کد خبر : 60432
تاریخ : 1401/6/31
گروه خبری : استان‌ها

سلامت آب همدان دوباره تأیید شد

فاطمه ترکمان‌اسدی چهارشنبه 30 شهریورماه در گفت‌وگوی ویژه با خبرنگار روزنامه سپهرغرب اظهار کرد: به‌منظور تضمین توزیع آب سالم دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان و شرکت آبفا برنامه جامع و گسترده‌ای طراحی کردند تا آب سالم در سطح شهر توزیع شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با بیان اینکه سلامت آب در چند حوزه ارزیابی می‌شود، گفت: از زمانی که چاه‌ها به زنجیره شبکه شهری اضافه شد، به شبکه بهداشت استان همدان معرفی شدند و آزمایش‌های لازم مانند کدورت، غلظت و آزمایش‌های فیزیکی و شیمیایی انجام و اعلام می‌شد.
ترکمان‌اسدی با اشاره به اینکه تانکرهایی که شبکه توزیع دارند برای ما حائز اهمیت هستند، اظهار کرد: این تانکر‌ها هم در محل علمک توسط نیروی مستقر از سوی معاونت بهداشتی یا مرکز بهداشت در تپه حاج‌عنایت بررسی می‌شوند.
 همه شرایط تانکرهای آب‌رسانی حائز اهمیت هستند
وی در ادامه افزود: تک‌تک تانکرهایی که آب‌گیری می‌کنند، ازنظر نظافت خود تانکر، گندزدایی محفظه ذخیره آب و حتی ازنظر راننده‌ها و شیر خروجی آب که چگونه ضد عفونی و شسته شود، مورد توجه بوده و نه‌تنها خود آب، بلکه سایر شرایط نیز سنجش شده و حائز اهمیت است.
ترکمان‌اسدی ضمن تأکید بر اینکه تنها تانکرهایی اجازه خروج و توزیع داشتند که کاملاً سنجش شده باشند، ابراز کرد: اجازه خروج به تانکرهایی داده می‌شد که هم مورد تأیید آبفا و هم مرکز بهداشت همدان باشند و دو نیروی نماینده ازنظر استانداردهای مورد نظر همه را چک می‌کنند و سپس اجازه توزیع می‌دهند که آنچه بیان شد در تپه حاج‌عنایت قابل راستی‌آزمایی است.
عضو هیئت‌علمی گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با بیان اینکه چاه‌هایی که در شبکه آب شهری قرار گرفتند کاملاً رصد شدند، تصریح کرد: آزمایش‌های سختگیرانه‌ای در حوزه آب لوله‌کشی انجام شده و آب در دسترس مردم کاملاً سالم است.
ترکمان‌اسدی در ادامه گفت: در بلوک‌های مختلف به تعداد بالا نمونه‌گیری انجام شد تا سلامت آب بعد از وصل آن در مناطق مختلف استان بررسی شود و از همه جهات میکروبی، فیزیکی، شیمیایی و سایر عوامل سنجیده شدند که به‌صورت روزانه نتایج به مهندسین شرکت آبفا گزارش می‌شد تا مشکلی وجود نداشته باشد.
این مقام مسئول با بیان اینکه شبکه بهداشت استان همدان تنها به پایش آب‌های لوله‌کشی اکتفا نکرده است، اظهار کرد: سلامت آب معدنی‌های موجود در شهر همدان مورد بررسی قرار گرفت و درحال حاضر هر منبع آبی که در سطح همدان برای مصرف وجود دارد، به‌جز چاه‌­های خانگی، پایش شده و همگی برای مصرف مناسب بوده و سالم هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان تأکید کرد: نتایج پایش‌هایی که تابه‌حال داشته‌ایم نشان می‌دهد که آلودگی میکروبی در آب همدان نداشته‌ایم و بوی نامطبوع و تغییر طعم آب که در برخی نقاط وجود داشته، به‌دلیل وجود کلر بوده که البته میزان کلر کمتر از مقدار استاندارد آن است که هیچ خطری برای سلامت افراد ندارد.
ترکمان‌اسدی با اشاره به کدورت آب که در برخی مناطق شهر مشاهده شد، افزود: از این آب‌ها نیز نمونه‌برداری شد که در کشت‌های انجام‌شده هیچ آلودگی میکروبی مشاهده نشده است و آب‌ها سالم هستند.
عضو هیئت‌علمی گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان تعداد نمونه‌برداری از آب‌های مورد مصرف در شهر همدان را فراوان برشمرد و گفت: درصورتی که در سیستم آب در دسترس شهر مشکلی وجود داشت، باید شاهد تعداد زیاد بیماران اسهالی بودیم که خوشبختانه این‌گونه نیست.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه برخی همشهریان ساعاتی از آب چاه استفاده می‌کنند، تصریح کرد: مواردی از آب‌های چاه‌های خانگی که مورد بررسی قرار گرفتند، نشان داده که برخی دارای چند باکتری هستند، درصورتی که اصطلاحاً بیان می‌شود آب این چاه از اشک چشم هم زلال‌تر است! اما تنها ظاهر آب بیانگر سلامت آن نیست و ممکن است آن آب دارای آلودگی باشد.
ترکمان‌اسدی درباره استفاده از آب چاه‌های منازل گفت: درصورتی که افراد می‌خواهند از آب چاه استفاده کنند، به مراکز خدمات جامع سلامت نزدیک محل زندگی خود مراجعه کرده و درخصوص نحوه و میزان کلرزنی به آب چاه خود از کارشناسان بهداشت محیط مستقر مشاوره بگیرند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان ضمن تأکید بر سلامت آب‌های موجود در شبکه رسانی استان همدان تصریح کرد:
همان‌طور که در برخی فصول شاهد بیماری‌های تنفسی هستیم در فصل تابستان نیز بیماری‌های گوارشی شایع است، افزود: این امری طبیعی است و ما هرساله در ماه‌های مرداد و شهریور شاهد این موضوع هستیم و افزایش بیماری‌های گوارشی در تابستان با توجه به مسافرت‌ها و فصلی که در آن قرار داریم، قابل انتظار است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با بیان اینکه میزان فلزات سنگین موجود در آب شهر در آزمایشگاه رفرانس آب و فاضلاب و معاونت بهداشتی بررسی می‌شود، اذعان کرد: این آزمایشگاه همدان یکی از آزمایشگاه‌های رفرانس غرب کشور است؛ در آب همدان فلزات سنگین وجود ندارد و در سلامت کامل است.
این مقام مسئول با بیان اینکه آب‌های خارج از سیستم آبرسانی شهر مانند چاه‌های خانگی، چشمه‌ها و قنات‌ها آب‌های مطمئنی برای استفاده نیستند، افزود: پیشنهاد می‌کنیم در این فصل از این‌گونه آب‌ها استفاده نشود و درصورت استفاده آب آن را بجوشانند.
وی در پایان به ذکر چند نکته برای رعایت در این فصل سال پرداخت و اظهار کرد: در این فصل سال سبزی‌ها و میوه‌ها به‌خوبی شسته و سپس استفاده شود، مردم از مصرف غذاهای مانده خودداری کنند، درصورت استفاده از غذاهای رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها از روش پخت آن‌ها اطمینان حاصل کنند، درصورتی که فردی دچار مشکل گوارشی شد بهداشت فردی او برای جلوگیری از انتقال به سایر اعضای خانواده رعایت شود و مردم از مصرف یخ‌های فله‌ای و ناایمن خودداری کنند.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/60432