کد خبر : 60457
تاریخ : 1401/6/31
گروه خبری : دین و اندیشه

کم‌توجهی به قاریان، چراغ محافل قرآنی را خاموش کرد

نخبگان قرآنی جایی در صداوسیمای همدان ندارند

قرآن یگانه کتابی است که خداوند عالمیان برای هدایت بشر نازل کرده است؛ درواقع هر فردی زندگی در سایه قرآن را انتخاب و روزانه چند آیه از کتاب الهی را تلاوت کند، شاهد معجزه در زندگی خود خواهد بود. اثراتی که در خواندن قرآن وجود دارد، در خواندن هیچ کتاب انسانی وجود ندارد و به‌وسیله همین تأثیر در دنیا منتشر شده است، دانشمندان معتقد هستند که این کتاب الهی بر روان و روح انسان تأثیر می‌گذارد و روان انسان را جلا می‌بخشد. نتیجه این امر آرامش بوده که در عصر حاضر بیشتر از هر زمان دیگر مورد نیاز جامعه است؛ درواقع انسان در تکاپو و جست‌وجوی آگاهی‌های صحیح و معارف بلند و پُرمعنا بوده، البته با استفاده از تجربیات بشری و تلاش‌های علمی، به بسیاری از آگاهی‌ها می‌توان دست یافت؛ اما برای اطمینان به درستی یافته‌های خود و آگاهی به آنچه برای او دست نایافتنی است، نیاز به یک منبع اصیل و غنی بسیار محسوس هست. چنان که از زبان امام راحل (ره) گفته شده: «اگر قرآن نبود، درهای معرفت بر ما بسته بود»؛ از طرف دیگر پژوهش‌ها حاکی از آن است که افرادی که با قرآن در زندگی انس می‌گیرند، موفق‌تر عمل می‌کنند.
در همین راستا با قاری سربازی که در سن کم کار مداحی و قرائت قرآن را آغاز کرده است و هم‌اکنون هم به نوجوانان و جوانان زیادی قرآن را آموزش می‌دهد، به گفت‌وگو نشسته‌ایم که نتیجه را باهم می‌خوانیم:
علیرضا رحمانی با بیان اینکه در ابتدا مداح بودم و سپس وارد حوزه قرائت قرآن شدم، عنوان کرد: از هفت سالگی فعالیت‌های مذهبی و مداحی خود را آغاز کردم.
وی با بیان اینکه به مدت هفت سال کار مداحی می‌کردم، تصریح کرد: از 14 سالگی به تشویق اساتید قرآنی به‌ویژه استاد ساعد فعالیت قرآنی خود را آغاز کردم و قاری شدم.
این قاری بهاری با بیان اینکه استان همدان استعداد‌های خوبی در حوزه قرائت قرآن در تمام گروه‌های سنی دارد، عنوان کرد: کم‌لطفی و بی‌برنامه بودن مسئولان در حوزه‌های قرآنی باعث شده که جلسات قرآنی بسیار کم‌رنگ وکم‌فروغ باشد.
رحمانی با بیان اینکه زمان مداحی به‌صورت مستمر و شخصی قرآن می‌خواندم، تصریح کرد: حضور در یک جلسه قرآن و تلاوت سوره ضحی در آن، باعث شد که مسیر زندگی‌ام عوض و قاری قرآن شوم.
این مقام مسئول با بیان اینکه فضا و سیستم صوت ضعیف بسیاری از جلسات قرآنی باعث تعطیلی و کم‌اقبالی آن‌ها شده است، ابراز کرد: متأسفانه قاریان و فعالین حوزه قرآنی هم در جلسات قرآنی شرکت نمی‌کنند و این امر سبب تعطیلی این جلسات شده است.
وی با بیان اینکه با وجود پتاسیل و استعداد بسیار خوب که در حوزه قرائت داریم اما تاکنون نتوانسته‌ایم در مسابقات قرآنی حرفی برای گفتن داشته باشیم، اظهار کرد: متأسفانه در مسابقات و محفل‌های مختلف قرآنی از همدانی‌ها بهره‌مند نمی‌شوند و استان همدان در این حوزه ضعیف عمل کرده است.
این قاری قرآن با بیان در روستای دینارآباد بهار به آموزش قرآن به کودکان و نوجوانان می‌پردازم، یادآور شد: از اواخر سال 1394 کلاس‌های قرائت قرآن در این روستا را آغاز کردیم و به‌واسطه استقبال خوبی که از این جلسه شکل گرفت، درحال حاضر چهار جلسه قرآنی برای تمام اهالی در این روستا تشکیل می‌شود.
رحمانی با بیان اینکه برخورد سرد مسئولان با افتخارات قرآنی باعث شده است که بسیاری از نوجوانان جذب سایر حوزه‌ها و فعالیت‌ها شوند، تصریح کرد: متأسفانه نخبگان قرآنی جایی در صداوسیمای همدان ندارند، با وجود آنکه تاکنون چندین برنامه با محوریت جوانان موفق در همدان ساخته شده است.
وی با بیان اینکه تاکنون هیچ فرد فعال و نخبه قرآنی در هیچ برنامه‌ای از صداوسیما دعوت نشده است، اذعان کرد: در تمام استان‌ها از فعالین و نخبگان قرآنی در اکثر برنامه‌های صداوسیما دعوت به عمل می‌آید و‌ آن‌ها را به‌عنوان الگو به دیگر جوانان معرفی می‌کنند، اما استان همدان تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نداده است.
این قاری بهاری با بیان اینکه در هیئت‌های مذهبی هم به‌گونه‌ای دیگر به قاریان قرآن کم‌محلی می‌شود، ابراز کرد: متأسفانه زمانی که از قاری نوجوان و جوان برای قرائت قرآن در محافل ما دعوت به عمل می‌آید، در عمل هیچ مستمع و مخاطبی وجود ندارد و آن‌هایی که حضور دارند، مشغول کار خود هستند و به قرائت قرآن گوش نمی‌دهند.
رحمانی ضمن انتقاد به سیستم صوت ضعیف و عدم پوشش رسانه از قرائت قرآن قاریان در استان همدان، خاطرنشان کرد: زمانی که نوجوان ما این بی‌محلی را از سمت مسئولان و مردم می‌بیند، قطعاً بی‌انگیزه خواهد شد.
وی با بیان اینکه متأسفانه حمایتی از قاریان‌ و‌ فعالین قرآنی در همدان نمی‌شود، اذعان کرد: هیچ حمایت خاصی از طرف مسئولان و رسانه ملی از فعالین قرآنی صورت نمی‌گیرد.
این قاری بهاری با بیان اینکه در برخی از هیئت‌های مذهبی فقط یک دقیقه زمان به قاری قرآن می‌دهند، تصریح کرد: به نظر بنده اگر در مراسم‌هایی که فرصتی برای قاری درنظر نمی‌گیرند، قرآن خوانده نشود، آسیب کمتری خواهد داشت.
این قاری قرآن ضمن اشاره به کلاس تئوری و عملی قرائت قرآن که لازم است قاریان آن را طی کنند، ابراز کرد: در کلاس‌های تئوری اصول و قوانین مختلف به قرآن‌آموزان آموزش داده می‌شود.
رحمانی با بیان اینکه در کلاس‌های عملی فرد قرآن را در جایگاهی که برای او درنظر گرفته شده است قرائت می‌کند، تصریح کرد: این نوع جلسات تأثیر بسزایی بر تقویت صوت و لحن قرآن‌آموزان دارند.
شنیدن قرآن به شکل مستمر خلاقیت انسان را بیش‌ازپیش تقویت می‌کند؛ درواقع فواید گوش سپردن به قرآن به درمان بیماری‌ها محدود نمی‌شود، بلکه بر پیشرفت و تکامل انسان و بهبود روابط اجتماعی وی نیز تأثیر انکارناپذیری می‌گذارد، همچنین باعث افزایش خلاقیت و پدید آمدن افکاری نو است.
متأسفانه با وجود ظرفیت و استعداد بسیار خوب جوانان و نوجوانان همدانی، اما بی‌برنامگی مسئولان و‌ اهمیت ندادن به حوزه قرآنی، عدم تبلیغ مناسب و برگزاری جلسات جذاب و‌ متناسب با نیاز‌های روز، باعث شده است که روزبه‌روز چراغ محافل قرآنی یکی پس از دیگری خاموش شود و نوجوانان به‌جای شرکت در مجالس قرآنی در سایر مجالس آسیب‌زا و فضای مجازی حاضر شوند، آیا وقت آن نرسیده مسئولان از خواب برخیزند؟ آیا وقت احیای مجدد مجالس قرآنی نرسیده است؟

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/60457