کد خبر : 60173
تاریخ : 1401/6/24
گروه خبری : استان‌ها

ارائه خدمات شایسته به زائران اربعین حسینی توسط مردم شهرستان اسدآباد

سپهرغرب، گروه - ملیکا قانعی : نوای یاحسین گفتن زائران با نزدیک شدن به اربعین، به گوش می‌رسد؛ با پرس‌وجوی مختصری از خانواده و اقوام، متوجه سفر اکثر افراد به کربلا می‌شوید، گویی همه کارها را به زمین گذاشتند و کوله‌بار سفر بستند.

صحبت از این بیعت چند میلیون نفری هم حال‌وهوای خاص خود را دارد، چه رسد به اینکه همگام با زائران حسینی طریق نجف تا کربلا را عمود به عمود طی کنی؛ بعد عبور از محرومیت و محدودیت‌های کرونایی، به لطف نگاه اباعبدالله‌الحسین راه اربعین باز شد و مردم با این خبر جانی تازه گرفتند. کسانی که قبلاً در این سفر پُرخیروبرکت حضور داشته‌اند، آنقدر از وجنات آن برای اطرافیان گفته بودند که امسال هرکدام به‌نوعی کاروانی را با خود همراه کرده‌اند.

سیل استقبال مردم از این سفر نورانی، مثال‌زدنی نیست و تنها کلمه‌ای که می‌تواند این حضور پُرشور را به تصویر بکشد، «عشق» است؛ عشقی که با شعله سوزان آفتاب در آن مسیر بی‌آب‌وعلف، برابری می‌کند.

مسیری که با تمام سختی‌ها، گرمای شدید آفتاب و راه ناهمواری که دارد، نمی‌تواند مسافران را از رفتن به این سفر پشیمان کند؛ از نوزاد چندماهه تا پیر سالخورده در این مسیر با یکدیگر همراه شده‌اند تا به نور عظیم حسینی برسند.

مسیری سخت و طولانی که به لطف حضور مواکب ایرانی و عراقی و خدماتی که به زائران ارائه می‌دهند، کمی آسان‌تر شده و راحتی زائران را برای دقایقی کوتاه هم که شده، رقم می‌زنند؛ از یک جرعه آب خنک تا یک فنجان قهوه یا لقمه نان و پنیری که با عشق برای زائران پیچیده شده است تا دانه‌های برنجی که تنها به برکت وجود سیدالشهدا پخت می‌شوند، از ایستگاه‌های درمانی و ماساژ گرفته تا استراحتگاه‌هایی که زائران خستگی ساعت‌ها پیاده‌روی خود را به آنجا می‌برند و لحظاتی هرچند کوتاه، به خواب می‌روند و تنها عشق به زیارت اباعبدالله سختی این مسیر را محو می‌کند. پس از زیارت گویی که دیگر زائران خواسته‌ای نداشته باشند، کوله‌بار بازگشت به خانه را به دوش می‌کشند و با بغض و حسرت دوری، عزم رفتن می‌کنند.

حال اطلاع از اینکه آیا طی مسیر بازگشت از مرز‌ها هم موکب تعبیه شده است؟ باعث شد تا سری به چند موکب در مسیر بازگشت زائران اربعین حسینی که توسط شهرستان اسدآباد برپا شده است، بزنیم و حال‌وهوای این‌روزها را از زبان مسئولان موکب‌ها بپرسیم؛ افرادی که سختی فراق را به جان خریدند تا تبسمی هرچند کوتاه بر لبان زائران خسته اربعین به ارمغان بیاورند.

خدمات شایسته‌ای به زائران اربعین حسینی توسط مردم شهرستان اسدآباد ارائه می‌شود؛ این‌ها جاماندگانی هستند که با خدمت‌رسانی در مواکب ایرانی، داغ فراق و جا ماندن از زیارت نورانی اباعبدالله را به‌نوعی جبران می‌کنند و با تمام توان خود پذیرای میهمانان اباعبدالله هستند.

مسئول موکب شهید قهاری‌سعید با بیان اینکه امسال نسبت به سالیان گذشته موج رفتن مردم به سمت کربلا زودتر شروع شد، اذعان کرد: در مسیر رفت‌وبرگشت دو موکب پذیرایی برای زائران فراهم شده است.

روح‌الله هادی با بیان اینکه برنامه‌ریزی اصلی موکب‌ها برای مسیر برگشت زائران است، خاطرنشان کرد: با توجه به فضای میدانی کربلا، با نزدیک شدن به روز اربعین، مواکب عراقی کم می‌شوند و تعدادی از موکب‌های ایرانی در عراق باقی می‌مانند که نسبت به جمعیتی که در عراق حضور پیدا کرده‌اند، کم است و امکان خدمات‌رسانی به همه افراد وجود ندارد.

هادی با بیان اینکه طبق تجربیات گذشته اعتقاد داریم که زائران در مسیر برگشت بیشتر به خدمات‌رسانی احتیاج دارند، اذعان کرد: زمانی که زائر از منزل خود به سمت کربلا حرکت می‌کند، همراه خود وسایل و خوراکی دارد، اما در راه برگشت آذوقه آن‌ها به اتمام می‌رسد و موکب‌هایی که در مسیر برگشت هستند، بهتر می‌توانند خدمات‌رسانی کنند.

وی با بیان اینکه استراتژی هرساله شهرستان اسدآباد بر این اصل استوار است که تمرکز خدمات‌رسانی به زائران را بیشتر در مسیر بازگشت معطوف کند، خاطرنشان کرد: به همین منظور در بام اسدآباد ایستگاه خدمات‌رسانی ایجاد کردیم تا بتوانیم درحد توان پذیرای زائران حسینی باشیم.

هادی با اشاره به موکبی که در مسیر رفت قرار دارد، بیان کرد: این موکب هم‌زمان با سایر موکب‌های شهرستان اسدآباد برقرار شد و طبق تجربیات سال‌های گذشته 10 روز مانده به اربعین حسینی شروع به کار کردیم.

وی با بیان اینکه موج حرکت زائران اربعین زودتر از تصور ما شروع شد، خاطرنشان کرد: حرکت اولیه زائران به سمت مرز قبل از اینکه مرز‌ها را باز کنند طی سالیان گذشته بی‌سابقه بوده و ما چنین انتظاری را نداشتیم و به‌واقع استقبال مردم از زیارت امام حسین (ع) نسبت به سالیان گذشته بی‌نظیر است.

مسئول موکب شهید قهاری‌سعید با بیان اینکه کمک مردم اسدآباد جهت برپایی مواکب خدمت‌رسانی به زائران اربعین همچون سالیان گذشته بوده و حتی بسیار پُرشورتر هم شده است، خاطرنشان کرد: خدمات‌رسانی به زائران اربعینی تنها با کمک مردم خیر اسدآباد ممکن شد و اگر آنان پای کار نمی‌آمدند، برپایی موکب‌ها و خدمات‌رسانی به زائران آن‌طور که شایسته است، شدنی نبود.

هادی با بیان اینکه قدردان زحمات و خدمات مردم اسدآباد هستیم، اذعان کرد: با تمام توان به زائران خدمت‌رسانی می‌کنیم و این لطف را مدیون کمک‌های مردم شریف اسدآباد هستیم.

وی با اشاره به پخت غذای گرم در موکب راه برگشت، خاطرنشان کرد: از دو روز گذشته تاکنون پخت غذای گرم را به همت خیرین و مردم عزیز اسدآباد شروع کرده‌ایم و روزانه یک‌هزار و 500 پرس غذای گرم پخت و در بین زائران اربعینی پخش شده است.

هادی با اشاره به توزیع میان‌وعده در بین زائران، بیان کرد: همچنین با سیب زمینی‌های پخته‌شده در وعده عصرانه از زائران پذیرایی می‌شود.

وی با اشاره به زمان اوج استقبال زائران، ابراز کرد: در موکب شهید قهاری‌سعید، صبح‌ها و ظهرها استقبال حداکثری زائران را شاهد هستیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه از تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان دولتی که طی این چند روز کمک کردند تا به بهترین نحو از زائران پذیرایی کنیم سپاسگزاریم، اذعان کرد: اداراتی همچون شهرداری، شرکت گاز، برق و آب طی این چند روز به کمک موکب‌ها آمده‌اند و با وجودی که بی‌آبی در همدان را شاهد هستیم، اما اداره آب همدان بسیار به ما کمک کرده است.

هادی با اشاره به رایزنی‌های روزهای گذشته با سایر ارگان‌ها، ابراز کرد: طی روزهای گذشته با برخی ادارات همچون اوقاف و فرمانداری اسدآباد جلساتی برگزار شده است که در جهت ارائه هرچه بهتر خدمات به مردم، این ارگان‌ها به کمک موکب‌ها آمده‌اند.

وی با اشاره به برگزاری گلریزان جهت برپایی موکب‌ها، خاطرنشان کرد: برگزاری گلریزان و درخواست حضوری و فردی از مردم خیر اسدآباد سبب شد تا مبلغ 120 میلیون تومان جمع‌آوری شود.

مسئول موکب شهید قهاری‌سعید با بیان اینکه تعداد غذاهای پخته‌شده را امروز به دو هزار پرس افزایش داده‌ایم، خاطرنشان کرد: هرچقدر که موج برگشت زائران شلوغ‌تر بشود، موکب ما توانایی افزایش پخت غذای گرم در ساعات مختلف روز را دارد.

هادی با بیان اینکه جمع‌آوری کمک‌ها و نذورات همچنان ادامه دارد، اذعان کرد: فیش 10 هزار تا یک میلیون تومانی برای شراکت در نذورات مردمی تعبیه شده است و بر این باوریم که مقدار مهم نیست و اینکه همه در این امر خیر سهیم باشند، از ارزش بالایی برای ما برخوردار است.

وی در پایان با اشاره به همکاری سازمان جهاد کشاورزی، بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی در جهت تهیه اقلام با نرخ دولتی برای موکب‌ها کمک چشمگیری کرده است.

مسئول موکب شهدای مدافع حرم اسدآباد نیز با بیان اینکه با کمک‌های مردمی موکب شهدای مدافع حرم را برپا کردیم، افزود: جهت پذیرایی از زائران لقمه‌های میان‌وعده همراه با سیب زمینی پخته‌شده تهیه و در بین مسافران توزیع می‌شود.

معصومه سحری با بیان اینکه با توجه به کمک‌های مردم اسدآباد به موکب شهدای مدافع حرم توانسته‌ایم در بعضی از روزها غذای گرم تهیه کنیم، اذعان کرد: با یاری مردم و جمع‌آوری نذورات می‌توانیم 300 تا 400 پرس غذای گرم در موکب پخت کنیم.

سحری با بیان اینکه خدمات‌رسانی به زائران تنها با کمک مردم اسدآباد فراهم شده است، گفت: در این کار خیر متأسفانه مسئولان آن‌طور که شایسته است، کمک‌رسانی نکرده‌اند و باید از صرف قول دادن بپرهیزند.

مسئول موکب قمر بنی‌هاشم نیز با بیان اینکه در وعده‌های صبحانه و ناهار به زائران اربعینی خدمات‌رسانی می‌کردیم، اذعان کرد: هرروز در وعده صبحانه حلیم پخت می‌شد و در وعده ناهار قرمه‌سبزی یا قیمه پخت و توزیع می‌شد.

حاتمی با بیان اینکه تعداد غذاها بستگی به تعداد زائران دارد، خاطرنشان کرد: پنج تا هشت هزار پرس غذا در موکب پخت می‌شد و به دست زائران می‌رسید.

وی با بیان اینکه تمام هزینه‌های برپایی موکب را خانوادگی تأمین کردیم، اذعان کرد: طبق نذر هرساله خانوادگی، هزینه ارائه تمام خدمات‌ به زائران از نذورات خانواده تأمین می‌شود و سال پنجم است که نذر خود را ادا می‌کنیم.

امسال خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی با خیل عظیم کمک‌های مردمی شهرستان اسدآباد صورت می‌گیرد؛ لازم به ذکر است که با توجه به شرایط اقتصادی موجود در جامعه، عدم حضور و کمک ارگان‌های دولتی در خدمات‌رسانی هرچه بهتر به زائران، به‌وضوح به چشم می‌خورد و کمک هرچه بهتر مسئولان استانی و شهرستانی در برگزاری این نوع مراسم‌ها، باید در اولویت قرار بگیرد. البته بازهم همانند سالیان گذشته این مردم هستند که با جان و دل پای کار آمدند و مجلس امام حسین را آن‌طور که شایسته است، به‌اصطلاح راه انداخته‌اند و شبانه‌روز به مسافران خسته حسینی خدمات‌رسانی کرده‌اند. امید است که مسئولان در جهت هموار کردن امور خدمات‌رسانی تا قبل از جمع شدن مواکبی که در مسیر بازگشت زائران تعبیه شده است، به کمک موکب‌داران بیایند تا نگاه خاص و ویژه حضرت زهرا (س) بدرقه زندگی تمام خادمان حسینی شود.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/60173