کد خبر : 60759
تاریخ : 1401/7/11
گروه خبری : جامعه

سپهرغرب با بررسی وضعیت بازار این روزها مطرح کرد:

گرم و سرد بازار مرغ همدان

مرغ و تخم مرغ ازجمله کالاهایی هستند که هرروزه در وعده‌های مختلف غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ مرغ یکی از غذاهایی است که امروزه بعد از گرانی‌های قیمت گوشت قرمز، در سفره ایرانی‌ها نقش بسزایی دارد.
گوشت مرغ در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد، همچنین تخم مرغ ازجمله اقلامی است که برای تهیه بسیاری از غذاها و شیرینی‌ها مورد نیاز بوده؛ با افزایش قیمت تخم مرغ، طبیعتاً قیمت سایر محصولات وابسته به آن نیز افزایش می‌یابد.
با بازگشایی دانشگاه‌ها پس از دوران کرونا و بازگشت به کار سلف‌ها و بوفه‌های دانشجویی در سطح استان، باعث می‌شود تا نیاز بیشتری به مرغ و تخم مرغ در بازار حس شود و با افزایش قیمت این دو محصول قیمت غذاهایی که به دانشجویان عرضه می‌شوند نیز افزایش خواهد یافت.
امروزه قیمت نهاده‌ها یکی از دلایل افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ بیان می‌شود؛ ارز چهار هزار و 200 تومانی ازجمله تصمیم‌های دولت بود که صرفاً به کالاهای اساسی مانند نهاده‌های دامی اختصاص داده شد تا کنترلی بر نوسانات قیمتی آن‌ها داشته باشد.
در هر صورت بدن همه افراد روزانه نیازمند دریافت پروتئین است و این‌روزها پروتئین بیشتر از مرغ و تخم مرغ تأمین می‌شود؛ سازمان‌های ذی‌ربط با برنامه‌ریزی درخصوص تأمین، تهیه و تنظیم بازار، می‌بایست طوری کار کنند که شاهد کمبود و صف‌های طولانی و تغییر قیمت‌های ناگهانی در بازار نباشیم.
با توجه به اینکه این‌روزها خبر عرضه کمتر مرغ در استان به گوش می‌رسید، سری به بازار عرضه مرغ در خیابان شهدا زدیم؛ روز شنبه 9 مهرماه برخی مغازه‌داران قیمت خرید مرغ را 61 هزار تومان و قیمت فروش را 64 هزار تومان بیان می‌کردند.
مغازه‌داران از مشکلات برای خرید و عرضه مرغ ترک در بازار صحبت کردند که شرایط خاص (مانند داشتن یخچال مناسب برای نگهداری) و اداری آن باعث شده برخی رغبتی برای عرضه آن در مغازه خود نداشته باشند.
در این خصوص با مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت‌وگویی را ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید:
علیرضا قراگوزلو با بیان اینکه تاریخ کشتار مرغ از زمان جوجه‌ریزی مشخص است، گفت: البته این تاریخ درصورتی که طیور دچار بیماری نشوند، مشخص خواهد بود و با توجه به این موضوع، به مرغدار و کشتارگاه اعلام خواهد شد.
وی در ادامه افزود: مرغ استحصالی که از مرغداری به کشتارگاه رسیده، در فرآیند توزیع تقدیم مسئولین تنظیم بازار می‌شود که سه روز است در تپه مصلی به‌صورت متمرکز مرغ تولیدی از کشتارگاه را تحویل عمده‌فروش می‌دهند و با توجه به همکاری خوب بسیج تحویل خُرده‌فروش و سپس در بین مردم توزیع می‌شود.
قراگوزلو اختلاف قیمت فروش مغازه‌داران را وجود واسطه برشمرد و اظهار کرد: قیمت تمام‌شده مرغ برای عرضه اعلام شده و تغییرات قیمت به‌دلیل وجود واسطه‌ها بوده که ظلم به مردم و تولیدکننده است.
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در کمیته مشترک برای همه اقشار مرتبط با این حوزه سودی درنظر گرفته شده است، افزود: در این کمیته برای تولیدکننده، کشتارگاه، عمده‌فروش و خُرده‌فروش سود معقولی درنظر گرفته شده است و برخی افراد به دنبال سود بیشتر هستند که بهتر است به این سود بسنده کرده و به دنبال سود بیشتر نباشند.
این مقام مسئول درخصوص قیمت تمام‌شده مرغ برای اقشار مرتبط گفت: قیمت فروش مرغ زمان تحویل به کشتارگاه 45 هزار تومان، زمان تحویل به عمده‌فروش 60 هزار تومان، زمان تحویل به خُرده‌فروش 61 هزار تومان و زمان عرضه در بازار برای تحویل به مصرف‌کننده 64 تا 65 هزار است.
وی با بیان اینکه هیچ‌گونه محدودیت درخصوص توزیع مرغ منجمد در بازار نداریم، افزود: این موضوع به اتحادیه صنف مرغ و ماهی اعلام شده است؛ فروشندگانی که تمایل به توزیع این مرغ داشته و یخچال مناسب برای نگهداری داشته باشند، می‌توانند ضمن هماهنگی با صنف، مرغ‌های منجمد را تهیه و عرضه کنند.
قراگوزلو تولید مرغ استان تا 10 روز آینده را سه برابر نیاز استان همدان اعلام و اظهار کرد: علاوه‌بر این تا 15 آبان‌ماه هیچ‌گونه مشکلی درخصوص توزیع مرغ وجود ندارد و این پیش‌بینی‌ها با توجه به زمان جوجه‌ریزی است و بعد از این زمان هم اقدامات لازم برای تأمین مرغ در روزهای آتی درنظر گرفته خواهد شد.
وی درخصوص قیمت تخم مرغ و نوسانات آن نیز این‌گونه بیان کرد: نوساناتی که شاهد هستیم از کاهش قیمت‌ها در اردیبهشت‌ماه نشأت می‌گیرد؛ با کاهش خرید مرغداران متضرر شده و عرضه محصولاتشان با قیمت‌های کمتر و بدون سود بود، این روال عدم خرید از مهم‌ترین دلایل خروج برخی مرغداران از چرخه تولید و افزایش قیمت محصولات آن‌ها مانند تخم مرغ شد.
قراگوزلو دیگر دلایل تغییر قیمت تخم مرغ را این‌گونه توضیح داد: در همدان همچون سایر استان‌های کشور با سرد شدن هوا و کاهش طول روز، میزان تخم‌گذاری مرغ‌ها نیز کم می‌شود؛ درنتیجه مصرف روستایی نیز به سوی تخم مرغ صنعتی رفته و بخشی از این بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این درحالی است که مرغ‌های بومی و روستایی حدود هفت تُن از تولید تخم مرغ استان همدان را برعهده دارند. بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نیز باعث افزایش تقاضا در مهرماه شده، به‌طوری که هرساله در این زمان شاهد افزایش قیمت تخم مرغ هستیم. همچنین مسئولین با حضور و نظارت بر بازار نسبت به تنظیم آن اقدام کرده و با متخلفین برخورد لازم را خواهند داشت.
وی با اشاره به اینکه دولت قیمت نهاده‌ها را ثابت نگه داشته است اما سایر علل باعث افزایش قیمت مرغ هستند، افزود: بسیاری از مؤلفه‌های تولید افزایش قیمت داشته است؛ به‌طور مثال در هزینه‌های کارگری افزایش 57 درصدی را شاهد بوده‌ایم که در کنار این‌ها مرغداری‌ها، کارخانه‌ها، کارخانه‌های خوراک دام و بخش حمل‌ونقل نیز دستخوش تغییر بوده‌اند و باعث افزایش قیمت شده، همچنین بیماری نوظهور آنگارا از دیگر علل افزایش قیمت مرغ در این روزها است.
قراگوزلو کاهش خرید مردم در اردیبهشت‌ماه سال جاری را از دیگر دلایل افزایش قیمت مرغ برشمرد و گفت: از اردیبهشت‌ماه با به هم خوردن عرضه و تقاضا در بازار، برخی مرغداران ضررهای میلیاردی خوردند و از چرخه تولید خارج شدند.
وی ادامه داد: تشویق شبکه‌های معاند و نخریدن مردم باعث شد تا تولیدکننده آسیب دیده و از چرخه تولید خارج شود. این روند کاهش جوجه‌ریزی و پرورش مرغ تخم‌گذار را به دنبال داشت که امروز ازجمله دلایل افزایش قیمت‌ها است.
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از مردم خواست تا واقع‌بینانه عمل کنند و تأکید کرد: اگر مردم با این روند باعث شوند تولیدکننده ضرر کند، آسیب نخریدن باعث خروج بسیاری از تولیدکنندگان از چرخه تولید خواهد شد و عملکرد امروز ما تأثیر بسزایی در آینده دارد.
قراگوزلو با بیان اینکه تنها حمایت دولت نمی‌تواند کمک‌کننده تولیدکننده باشد، افزود: عدم خرید مردم در ماه‌های گذشته و فروش محصول با قیمت کمتر از قیمت تولید، آسیب‌زایی بسیاری را برای مرغداران به دنبال داشت؛ به‌طوری که برخی از تولیدکنندگان تخم مرغ روزانه بین 50 تا 60 میلیون تومان ضرر کردند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه ضررها باعث شده تا تولیدکننده با سرمایه در گردش کم نتواند به این حوزه ورود کند، اذعان کرد: بسیاری از تولیدکنندگان برای گذر از این بحران که با نخریدن ­مردم ­به‌وجود آمد، ماشین‌های خود را فروختند؛ این عدم حمایت خود باعث می‌شود تا دیگر تولیدکنندگان نیز آسیب ببینند، این روند عدم حمایت امروز افزایش قیمت فردا را در پی خواهد داشت.
وی در پایان با تأکید بر اینکه تولیدکنندگان از مردم هستند و سلامت آنان را تضمین می‌کنند، گفت: مردم به‌خاطر سلامت خود و خانواده در جهت تولید پایدار کمک کنند؛ تولید پایدار مستلزم تعریف بازار ثابت است.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/60759