کد خبر : 61194
تاریخ : 1401/7/21
گروه خبری : استان‌ها

مرز مهران ظرفیت‌های ممتازی برای صادرات کالاهای تولیدی استان ایلام دارد

مهناز همتی روز چهارشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام اظهار کرد: سازمان استاندارد در تحقق اهداف حوزه تولید، صادرات و واردات کالا و همچنین رضایتمندی مصرف‌کنندگان کالاها با تأیید و اطمینان بخشی نسبت به کیفیت و سلامت کالا نقش مهمی دارد.
وی با اشاره به ظرفیت‌های مرز بین‌المللی مهران برای صادرات کالا افزود: به طوری قطع استاندارد‌سازی کالا شرط تحقق توسعه صادرات در مرز مهران است چرا که کیفیت نامطلوب و غیر استاندارد ماندگاری و دوامی در بازار ندارد.
مدیرکل استاندارد ایلام با تأکید بر اینکه تولید و ارائه خدمات بدون توجه به کیفیت و استاندارد، برای اقتصاد کشور آسیب جدی است، گفت: باید با ارایه راه حل‌های کاربردی، اقتصادی پویا را در کشور و استان ایجاد کرد تا بتوان به مؤلفه‌های مهم اقتصادی دست یافت.
همتی به اهمیت استاندارد و لزوم توجه واحدهای تولیدی به استاندارد و کیفیت اشاره کرد و بیان کرد: استاندارد نقطه عطف پایداری اقتصادی و کلید ورود به بازارهای جهانی است و امیدواریم تمامی دستگاه‌های اجرایی استان با تعاملی سازنده زمینه هم‌افزایی در تولیدات و خدمات استاندارد در استان را فراهم کنند.
وی با اشاره به میزان صادرات کالاهای استاندارد از مرز بین‌المللی مهران در بازه زمانی نیمه نخست سال جاری گفت: این مدت 75 هزار و 858 هزار تن کالای استاندارد از طریق مرز بین‌المللی مهران به عراق صادر شده است.
مدیرکل استاندارد ایلام ادامه داد: عمده کالاهای صادر شده تحت نظارت و کنترل کیفی این اداره کل در مدت یاد شده شامل سنگ‌های ساختمانی، سنگ آهن، کاشی، میلگرد، مواد شیمیایی و قطعات یدکی خودرو بوده است.
همتی افزود: این مدت (نیمه نخست سال) بیش از 182 تن کالای استاندارد از مرز مهران وارد کشور شده است.
وی یادآور شد: همچنین در این بازه زمانی برای 808 فقره پرونده صادراتی و 10 فقره پرونده وارداتی مجوز (صادرات و واردات) صادر شده است.
وی بیان کرد: 958 فقره آزمون تعیین ماهیت در آزمایشگاه اداره استاندارد شهرستان مرزی مهران انجام شده که بیشترین آن مربوط به آهک و کربنات سدیم است.
از سال 1970، چهاردهم اکتبر برابر با 22 مهر به نام روز جهانی استاندارد تعیین و نامگذاری شد. هفته استاندارد در ایران از 16 تا 22 مهرماه است.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/61194