دلیل کمبود مواد پروتئینی در رژیم غذایی می‌تواند ریزش موی ناگهانی را در پی داشته باشد.
وی با بیان اینکه منابع پروتئین در رژیم غذایی شامل انواع گوشت‌ها (ماهی، مرغ و گوشت قرمز)، تخم مرغ و لبنیات می‌شود، خاطرنشان کرد: ویتامین‌های مختلفی نیز برای ساخت تارهای مو مورد نیاز است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به گروه ویتامین‌های (ب) به خصوص نیاسین و بیوتین اشاره کرد. در بیشتر داروها، مکمل‌ها و شامپوهای تقویت‌کننده‌ مو، این ویتامین‌ها وجود دارند.
این متخصص پوست، مو و زیبایی با تأکید بر اینکه وجود برخی از مواد معدنی نیز در فرایند ساخت تارهای مو ضروری است، مطرح کرد: کمبود آهن علاوه بر ایجاد کم‌خونی، می‌تواند منجر به ریزش موی ناگهانی شود.
علیرضایی با بیان اینکه کلسیم و منیزیم که به‌وفور در لبنیات وجود دارند، در واکنش‌های ساخت تارهای مو حضور داشته و حائز اهمیت‌اند، خاطرنشان کرد: عنصر روی (زینک) هم از دیگر مواد مورد نیاز در ساخت تارهای مو است. کمبود هر یک از عناصر گفته‌شده می‌تواند باعث این پدیده شود.
وی با بیان اینکه این عارضه در اثر تغذیه نامناسب، بیشتر در افرادی مشاهده می‌شود که مشکلات سوء جذب (مثل بیماری‌های دستگاه گوارش) دارند یا از رژیم‌های لاغری غیراصولی پیروی می‌کنند، گفت: ریزش مو در اثر رژیم غذایی نامناسب معمولاً با برطرف کردن کمبودهای بدن، خود به خود درمان می‌شود و نیاز به مداخلات درمانی دیگری ندارد.
این متخصص پوست، مو و زیبایی با بیان اینکه هنوز علت مشخصی برای ریزش موی سکه‌ای ذکر نشده و جزو بیماری‌های خودایمنی به‌حساب می‌آید گفت: در این حالت سیستم دفاعی بدن فولیکول‌های مو را مورد هدف قرار می‌دهند.
علیرضایی با بیان اینکه استرس و ژنتیک دو مؤلفه مهم و تأثیرگذار بر ریزش موی سکه‌ای به حساب می‌آیند، مطرح کرد: این بیماری خودایمنی در کودکان معمولاً به‌دلایل ژنتیکی روی می‌دهد.
وی مطرح کرد: افرادی که ریزش موی آن‌ها به‌دلیل کمبود ویتامین و مواد معدنی رخ می‌دهد باید زیر نظر پزشک برای درمان از مکمل‌ها استفاده کنند اما در صورتی که بدن فردی هیچ کمبودی نداشته باشد مصرف مکمل‌ها بی‌فایده خواهد بود.
این متخصص پوست، مو و زیبایی با بیان اینکه کاشت مو برای افرادی که مقدار زیادی از مو‌های خود را از دست داده باشند و سن آن‌ها بیشتر از 30 سال باشد توصیه می‌شود، افزود: زمانی که درمان طبی و متداول جواب ندهد کاشت می‌تواند گزینه مناسبی برای افراد باشد.
علیرضایی بیان کرد: سبک زندگی سالم، تغذیه مقوی و متعادل، عدم رژیم غذایی سخت، کاهش استرس، عدم استفاده از برخی دارو‌ها و غیره می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/63234