کد خبر : 62804
تاریخ : 1401/8/30
گروه خبری : دین و اندیشه

روش متفاوت تدریس استاد، راز ماندگاری قرآن‌آموزان

معمولاً کسی که در جایگاه و زمان وصیت و سفارش است، چیزهایی را سفارش می‌کند که مهم و سرنوشت‌ساز باشد؛ یکی از وصایای رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) به امیر مؤمنان علی (علیه‌السلام) تلاوت مستمر قرآن است.
از این وصیت بسیار مهم می‌توان متوجه اهمیت تلاوت روزانه قرآن شد؛ از طرف دیگر سایر عبادات هنگام مریضی، مسافرت یا جهاد در راه خدا از انسان ساقط می‌شود و یا تخفیف پیدا می‌کند. اما خداوند تأکید می‌کند در این موارد نیز سعی کنید تا می‌توانید قرآن بخوانید؛ «به‌زودی گروهی از شما بیمار می‌شوند و گروهی دیگر برای به‌دست آوردن فضل الهی (کسب روزی) به سفر می‌روند و گروهی دیگر در راه خدا جهاد می‌کنند (و از تلاوت قرآن باز می‌مانند)، پس به اندازه‌ای که ممکن است، از آن تلاوت کنید».
کارشناسان مذهبی دلایل بسیاری برای اهمیت تلاوت و قرائت قرآن تاکنون برشمرده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها این بوده که قرآن کتاب زندگی است و با توجه به راهنمایی و نقشه راهی که خدا برای زندگی انسان در این کتاب قرار داده، می‌توان به سعادت دنیوی و اخروی رسید؛ از طرفی تمامی قاریان قرآن به این نکته اذعان دارند که انس با قرآن برای آن‌ها در زندگی سراسر خیر بوده است.
همچنین می‌توان به اهمیت آموزش قرآن به افراد دیگر اشاره که در این خصوص پیامبر اکرم می‌فرمایند: «خَیْرُکُم‌ْ مَن‌ْ تَعَلَّم‌َ الْقُرْآن‌َ وَ عَلَّمَه؛ بهترین‌ شما کسی‌ است‌ که‌ قرآن‌ را یاد بگیرد و به‌ دیگران‌ یاد بدهد».
درواقع اسلام اهمیت زیادی برای یادگیری و تعلیم قائل شده است و هر علمی که برای دنیا و یا آخرت انسان‌ها مفید باشد، ازنظر اسلام یادگیری‌اش مطلوب و حتی در برخی موارد واجب هم می‌شود. ازجمله موضوعاتی که یادگیری آن در کلام اهل بیت سفارش شده، یادگیری و یاد دادن قرآن است.
امام علی علیه‌السلام از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله نقل می‌کند: «بهترین شما کسی است که قرآن را یاد بگیرد و آن را یاد بدهد».
به‌عبارتی آموختن قرآن و یاد دادن به دیگران، بهترین اعمال است و موجب تقرب به خدای متعال می‌شود.
در همین راستا با توجه به اهمیت موضوع با یکی از اساتید قرآنی که سال‌ها است در حوزه آموزش قرآن فعال بوده و کلاس‌هایش به‌قدری جذاب و پُررونق است که تمام دانش‌آموزان این کلاس خود را مدیون وی می‌دانند و حتی بعد از اتمام دوران آموزش تمام سعی خود را می‌کنند که هر هفته در این جلسه حاضر باشند، به گفت‌وگو نشسته‌ایم که نتیجه را باهم می‌خوانیم:
محمد صالحی‌صابر با بیان اینکه از سال 1369 وارد حوزه فعالیت‌های قرآنی شدم، ابراز کرد: از همان ابتدا موفق شدم که در کنار آموزش، به تدریس مفاهیمی که یاد می‌گرفتم هم بپردازم.
وی با بیان اینکه تاکنون تجربه تدریس در محافل و اماکن مختلف مانند کلاس‌های قرآن، دانشگاه و غیره را داشته‌ام، اذعان کرد: همچنین چندین‌بار داور مسابقات مختلف قرآنی شدم و در اکثر جشنواره‌ها و همایش‌ها شرکت کردم.
این استاد برجسته قرآنی با بیان اینکه علاوه‌بر تدریس و تلاوت قرآن سال‌های متمادی و زیادی در حوزه تواشیح و هم‌خوانی فعال بوده‌ام، تصریح کرد: خوشبختانه موفق به کسب رتبه برتر در مسابقات مختلف تواشیح و هم‌خوانی شدم.
صالحی‌صابر با بیان اینکه در حوزه مالی نیز مشغول به فعالیت هستم، خاطرنشان کرد: بدون شک فعالیت و تدریس قرآنی تأثیر بسزایی بر کار و تخصصم داشته است، هرچند این موضوع برای خودم ملموس نیست.
وی با بیان اینکه نگاه من به تدریس قرآن بیشتر فرهنگی است تا کسب در آمد و فعالیت شغلی، اذعان کرد: همیشه سعی کرده‌ام در حوزه تدریس تمام تلاشم را به‌کار بگیرم که کلاس‌هایم بیشتر تأثیر بر دانش‌آموزان داشته باشد.
این استاد برجسته قرآنی ضمن اشاره به رتبه‌هایی که در مسابقات قرآنی کسب کرده است، خاطرنشان کرد: در این راستا می‌توان به کسب مقام نخست تا سوم مسابقه قرآنی اوقاف، رتبه برتر بسیج، رتبه سوم مسابقه قرآنی کانون‌های مساجد و غیره اشاره کرد.
صالحی‌صابر با بیان اینکه همچنان خودم را شاگردی کوچک در حوزه یادگیری قرآن می‌دانم، گفت: تاکنون افراد زیادی از کلاس‌های بنده بهره‌مند شده‌اند که می‌توان به آقایان علیرضا رحمانی، یاسین پورغیاثی، شیخ‌الاسلامی و غیره اشاره کرد؛ تمام این افراد جزء استعداد‌های درخشان همدان هستند که حرف‌های زیادی برای گفتن در حوزه تلاوت دارند.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه سپهرغرب مبنی بر اینکه چه اقدامی انجام می‌دهید که جوانان و نوجوانان جذب کلاس‌های شما می‌شود و آن را ترک نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: هر کاری که با اخلاص و برای رضایت خدا انجام شود، می‌تواند ثمرات زیادی را به همراه داشته باشد و به عقیده بنده اخلاص در عمل تأثیر بسزایی بر ماندگاری افراد دارد.
این استاد برجسته قرآن با بیان اینکه تجربه و علاقه وافری که به مباحث قرآنی دارم تأثیری بسزایی بر جذب نوجوانان و کودکان به کلاس‌های بنده داشته است، عنوان کرد: موفقیت تأثیر مستقیمی بر انجام کارها براساس علاقه، انگیزه، پشتکار و غیره دارد.
صالحی‌صابر افزود: از پیشرفت و به‌دست آوردن رتبه قرآنی دانش‌آموزانم خوشحال می‌شوم و آن‌قدر ذوق می‌کنم که گویی خودم رتبه آورده‌ام.
وی با بیان اینکه سال‌ها است کلاس‌های بنده در امامزاده عبدالله تشکیل می‌شود، خاطرنشان کرد: از سال 1387 کلاس‌های قرآنی را در شاهزاده حسین و امام‌زاده عبدالله تشکیل می‌دهم که همه افراد می‌توانند در آن شرکت کنند.
این استاد برجسته قرآنی با بیان اینکه برخی از تلاوت‌های اساتید مصری به‌عنوان تلاوت مرجع و معلم شناخته می‌شود، ابراز کرد: در این راستا می‌توان به استاد مصطفی اسماعیل و استاد منشاوی اشاره کرد و توصیه می‌شود هر فردی که به‌تازگی کار تلاوت را شروع کرده، از صوت این اساتید بهره‌مند شود.
صالحی‌صابر ضمن اشاره به ارکان اصلی قرائت قرآن که لازم است قاریان آن‌ها را رعایت کنند، عنوان کرد: در این راستا می‌توان به لحن، تجوید (که رعایت آن باعث زیبا شدن قرائت می‌شود)، وقف، ابتداء و غیره اشاره کرد.
وی با بیان اینکه صوت زیبا تأثیر بسزایی بر قرائت مؤثر دارد، اذعان کرد: یکی از دلایلی که استاد عبدالباسط بین عوام و خواص مشهور شدند، صوت زیبای ایشان بوده است، اما ملاک اصلی قرائت زیبایی صدا نیست، بلکه رعایت تمام ارکان می‌تواند نتیجه فوق‌العاده‌ای داشته باشد.
این استاد برجسته قرآنی با بیان اینکه غالب قرآن‌آموزان در ابتدا بیشتر مشغول تقویت صوت و لحن خود می‌شوند و به معنی توجه لازم را نمی‌کنند، اظهار کرد: روش تدریس بنده چندین مرحله دارد؛ ابتدا اجازه می‌دهم که قرآن‌آموزان در صوت و لحن غوطه‌ور شوند و سپس بعد طی کردن مرحله مقدماتی، از آن‌ها می‌خواهم که به مفاهیم هم توجه کنند.
صالحی‌صابر با بیان اینکه انس با قرآن در جامعه باعث می‌شود که بسیاری از چالش‌ها و مشکلات حل شود، ابراز کرد: بنده خدا را شکر می‌کنم که در این مسیر قرار گرفته‌ام، چراکه تاکنون هر خیری که در زندگی نصیبم شده، از قرآن بوده است.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/62804