کد خبر : 63210
تاریخ : 1401/9/10
گروه خبری : فرهنگی

اجرای گنبد یخدان میرفتاح نیازمند تأمین اعتبارات ملی و استانی

ابراهیم جلیلی افزود: یخدان میرفتاح در دوازدهم فروردین‌ماه سال 98 به‌علت بارندگی شدید فرو ریخت و از همان سال اقدامات خوبی به‌منظور بازسازی این اثر تاریخی صورت گرفت.
وی اظهار کرد: حصارکشی اطراف محوطه یخدان میرفتاح توسط سازمان میراث فرهنگی، تهیه مستندنگاری وضع موجود و ثبت داشته‌های اثر تاریخی، خرید یک‌سری مصالح برای بازسازی اثر، تهیه طرح آسیب‌شناسی، رفع خطر و ایجاد اتاق نگهبانی و حفاظت و انجام مکاتبات متعدد برای تأمین اعتبار، ازجمله اقدامات صورت‌گرفته به‌شمار می‌رود.
این مقام مسئول در این ارتباط به آواربرداری، جداسازی الحاقات، تخریب پایه‌های فرسوده به عمق بیش از سه متر، ساخت قالب، خرید مصالح چوبی، زیرسازی و محوطه‌سازی، اجرای فونداسیون و کانال دفع رطوبت و استحکام‌بخشی اشاره کرد.
جلیلی ادامه داد: از آنجا که پایه‌های بنا در قسمت یخدان در زیر خاک و منفی سطح زمین قرار دارند و از جنس گل، خشت، چینه و چوب بودند، کاملاً پوسیده شده بودند؛ بنابراین گذاشتن بنا روی پایه‌های پوسیده، کار اشتباهی بود.
رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر با بیان اینکه ما برای رفع مشکل مذکور به‌صورت علمی و تخصصی ورود پیدا کردیم، گفت: تاکنون یک‌ونیم میلیارد تومان صرف بازسازی این اثر تاریخی شده است.
وی با اشاره به اینکه از اعتبارات استانی سال 1401 حدود 500 میلیون تومان برای این کار پیش‌بینی شده اما هنوز تخصیص نیافته است، افزود: نمایندگان مردم ملایر در مجلس، فرماندار و مدیرکل میراث فرهنگی استان پیگیر تخصیص اعتبارات بیشتر در حدود 800 میلیون تومان برای تکمیل روند بازسازی یخدان میرفتاح هستند.
این مقام مسئول با بیان اینکه برآورد ما برای اجرای گنبد یخدان میرفتاح یک‌ میلیارد تومان اعتبار است، خاطرنشان کرد: به همین منظور در تلاش هستیم اعتبارات لازم برای تعمیر و تکمیل بنا، مطابق هزینه‌های لازم تخصیص یابد تا بتوانیم در اسرع وقت بخش گنبد را اجرا کنیم.
وی با بیان اینکه اگر اعتبارات لازم تخصیص یابد سال آینده گنبد «یخدان میرفتاح» اجرا می‌شود، گفت: این اثر تاریخی علاوه‌بر حوضچه‌ها، دارای سه بخش اصلی شامل یخدان در طبقه زیرین به عمق 6 متر، ساقه به طول چهار متر و گنبد بوده است، بخش‌های یخدان و ساقه بازسازی و آماده شده‌اند و فقط اجرای گنبد مانده که به محض تأمین اعتبار انجام می‌شود.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/63210