کد خبر : 62869
تاریخ : 1401/9/1
گروه خبری : استان‌ها

استاندار ایلام در نشست کارگروه اقتصاد دانش‌بنیان:

ارزش محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار بیشتر از صادرات نفت است

حسن بهرام‌نیا روز دوشنبه در نشست کارگروه اقتصاد دانش‌بنیان اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی و خدماتی اگر می‌خواهند راندمان و بهره‌وری زیرمجموعه خود را بالا ببرند، باید توجه به اقتصاد دانش‌بنیان و استفاده از محصولات این شرکت را در دستور کار داشته باشند.

وی افزود: امروزه ارزش صادرات چمدانی محصولات دانش‌بنیان بسیار بیشتر از صادرات حتی نفت و فولاد بوده که می‌طلبد نگاه‌ها به این حوزه جدی و عمیق باشد، چراکه ارزآوری این محصولات بسیار بالاست.

استاندار ایلام با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان یادآور شد: موانع و مشکلاتی در مسیر حرکت این شرکت‌ها وجود دارد که باید ضمن اصلاح برخی قوانین دست و پاگیر حداکثر حمایت را به‌ویژه از نظر تسهیلات مورد نیاز در اختیار فعالان این حوزه صورد بگیرد.

بهرام‌نیا تأکید کرد: خوشبختانه تحرکات بسیار خوبی در پارک‌های علم و فناوری استان آغاز شده و همه ارگان‌ها باید تلاش کنند ارتباط دوسویه و مستمری با این مراکز داشته و نیازهای خود را از طریق این پارک‌ها تأمین کنند.

وی اضافه کرد: هر دستگاهی باید با تعیین یک نفر با حفظ پست سازمانی به‌عنوان مشاور در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان و فناور تلاش کند ارتباط نزدیکی را با حوزه اقتصاد دانش‌بنیان برقرار کند تا ضمن شناسایی نیازها و محدودیت‌ها بتواند برای حل آن‌ها راهکار عملیاتی داشته باشد.

استاندار ایلام همچنین از مجموعه علوم پزشکی استان خواست امکانات، آزمایشگاه‌ها و تجهیزات خود را در اختیار فعالان حوزه اقتصاد دانش‌بنیان قرار دهند تا مسیر رسیدن به اهداف مورد نظر این شرکت‌ها کوتاه و هموار شود.

بهرام‌نیا افق پیش روی استان را روشن توصیف کرد و گفت: کسب رتبه چهار کشوری در تبدیل واحدهای تولیدی غیرفعال به فعال، رتبه نخست در پرداخت تسهیلات ازدواج و کسب رتبه برتر توسط اداره صمت از توفیقات ایلام در ماه‌های گذشته بوده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام نیز در این نشست گفت: ایران در تولید مقالات علمی هم‌اکنون رتبه 16 جهان را در اختیار دارد.

شهریار عباسی افزود: ولی متأسفانه در تبدیل این مقالات به محصول تجاری و صنعتی توفیق زیادی نداشته‌ایم و در این زمینه رتبه 60 دنیا متعلق به ایران است.

وی اضافه کرد: اعتبارات حوزه اقتصاد دانش‌بنیان باید در همان محل هزینه شود و نباید دستگاه‌ها منابع این حوزه را در جاهای دیگر مصرف کنند.

رئیس پارک علم و فناوری ایلام نیز در این نشست گفت: احداث پردیس مشترک با دانشگاه ایلام، پیام نور و فنی و حرفه‌ای از برنامه‌های این مجموعه است.

محمدرضا ولی‌زاده افزود: تفاهم نامه‌هایی نیز با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای حمایت این مجموعه از سرمایه‌گذاری‌های ریسک‌پذیر صورت گرفته است.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/62869