کد خبر : 60870
تاریخ : 1401/7/14
گروه خبری : کاردانش

چگونه خانه نانویــی بســـازیم؟

تصور کنید در خانه‌ای زندگی می‌کنید که در زمان زلزله با خیال راحت به زندگی روزمره خود ادامه می‌دهیم، چون اطمینان دارید که سازه شما از مصالح سبک و مقاوم در برابر زلزله و مخاطرات طبیعی ساخته شده است. تصور کنید در زمان عبور آب از لوله‌های فاضلاب هیچ صدایی به گوشتان نمی‌رسد و در فصول سرد و گرمای سال با کمترین میزان مصرف انرژی، دمای ساختمان در حد مطلوب است.
همچنین تصور کنید در زمان پیک بیماری‌های ویروسی اهالی منزل مصون از بیماری هستند، چون پوشش‌هایی در دیوارها، سرویس بهداشتی و کف ساختمان استفاده شده که اجازه ورود هیچ نوع عامل بیماری‌زا را نمی‌دهد.
همه اینها با فناوری نانویی حاصل شده که محققان برخی از شرکت‌های دانش بنیان با استفاده از نانو ذرات و ساختارهای نانویی با هدف ایمن‌تر کردن سازه‌های مسکونی عرضه کرده‌اند.
به گفته مسؤول حوزه ساختمان ستاد نانو، در خانه نانویی عرضه شده در سیزدهمین نمایشگاه نانو سعی شده است از تکنولوژی‌ها و دانش‌هایی استفاده شود که قادر به صنعتی‌سازی، ایمنی‌سازی و بهینه‌سازی مصرف انرژی در سازه‌ها باشد.
 محصولاتی که خانه را نانویی می‌کند
علی زیردست با اشاره به استفاده از حدود 40 محصول مبتنی بر نانو فناوری برای ساخت خانه نانویی، اظهار کرد: ما در مدت یک هفته یک خانه نانویی را پیاده‌سازی کردیم که استفاده از این فناوری‌ها پاسخگوی نیازهای سازه‌ها در زمینه‌های ارتقای ایمنی سازه در برابر زلزله، بهینه سازی مصرف انرژی و آنتی باکتریال کردن سازه‌ها است.
وی شیشه، انواع رنگ‌ها، عایق‌های بر پایه پلیمرها و پوشش‌ها را از جمله محصولات نانویی برای کاهش مصرف انرژی در سازه‌ها دانست و یادآور شد: این محصولات علاوه بر آنکه به کاهش انتقال حرارت کمک می‌کنند، زمینه ساز اجرای مبحث 19 ساختمان خواهند شد.
مسؤول حوزه ساختمان ستاد توسعه فناوری نانو، محصولات آنتی باکتریال برای کاربرد در سرویس بهداشتی، شیر آلاتی با پوشش‌های نانویی به منظور افزایش طول عمر آنها را از دیگر محصولات نانویی با کاربرد در خانه‌ها دانست و یادآور شد: ما سعی کردیم از توانمندی‌های نانو تکنولوژی در ساخت خانه‌ها بهره ببریم.
وی در پاسخ به این سوال که استفاده از این فناوری‌ها چه میزان بر هزینه‌های تمام شده سازه‌ها اضافه می‌کند، پاسخ داد: برای صرف هزینه‌ها باید چندین فاکتور در نظر گرفته شود. یکی آنکه این فناوری‌ها چه سطحی از ایمنی را برای ما تامین می‌کند که این فناوری‌ها قادرند بالاترین استانداردی که در نظر ما است، فراهم کنند. مورد دوم کاهش زمان احداث است که این فناوری‌ها تقریبا زمان ساخت یک سازه را تا یک پنجم کاهش داده‌اند. یعنی به جای آنکه یک سال معطل ساخت یک سازه شویم، با استفاده از این فناوری‌ها می‌توانیم در مدت 2 ماه یک خانه را احداث کنیم. زیر دست خاطر نشان کرد: با در نظر گرفتن فاکتورهایی چون ایمنی، ساخت سازه‌ها با چنین فناوری‌هایی ارزان‌تر می‌شود؛ چرا که این فناوری‌ها موجب بهینه‌سازی مصرف انرژی، استحکام سازه و کاهش زمان ساخت خواهند شد.
 اقلام نانویی برای ساخت خانه
در این خانه نانویی علاوه بر نصب بخاری‌ها و رادیاتورهایی با پوشش‌های نانویی مقاوم به خوردگی و حرارت، یخچال و ماشین لباسشویی دارای پوشش‌های مقاوم به خوردگی عرضه شده است. از سوی دیگر در این محصولات مدل‌هایی از رنگ آمیزی پیاده سازی شده که کمترین میزان آلودگی محیط زیستی را به همراه دارند.
دستگاه تصفیه هوای نانویی که در دوران کرونا کاربردهای وسیعی یافته، از دیگر اجزای این خانه به شمار می‌رود. همچنین عایق‌های نانویی برای جلوگیری از هدر رفت انرژی برای ساخت خانه‌های نانویی به تولید رسیده است.
 کاشی‌های آنتی‌باکتریال
کاشی و سرامیک‌های نانویی با خواص آنتی‌باکتریال که هم اکنون وارد فهرست‌بها شده‌ و امکان استفاده در پروژه‌های عمرانی را یافته، در سرویس‌های بهداشتی قابل استفاده است.
 کاشی گرانیت
این کاشی لکه‌گریز یک کاشی ضدلک حاوی نانوذرات سیلیکا با توزیع اندازه 20 تا 60 نانومتر است. این محصول خاصیت بهبودیافته دفع لکه را از خود نشان می‌دهد. نانوذرات سیلیکا به دلیل تخلخل و مساحت سطحی بالا به‌عنوان یک متصل‌کننده، عامل صیقلی‌کننده و پوشش‌دهنده عمل می‌کنند و می‌توانند به درون حفره‌های سطحی نفوذ کرده و آن‌ها را از بین ببرند. آزمون‌ها نشان می‌دهد که بعد از صیقل دادن محصول با نانوذرات سیلیکا زبری و حفره‌های سطح کاهش می‌یابند و در نتیجه باعث ایجاد خاصیت لکه‌گریزی می‌شوند.
 رادیاتور نانویی
در این محصول از لایه پوشش تبدیلی نانوسرامیک یک شرکت ایرانی استفاده شده است. این نانوپوشش جایگزین فسفات روی بوده و موجب افزایش مقاومت در برابر خوردگی در رادیاتور می‌شود. از مزیت‌های این فناوری می‌توان به چسبندگی بهتر، سازگاری با محیط‌زیست، مقرون‌ به صرفه‌بودن و کاهش مصرف آب اشاره کرد.
 چسب مگااستون
این محصول یک ملات جایگزین ملات‌های فعلی ساختمانی برای چسباندن سنگ، بتن و آجر است، چسبندگی و تنش برشی بالا، سبکی محصول، سهولت کاربرد و تمیزی از جمله مهمترین ویژگی‌های این محصول است.
 پروفیل UPVC
این محصول حاوی نانوذرات بوده که با اضافه کردن این نانوذرات مقاومت به ضربه این محصول افزایش قابل‌توجهی یافته است.
 لوله و اتصالات فاضلابی بی‌صدا
لوله‌های عایق صوتی تولیدی از سه لایه تشکیل شده است که لایه میانی از نانوکامپوزیت‌هایی ساخته شده که علاوه بر جلوگیری از عبور صدا، مشخصات مکانیکی آن را نیز بهینه کرده است.
 شیشه کنترل‌کننده انتقال حرارت
این نوع شیشه‌ها حاوی نانولایه‌های فلزی و سرامیکی هستند که برای جلوگیری از انتقال حرارت طراحی شده‌اند. برای کاهش هدر رفتن انرژی از طریق شیشه‌های پنجره ساختمان، از شیشه‌هایی با پوشش خاص موسوم به Low-E (کم گسیل) استفاده می‌شود و در نتیجه زمانی که شیشه گرم می‌شود، به جای اینکه گرمای خود را گسیل کند، آن را بازتابش می‌کند.
 بتن سبک سازه‌ای
این بتن‌های سبک با جزء نانویی، با وجود چگالی کمتر از 1900 کیلوگرم در متر مکعب، مقاومت فشاری بیش از 170 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع دارند. ساخت این بتن‌ها با استفاده از سنگدانه‌های سبک و مقاوم است و یکی از مهمترین کاربردهای استفاده از بتن سبک سازه‌ای در ساختمان‌سازی و ایجاد مقاومت بیشتر در برابر زلزله است.
 فرش آنتی باکتریال
ویژگی این فرش شامل کاهش بار میکروبی، مقاوم در برابر رشد میکرو ارگانیسم‌ها در سطوح است که برای اتاق کودکان، سالمندان و افراد دارای مشکلات تنفسی و دارای پوست‌های حساس به میکروب‌ها، قابل استفاده شده است.
 مبلمان نانویی
این مبلمان ضد آب با پوشش نانویی تولید شده است و به هیچ عنوان آب و مواد دیگر به آن رسوخ نمی‌کند.
 شیآلات بهداشتی نانویی
بهبود خواص سایشی، مقاومت به خوردگی و فرسایش و حفظ زیبایی ظاهری از جمله ویژگی‌های این محصول است.
 رنگ ضد امواج الکترومغناطیسی
این رنگ از مزایایی چون "جلوگیری از عبور امواج الکترومغناطیسی"، "مناسب بودن برای اتاق کودک" و "مناسب برای محیط‌های دارای امواج مضر" برخوردار است.
 پوشش سیمانی ضد حریق
این پوشش‌ها به صورت یک لایه سیمانی روی آهن الات استفاده می‌شوند و به مدت 4 ساعت اجازه عبور حرارت را نمی‌دهند.
 رنگ ترک تزئینی
این رنگ‌های نانویی امکان اجرای همزمان دو "فام" مختلف روی سطح، قابلیت ترمیم لطمات سطحی در درازمدت بدون رنگ آمیزی کل کار و قابلیت اجرا روی سطوح رنگ پذیر پلاستیکی و آسترهای مختلف را به کارفرما می‌دهند.
 پروفیل در و پنجره UPVC
افزایش استحکام ضربه، افزایش استحکام فشاری، کاهش مصرف مواد اولیه و همچنین بهبود خواص مکانیکی از جمله مهمترین ویژگی‌های این محصول است.
 3 نوع آینه با نانو پوشش
آینه‌های نانو پوشش کرم دارای بازتاب با کیفیت عالی، مناسب برای حمام، کف استخر و کشتی هستند که از مهمترین ویژگی‌های این محصول محسوب می‌شوند. آینه با نانوپوشش نقره؛ بازتاب عالی و شفافیت بالا دارد و مناسب برای مکان‌های لوکس است که از جمله ویژگی‌های این محصول تولیدی محسوب می‌شوند و آینه با نانو پوشش آلومینیوم دارای بازتاب عالی و مناسب برای مکان‌های بدون رطوبت است.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/60870