کد خبر : 60273
تاریخ : 1401/6/28
گروه خبری : اقتصادی

معاون اقتصادی استاندار کردستان:

داده‌های بخش اقتصادی کردستان در اختیار محققان قرار گیرد

حامد قادرزاده روز یکشنبه در جلسه کارگروه تنظیم بازار استان بر تحلیل وضعیت اقتصادی استان تأکید کرد و اظهار کرد: برای تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در حوزه بازار باید شناخت کامل از آن داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه هر نوع تصمیم‌گیری در حوزه بازار باید بر اساس شرایط موجود انجام شود، افزود: با بازار نمی‌توان به طور دستوری برخورد کرد و باید کشش محصولات مختلف در آن را مورد محاسبه قرار داد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در ارتباط با افزایش قیمت برخی کالاها گفت: الزاماً افزایش قیمت به نفع تولیدکننده نیست در صورتی که کالا با کشش باشد کاهش قیمت آن به نفع تولیدکننده و اگر بی‌کشش باشد به سود مصرف‌کننده و به زیان تولیدکننده است.

قادرزاده با طرح این سؤال که آیا آنچه با عنوان بازرسی بازار انجام شده تاکنون نتیجه‌بخش بوده است؟ اظهار کرد: نیاز به بررسی و تحقیق در زمینه اقدامات لازم برای تعدیل بازار داریم و این مهم باید توسط متخصصان این حوزه انجام شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی کردستان هم در این مراسم اظهار کرد: طی نیمه نخست امسال پنج هزار و 983 فقره پرونده تخلف در بازار و عرضه کالای قاچاق در استان تشکیل شده که از این تعداد به پنج هزار و 882 فقره رسیدگی شده است.

سید نجیم حسینی ارزش ریالی تعداد پرونده مذکور را 380 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این مبلغ دریافت شده و به حساب خزانه واریز شده است.

وی تعداد گشت‌های مشترک بازرسی از بازار استان طی این مدت را یک هزار و 108 مورد خواند و گفت: 170 واحد صنفی متخلف هم در این بازه زمانی پلمب شدند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی کردستان با اشاره به اینکه کنترل بازار نیاز به تعداد بیشتری بازرس دارد، یادآور شد: هم در سطح کشور و هم استان کمبود بازرس برای نظارت بر روند توزیع و عرضه کالاها در بازار وجود دارد.

حسینی به مسئله تولید نان و مشکلات نانوایی‌ها هم اشاره کرد و گفت: هزینه تولید نان در استان تابعی از پارامترهای مختلفی هم چون اجاره محل، سهمیه آرد و دستگاه‌های پخت دارد که این موارد درآمد نانوایی‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: در راستای افزایش کمیت و کیفیت نان می‌طلبد همه کارخانجات آرد مجهز به آزمایشگاه پخت نان شوند تا دیگر نانوایی‌ها نتوانند بی‌کیفیتی آرد را دلیل نامرغوب بودن نان مطرح کنند.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/60273