کد خبر : 60345
تاریخ : 1401/6/29
گروه خبری : سیاسی

سفر نانسی پلوسی به ارمنســــتان هشداری برای ایروان و باکو

محسن پاک‌آیین با اشاره به تحولات مرزی میان آذربایجان و ارمنستان اظهار کرد: درگیری و تنش میان ارمنستان و آذربایجان است و آن هم مربوط به ابهاماتی است که در ارتباط با توافق مسکو وجود دارد. درگیری‌ها به گونه‌ای نیست که مرز ایران با این کشورها بسته شود. جنگ در مناطق دیگری است که الان هم در آن مناطق با توجه به تحولات روزهای اخیر آتش بس اعلام شده است.

وی درباره نگاه ایران به این تحولات گفت: ایران اعلام کرده خط قرمزش بحث تغییر مرزهای جغرافیایی است اما در حال حاضر درگیری بین ارمنستان و آذربایجان است و جای نگرانی نیست.

این دیپلمات کشورمان تصریح کرد: بعید است درگیری میان آذربایجان و ارمنستان فراگیر شود. در درگیری‌های این چند روز دو کشور تلفات زیاد داشتند و کاملا به ضرر دو کشور بود از این رو هر دو پذیرفتند که مذاکره کنند.

وی با بیان اینکه معتقدم آذری‌ها درگیری و تنش را شروع کردند تا امتیاز بیشتری در حوزه سیاسی بگیرند و ارمنستان در مقابل این خواسته آذربایجان مقاومت کرد افزود: اما به نظر دو کشور به این نتیجه رسیده‌اند که مساله را مسالمت آمیز حل کنند.

پاک‌آیین درباره سفر نانسی پلوسی به ارمنستان با تاکید بر این‌که این سفر نشان‌دهنده دخالت آمریکا است گفت: متاسفانه این فضا داده شده تا کشورهای مختلف در این بحث دخالت کنند؛ فرانسه از ارمنستان حمایت کرده و ترکیه از آذربایجان که معتقدم این حمایت‌ها باعث می‌شود موضوع مناقشه ارمنستان و آذربایجان پیچیده شود از این رو بهتر است هر دو کشور بر اساس قوانین و مقررات بین‌المللی برخورد کنند. دخالت کشورهای خارجی در تنش ایجاد شده به صلاح صلح و امنیت در منطقه نیست.

وی سفر نانسی پلوسی به ارمنستان را در واکنش به حمایت ترکیه از آذربایجان دانست و گفت: متاسفانه مواضع ترکیه تحریک‌آمیز است به ویژه اینکه اعلام کرد حتی لازم باشد به لحاظ نظامی مقابل ارمنستان می‌ایستد، موجب شد تا پلوسی به ارمنستان بیاید. معتقدم دخالت خارجی‌ها به نفع دو کشور نیست. این دو کشور باید بیشتر مراقب باشند.

این دیپلمات کشورمان خاطرنشان کرد که سفر نانسی پلوسی به ارمنستان و حمایت از این کشور و در مقابل حمایت ترکیه از آذربایجان یک هشدار به ایروان و باکو است چرا که ممکن است این تعاملات تنش را پیچیده سازد و دامنه آن را به کشورهای اطراف گسترش دهد در آن صورت شرایط دیگر آن‌گونه که الان تصور می‌شود نخواهد بود.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/60345