کد خبر : 62912
تاریخ : 1401/9/2
گروه خبری : اقتصادی

برای کاهش حقوق گمرکی

قانون و مجری آماده‌اند، فهرست کالاها اعلام نشده است!

اواخر مهرماه بود لایحه کاهش «نرخ حقوق گمرکی مواد اولیه، واسطه‌ای، اجزاء و قطعات و ماشین آلات و تجهیزات» به یک درصد به تایید شورای نگهبان رسید.
این لایحه به این دلیل تصویب شد که افزایش نرخ مبنای محاسبه تعرفه، افزایش مضاعف مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی را در پی داشته که در مجموع باعث افزایش هزینه‌های تولید، افزایش قاچاق، افزایش نیاز به نقدینگی، کاهش تولید و افزایش تورم می‌شد. به همین دلیل وزیر صمت در نامه‌ای به رییس جمهور، خواستار کاهش حقوق گمرکی برای مواد اولیه، واسطه‌ای، اجزا، قطعات، ماشین آلات و تجهیزات که با احتساب سود بازرگانی، حقوق ورودی آنها حداکثر 10 درصد بوده به یک درصد شد.
با این حال و درحالی که از سوم آبان نرخ مالیات بر ارزش افزوده واردات مواد اولیه دارو، شیرخشک اطفال و تجهیزات و ملزومات پزشکی و توانبخشی به یک و دو درصد کاهش یافته است، همچنان فعالان اقتصادی از عدم اجرایی شدن این موضوع گلایه دارند.
 وزارت صمت فهرست بدهد، قانون اجرا می‌شود
در این راستا و بر اساس اطلاعاتی که گمرک در اختیار ایسنا قرار داده است، "وزارت صمت هنوز فهرست کالاهایی که مشمول کاهش حقوق گمرکی می‌شوند را در اختیار گمرک قرار نداده است. درحالی که وزارت بهداشت لیست این کالاها را اعلام کرد و در پی آن نرخ مالیات بر ارزش افزوده واردات مواد اولیه دارو، شیرخشک اطفال و تجهیزات و ملزومات پزشکی و توانبخشی به یک و دو درصد کاهش یافت. گمرک مجری بخشنامه‌ها است و هر زمانی که وزارت صنعت، معدن و تجارت گروه‌های کالایی را اعلام کند، گمرک آن را اجرایی خواهد کرد".
بر اساس این اطلاعات، گمرک تا کنون دو نامه در راستای موضوع مذکور به اداره کل مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز ارسال کرده و خواهان اعلام فهرست کالاها از سوی این وزارت‌خانه شده اما تا کنون نتیجه‌ای نداشته است.
بنابراین و درحالی که مجلس این قانون را تصویب و به دولت ابلاغ کرده است، تا زمانی که فهرست کالاها از سوی وزارت صمت به گمرک اعلام نشود قانون مجلس قابل اجرا شدن نیست.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/62912