کد خبر : 62014
تاریخ : 1401/8/10
گروه خبری : خانواده

نامزدی، دوران طلایی شناخت

دردوران نامزدی؛ عاقلانه رفتار کنید تا در آینده عاشقانه زندگی کنید

ازدواج سفری است که دختر و پسر از همدلی آغاز نموده و با همراهی و همکاری هم آن را ادامه می‌دهند و به سوی اتحاد و یکرنگی گام برمی‌دارند، آن دو پس از عقد شرعی و محرمیت، با کمال مسرت و خوش‌دلی از انس و محبت یکدیگر و از گرمای وجود هم لذت می‌برند.

دوران نامزدی از بهترین و شیرین‌ترین و سازنده‌ترین ایام زندگی است که اگر در این دوران، با ظرافت و مهارت برخورد شود و به وظایف مخصوص آن عمل گردد عاملی مهم در بالندگی و استحکام دوره‌های بعدیِ زندگی است.

سخن عامیانه‌ای بین مردم هست که می‌گوید: «یک روز دوران نامزدی، بهتر از یک سال دوران بعد از عروسی است!» این سخن، هرچند مبالغه‌آمیز است، اما حقیقت مهمی را بیان می‌کند. واقعاً دوران نامزدی از جهت‌هایی مهم‌تر، شیرین‌تر، پربارتر، لذت‌بخش‌تر و سازنده‌تر از دوران پس از عروسی است و می‌تواند شالوده و پایه‌های زندگی آینده را بنا نهد. البته «مدت نامزدی» نباید از چند ماه تا یک سال بیشتر باشد.

از همه این مزیت‌ها و دوران خوش که بگذریم نامزدی دورانی است که زوجین می‌توانند با آموختن مهارت مختلف به شناخت عمیق از هم برسند و به عبارتی یکدیگر را محک بزنند و در صورتی که شبیه هم بودند وارد مراحل بعدی شوند اما به دلیل ناآگاهی برخی از زوجین در این دوران چشم خود را به روی تمام ویژگی‌های بد و منفی نامزد خود می‌بندند و به امید اینکه زمان بگذرد درست می‌شود وارد مرحله بعدی می‌شوند، غافل از اینکه تمام ویژگی‌های منفی که در این دوران وجود دارد در آینده بدتر خواهد شد بنابراین لازم است در این دوران عاقلانه‌تر عمل کرده تا در آینده عاشقانه زندگی کنیم.

در همین راستا با موضوع اهمیتی که دوران نامزدی در شناخت طرف مقابل و محدودیت‌هایی که دارد با محمدرضا ایمانی یکی از روان‌شناسان حوزه خانواده و ازدواج به گفت‌وگو نشسته که نتیجه را باهم می‌خوانیم:

   زوجین در دوران نامزدی چگونه می‌توانند به شناخت عمیق برسند؟

متأسفانه اکثر افراد به شناختی دقیقی از خود، رفتارها، علایق، خواسته‌ها و نیازهایشان نرسیده‌اند، وقتی از فردی که همسر خود را انتخاب کرده می‌پرسیم به چه دلیل با این فرد قصد ازدواج داری؟ معمولاً به پاسخ‌هایی همچون از او خوشم آمده، ارتباط عاطفی خوبی باهم داریم، خانواده خوبی دارد، احساس می‌کنم که با یکدیگر خوشبخت می‌شویم، بر می‌خوریم چراکه فرد هنوز به شناخت دقیقی از خود و دلیل روشن و منطقی از انتخابش نرسیده و نمی‌توان به خوشبختی او امیدوار بود.

در واقع این فرد هنوز نمی‌داند که خودش چه خواسته یا نیازی دارد، آیا طرف مقابل می‌تواند نیاز‌های او را برآورده کند یا خیر؟

لازم است هر فردی بررسی کند که ساختار نیازهای او بر اساس چه مؤلفه‌هایی به وجود آمده و بر اساس چه فرآیندی می‌توان به آن دست پیدا کرد؟ به عنوان مثال فردی که نیاز به آرامش دارد ممکن است بعد از ازدواج حس کند که همسرش آن احساس آرامش لازم را ندارد بنابراین نیاز است در ابتدا به شناخت دقیق از خود، نیازها، عواطف و غیره برسد و سپس زوجین در جلسات خواستگاری به‌صورت شفاف و صریح‌ در مورد نیاز و خواسته‌های خود صحبت کنند.

نکته بعدی این که زوجین باید در ابتدا به پرسش‌های مختلفی ازجمله فردی که انتخاب کرده با آن‌ها همخوانی دارد؟ آیا در زندگی با یکدیگر در یک راستا قرار دارند؟ آیا می‌تواند نیاز‌های من را پاسخ دهد؟ من در تعامل با او چه کار باید کنم؟ پاسخ دهند.

لازم است افراد در دوران نامزدی ظرفیت‌ها و بستر‌های مناسبی را برای شناخت خود و طرف مقابل ایجاد کنند؛ این شناخت مؤلفه‌های مختلفی دارد که شامل نیاز‌های عاطفی و روانی همانند امنیت، آرامش، عشق، صمیمیت، همدلی و غیره است می‌شود.

  بخش دیگری از نیاز‌ها مربوط به نگرش‌ها، ارزش‌ها و باورها می‌شود؛ زمانی که باورها و ارزش زوجین با یکدیگر متفاوت باشد چگونه می‌توانند کنار هم زندگی کنند؟

موضوع دیگری که زوجین باید نسبت به آن حساس باشند توجه به ‌سلامتی هر فرد نسبت به خودش است، در واقع فردی که نسبت به سلامتی جسمانی و روانی خودش بی‌تفاوت باشد چطور می‌تواند نسبت به سلامتی شما حساس باشد؟

موضوع دیگر توجه به خانواده است، چه قدر فرد مقابل برای خانواده‌اش اهمیت و ارزش قائل می‌شود؟ چه ارتباطی با خانواده خودش دارد؟ چه قدر فرد می‌تواند تعاملات خود را با خانواده نامزد خود توسعه دهد.

موضوع دیگر توجه به استقلال است، آیا فردی که تصمیم به ازدواج گرفته فردی مستقل است یا وابستگی دارد؟ زمانی که فرد وابستگی مالی به والدین دارد قطعاً نمی‌تواند شما را حمایت کند.

چه قدر این فرد به روابط اجتماعی و انسانی اهمیت می‌دهد؟ آیا اجازه می‌دهد که همسرش شاغل باشد؟ اجازه تعامل با خانواده و دوستان را می‌دهد؟

توجه به تشخص و احترام موضوع دیگری است که فرد باید به آن توجه کند همچنین هم‌راستا بودن در اهداف مهم زندگی موضوع دیگری است که زوجین باید در دوران نامزدی به آن توجه کنند.

از طرف دیگر باید بررسی کرد نامزد ما چه قدر پذیرای چالش‌ها و مشکلات زندگی است؟ آیا فرد چالش‌ها و مشکلات را جزئی از زندگی می‌داند یا تلاش می‌کند در چالش‌ها و مشکلات شانه خالی کند؟

  چگونه می‌توان متوجه شد که فرد قادر است نیازهایمان را برآورده کند؟

به طور مثال در خصوص نیاز به همدلی باید توجه کرد که وقتی حال روحی خوبی ندارید طرف مقابل چه واکنشی از خود نشان می‌دهد آیا بی‌تفاوت است یا عصبی می‌شود؟ یا با همدلی و همراهی سعی می‌کند که حال روحی شما را بهتر کند؟

فردی که نیاز به محبت و عشق دارد باید به این پرسش پاسخ دهد که آیا نامزدش به او عشق و محبت می‌ورزد؟ اصلاً توانایی عشق‌ورزی دارد؟ در واقع هر فردی باید در ابتدا خودش و نیازهایش را بشناسد و سپس طرف مقابلش را محک بزند.

   در این دوران زوجین چه مهارتی را می‌توانند یاد بگیرند؟

در این دوران زوجین می‌توانند مهارت‌های مختلفی همچون حل مشکلات و تعارضات، گفت‌وشنود، همسرداری و مدیریت روابط، کنترل خشم و غیره را یاد بگیرند و همراه باهم یا به صورت جدا در کلاس‌ها شرکت و کتاب‌های مختلف را مطالعه کنند و آن را به طور مستمر و دائمی ادامه دهند.

  چه توصیه‌ای به زوجین در دوران نامزدی دارید؟

حتماً قبل از ازدواج از یک متخصص روان‌شناس و درمانگر جنسی مشورت بگیرند چراکه بیشتر جدایی‌ها به‌دلیل مشکلات جنسی و اختلالات روانی رخ می‌دهد در واقع لازمه ازدواج موفق سلامت روانی و جنسی است.

  چه محدودیت‌هایی را باید در دوران نامزدی رعایت کنند؟

برای اینکه زوجین آسیب نبینند و هیجان‌زده رفتار نکنند بهتر است که تعاملات و رفت‌وآمد خود را در چهارچوب مشخص قرار دهند و با آزمون‌های مختلف روان‌شناسی و شخصیت‌شناسی سعی کنند که به شناخت دقیق‌تری از یکدیگر برسند. از طرف دیگر خانواده‌ها نیز باید دخالت‌های خود را کم کرده و زوجین هم تحت تأثیر آن‌ها قرار نگیرند و در صورت بروز مشکل فقط به مشاوره مراجعه کنند.

توصیه می‌شود که ترجیحاً زوجین در دوران نامزدی رابطه جنسی برقرار نکنند چراکه احساس تعلق به همراه دارد و باعث می‌شود که زوجین به شناخت عمیقی نسبت به یکدیگر دست پیدا نکنند.

حال با توجه آنچه گفته شد دوران نامزدی، دوره‌ای کاملاً حساس است که در آن دختر و پسر باید به شناختی از یکدیگر، بپردازند. در این دوران جوانان با وقت دادن به همدیگر می‌توانند بیشتر طرف مقابل را بشناسند.

بنابراین اگر آن‌ها هرچه قدر باهم صادق‌تر باشند، به نفع همدیگر کار کرده‌اند در این برهه از زمان، دختر و پسر باید آنچه که هستند، رفتار کنند.

هر چه قدر زمان نامزدی طولانی باشد و به دختر و پسر فرصت بیشتر داده شود که در موقعیت‌های اجتماعی قرار گیرند، به شخصیت اصلی و حقیقی همدیگر بیشتر، دست پیدا خواهند کرد و حتی می‌توان رفتار آن‌ها را مناسب با موقعیت سنجید.

این زمان تنها برای خوشگذرانی‌های موقت و ابراز علاقه‌های آتشین نیست. زوجین در دوران نامزدی می‌بایست به شناخت درستی از روحیات و باورهای یکدیگر برسند. بررسی رفتار‌های ساده که در روزهای عادی و بی‌هیاهو رخ می‌دهد، شما را به شناخت عمیق از همسر آینده‌تان نزدیک می‌کند. تنها کافی است در این دوران، قدری دقیق‌تر به اطراف نگاه کنید و رفتار‌های وی را زیر نظر بگیرید.

مهم‌ترین نکته‌ای که لازم است در دوران نامزدی به آن توجه شود شناخت خود و طرف مقابل با استفاده از ماتریس دوازده‌گانه زندگی است و در واقع زوجین باید برای پیشگیری از مشکلات احتمالی آینده هر رفتار و عمل نامزد خود را زیر ذره‌بین قرار دهند و آن را بررسی کنند.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/62014