کد خبر : 63219
تاریخ : 1401/9/10
گروه خبری : استان‌ها

پیشرفت 43 درصدی طرح جامع منطقه آزاد کردستان

حمیدرضا بیتا، با اشاره به پیگیری‌های استاندار در سفر رئیس‌جمهور و هیئت دولت به استان اظهار کرد: اساسنامه منطقه آزاد تجاری صنعتی کردستان به مجموعه شورای نگهبان ارجاع شد و پس از بررسی ایرادات جزئی آن از دبیرخانه به معاون اول رئیس جمهور ارسال و اصلاحات آن صورت گرفت.
وی از پیشرفت 43 درصدی طرح جامع منطقه آزاد کردستان خبر داد و افزود: طرح جامع به عنوان محور برنامه‌ریزی و توسعه منطقه از بدو تأسیس سازمان منطقه آزاد کردستان در اولویت و اهتمام ویژه قرار دارد.
مدیر اجرایی منطقه آزاد بانه- مریوان ادامه داد: طی سفر ریاست جمهوری، دو هزار و 400 میلیارد ریال برای منطقه آزاد کردستان تخصیص داده شده که 800 میلیارد ریال آن مربوط به سال جاری و به‌منظور توسعه زیرساخت‌های منطقه اعتباری بالغ بر 17هزار میلیارد ریال مورد نیاز است.
بیتا مساحت منطقه آزاد تجاری صنعتی کردستان را پنج هزار و 500 هکتار اعلام کرد و گفت: از این میزان 2000 هکتار در بانه و 3500 هکتار در مریوان قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 20 درصد صادرات ناخالص ملی به کشور عراق بوده است، افزود: فرآیند ترانزیت عراق در مجموعه اقلیم کردستان عراق خلاصه می‌شود و پایانه باشماق در مریوان مورد توجه جدی این اقلیم است، کشور عراق پس از چین مقام دوم بازار مصرف محصولات ایرانی را داراست.
مدیر اجرایی منطقه آزادکردستان، با اشاره به اینکه پروپوزال 3700 میلیارد تومان طرح سرمایه‌گذاری بررسی و ارزیابی شده است، اظهار کرد: این سرمایه‌گذاران ظرفیت خوبی در زمینه صادرات، اشتغال و صنایع تبدیلی منطقه خواهند داشت.
بیتا با اشاره به اینکه منطقه ویژه صنعتی به‌عنوان یک سایت پیشران در پهنه بانه قرار دارد، افزود: پهنه مریوان نیز با دربرگرفتن پایانه باشماق نقش ویژه‌ای در توسعه اقتصادی و صادرات کشور خواهد داشت.
وی توسعه محوریت ترانزیت را حیاتی دانست و افزود: اگر اتصال محور شمالغرب به جنوب غرب، راه‌اندازی محور راه‌آهن و مسیر دسترسی از سقز به بانه عملیاتی شود، کردستان به عنوان یکی از استان‌های ممتاز کشور مطرح خواهد شد.
مدیر اجرایی منطقه آزاد بانه - مریوان، تصریح کرد: شکل‌گیری هیئت مدیره و تشکیلات حقوقی در راستای جذب اعتبارات و کلیه عملیات اجرایی ضروری است.
به گفته بیتا پس از تشکیل هیئت‌مدیره و چارت سازمانی ظرفیت‌ها در بستر طرح جامع عملیاتی و ساختار سازمان شکل خواهد گرفت.
وی تأکید کرد: گزینش و جذب نیروی انسانی صرفاً از میان افراد توانمند، نخبه و دانشگاهی استان بوده و این امر منجر به رضایتمندی نخبگان و بهره‌گیری از ظرفیت بالای اجتماعی منطقه خواهد بود.
این مسئول در خصوص شیوه گزینش و جذب نیروی انسانی گفت: جذب نیروی انسانی جدید منوط به تصویب اساسنامه و استقرار هیئت‌مدیره و نهایتاً تعریف یک ساز و کار شفاف و قابل پایش پس از اطلاع‌رسانی کافی خواهد بود.
گفتنی است؛ هم‌اکنون سه دفتر در بانه، مریوان و سنندج دایر است و در حال خدمت‌رسانی هستند.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/63219