کد خبر : 60493
تاریخ : 1401/7/2
گروه خبری : استان‌ها

استاندار کردستان:

اجرای طرح توانمندسازی اقشار کم‌درآمد در روستاها حساب‌شده باشد

اسماعیل زارعی‌کوشا در نخستین جلسه شورای راهبری توانمندسازی اقتصادی اقشار کمتربرخوردار مناطق روستایی کردستان با موضوع ایجاد اشتغال از طریق راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی اظهار کرد: کار مطالعاتی این طرح بسیار مهم است، چراکه موضوع فنی و پیچیده بوده و نباید به آن ساده نگاه کرد.
وی اضافه کرد: اگر مقدمات این طرح به علت انجام مطالعات و بررسی فنی باشد، اشکالی ندارد، چون سخت‌گیری و درستی اجرای طرح از هر چیزی مهم‌تر است.
استاندار کردستان راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی برای واحدهای روستایی را بسیار تأثیرگذار در افزایش درآمد این قشر دانست و افزود: قرار نیست فقط افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی از این طرح استفاده کنند، بلکه اقشار دیگر جامعه نیز در صورت تمایل می‌توانند از آن استفاده کنند.
زارعی‌کوشا بر لزوم برنامه‌ریزی برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان و ارائه راهکار برای ضمانت بانکی تأکید کرد و ادامه داد: فراهم کردن شرایط اشتغال‌زایی و افزایش درآمد روستاییان، کمک بسیار خوبی برای نگهداشت جمعیت در روستاها است.
  نصب چهار هزار دستگاه نیروگاه خورشیدی در روستاهای کردستان
فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان هم با بیان اینکه سهم استان از راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی برای توانمندسازی اقشار کم‌درآمد، چهار هزار واحد است، افزود: از این رقم 580 مورد آن به شرکت توزیع نیروی برق استان برای آغاز عملیات اجرایی معرفی شده است.
سردار سیدصادق حسینی با اشاره به اینکه برای نصب یک هزار واحد نیروگاه خورشیدی هم تأمین اعتبار شده است، ادامه داد: شرکت توزیع برق تضمین خرید برق تولیدی 20 ساله از طریق این سامانه‌ها را بدهد تا متقاضیان استقبال بهتری از آن داشته باشند.
مدیرکل کمیته‌امداد امام(ره) کردستان هم گفت: از چهار هزار واحد نیروگاه خورشیدی که قرار است در استان راه‌اندازی شود، 300 واحد آن مربوط به کمیته امداد است.
رضا طوسی یادآور شد: 220 مورد آن شناسایی و به شرکت برق معرفی شده است و 80 مورد دیگر نیز طی 10 روز آینده شناسایی و اعلام خواهد شد.
مدیر کل بهزیستی کردستان نیز هم سهم این نهاد از نصب نیروگاه خورشیدی را یک هزار دستگاه عنوان کرد و گفت: تاکنون 201 مورد واحد روستایی برای نصب این نیروگاه‌ها شناسایی شده است تا در راستای اشتغال‌زایی آنان گام برداریم.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان هم لازمه نصب این نیروگاه‌ها را محکم بودن زیرساخت و سقف واحدهای مسکونی روستایی دانست و پیشنهاد داد که فاز اول این طرح، در ساختمان‌های با استحکام مناسب اجرا شود.
هیوا لهونیان با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی چگونگی نصب و راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی و کارهای فنی آن توسط شرکت برق، اضافه کرد: از دستگاه‌های متولی انتظار داریم در انتخاب واحدهای روستایی و معرفی آن به این شرکت با توجه به استحکام واحدها، تجدیدنظر کنند.
طرح توانمندسازی اقتصادی اقشار کم‌درآمد مناطق روستایی در قالب تفاهم‌نامه پنج‌جانبه بین بسیج، کمیته‌امداد، بهزیستی، شرکت توزیع برق و دفتر روستایی استانداری و با تأمین اعتبار توسط بانک‌های تجارت، ملت و صادرات انجام می‌شود.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/60493