کد خبر : 60038
تاریخ : 1401/6/22
گروه خبری : جامعه

مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان گفت:

ارتباط ناسالم و اعتیاد از عوامل مهم خودکشی

سپهرغرب، گروه - ملیکا قانعی : غلامرضا فریدونی روز گذشته در همایش آگاه‌سازی و پیشگیری از خودکشی که توسط اداره کل بهزیستی استان و با حضور جمعی از مسئولان در مرکز همایش‌های قرآنی برگزار شد، با بیان اینکه همایش‌ها باید به مرحله اقدام و عمل برسند، اذعان کرد: خودکشی یک پدیده جهان‌شمول بوده و ابعاد متعدد و مختلفی دارد که در برخی موارد نیازمند ورود دولت به این حوزه است.

وی با بیان اینکه در آمریکا دهمین علت مرگ خودکشی است، خاطرنشان کرد: میانگین آمار خودکشی کشور از میانگین جهانی آن بالاتر بوده و متأسفانه در این حوزه همدان هم رتبه بالایی را به خود اختصاص داده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه خوشبختانه درحال حاضر روند خودکشی در همدان کُند است، اذعان کرد: بعضی از استان‌ها در سیر صعودی آمار خودکشی هستند.

وی با بیان اینکه روند ما در متوسط کشور مطلوب است، گفت: روند آمار متوسط کشور در زمینه خودکشی نسبت به همدان از شتاب بالایی برخوردار است.

فریدونی با بیان اینکه در طبقات کم‌برخوردار و مرفه خودکشی وجود دارد، افزود: مؤلفه‌هایی مثل تحصیلات و رفاه مالی، تنها عوامل‌ جلوگیری از خودکشی نیستند؛ ازلحاظ سنی بیشترین نیز خودکشی در سنین 15 تا 35 سالگی بوده و فراوانی در این سنین بیشتر است.

وی با بیان اینکه در خانم‌ها اقدام به خودکشی بیشتر است، خاطرنشان کرد: اما خودکشی منجر به فوت در آقایان بیشتر بوده، به همین دلیل فوت از اقدام به خودکشی، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان با بیان اینکه ابتدا باید علت خودکشی‌ها را شناسایی کنیم تا درمان و مدیریت را مد نظر بگیریم، اذعان کرد: ناامیدی یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که فرد به خودکشی روی می‌آورد و به مرحله‌ای می‌رسد که فکر می‌کند قدرت برطرف کردن مشکلات را ندارد و بهترین راهکار را حذف خود می‌بیند.

این مقام مسئول همچنین افزود: ناامیدی نخستین پله برای رسیدن به خودکشی است.

وی با بیان اینکه عواملی که دست به دست هم می‌دهند تا فرد به خودکشی روی بیاورد را می‌توان ارزیابی کرد، اظهار کرد: مهم‌ترین موضوع در این رابطه بحث اختلالات روانی مثل افسردگی‌های شایع است.

فریدونی با بیان اینکه اختلالات روانی یکی از عوامل شایع خودکشی است، اذعان کرد: عامل دیگری که موجب روی آوردن فرد به خودکشی می‌شود، اعتیاد است و ارتباطات ناسالم یکی دیگر از عواملی بوده که در پی آن فرد به خودکشی روی می‌آورد.

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور نیز با اشاره به قرار گرفتن در هفته پیشگیری از خودکشی، بیان کرد: روز جهانی پیشگیری از خودکشی 10 سپتامبر است که هرساله شعاری را برای این روز مشخص می‌کنند و شعار امسال «ایجاد امید با اقدام و عمل» نام‌گذاری شده است.

آرزو ذکایی‌فر با اشاره به شعار امسال، ابراز کرد: پیشگیری مهم‌ترین بخش است و خودکشی را می‌توانیم با مدیریت، کنترل کنیم.

ذکایی‌فر با بیان اینکه خودکشی در همه سنین اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: مهم‌ترین موضوع این است که بتوانیم عوامل خطر را به‌موقع شناسایی و برنامه‌های مداخلاتی متناسب را طراحی کنیم.

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه خودکشی پدیده چندعاملی است، اذعان کرد: در این حوزه عوامل مختلف فردی و اجتماعی نقش دارند و از موضوعاتی که می‌توان نام برد، درگیری‌ و خشونت‌های خانوادگی است.

وی با بیان اینکه رصد آسیب‌های اجتماعی بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: باید با درنظر گرفتن وضع موجود برنامه‌ریزی کنیم تا عواملی که در ایجاد آن آسیب نقش دارند را شناسایی کرده و بتوانیم براساس عوامل خطر، آن آسیب را سامان‌دهی کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به چرخه اقدام به خودکشی، بیان کرد: باید تحلیل وضعیت شروع شود، عوامل خطری که در ظهور این آسیب نقش دارند شناسایی شده و سپس برنامه‌های مداخلاتی پیشگیرانه در جهت کنترل آسیب صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی هرساله آماری را از وضعیت خودکشی منتشر می‌کند، اذعان کرد: این آمار نشان‌دهنده آن است که از هر 100 هزار نفر، 10 نفر در سطح جهان خودکشی می‌کنند.

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به آمار سال 98، ابراز کرد: در این سال نرخ خودکشی در هر 100 هزار نفر 6.19 نفر بوده، در سال 99 این آمار به 6.6 رسیده و متأسفانه سال 1400، 7.42 شده است.

وی با اشاره به آمار موجود، اذعان کرد: متأسفانه سیر خودکشی طبق آمار رو به افزایش است؛ البته این سیر براساس آمار فوتی‌های بر اثر خودکشی است و افرادی که موفق به خودکشی نشده‌اند اما به این امر اقدام کرده‌اند هم آمار بسیاری را به خود اختصاص داده‌اند.

ذکایی‌فر با اشاره به آمار سال گذشته استان همدان، بیان کرد: همدان در آمار خودکشی در رتبه چهارم کشور قرار گرفته است؛ کنترل عوامل تعیین‌کننده نیاز به آسیب‌شناسی هرچه سریع‌تر دارد.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی براساس قوانین بالادستی و مأموریت‌هایی که دارد درحال حاضر یک دبیرخانه رصد آسیب‌های اجتماعی را تشکیل داده است، اذعان کرد: همچنین سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی را دارد که وضع موجود آسیب‌های اجتماعی را مرتباً حتی در سطح شهرستان‌ها رصد می‌کند تا بتواند برنامه‌ها را متناسب با آن چیزی که اتفاق می‌افتد، طراحی کند.

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اروژانس اجتماعی، بیان کرد: استخراج داده‌های اورژانس اجتماعی از تماس‌گیرندگان با خودکشی حاکی از این است که گروه سنی 19 تا 24 سال بیشترین کسانی هستند که با شماره 123 تماس گرفتند.

این مقام مسئول همچنین افزود: طبق آمار تماس‌ها، بیشترین موارد اطلاع داده شده به اورژانس اجتماعی، مشکلات خانوادگی و اختلالات روان‌پزشکی است که نیاز به مداخلات به‌هنگام دارد.

وی با اشاره به استراتژی ملی و محلی منطقه‌ای بهزیستی، بیان کرد: سازمان بهزیستی در حوزه کنترل و کاهش خودکشی برنامه‌هایی در دست اقدام دارد؛ نخست استراتژی ملی و برنامه‌های کنترل خودکشی است که سال گذشته برای همدان که جزء استان‌های منتخب بوده، طرح الگوی سوپروایزری پیشگیری و مراودات به‌هنگام در خودکشی اجرا شد.

ذکایی‌فر با بیان اینکه یکی از ارکان موضوع فوق تهیه اطلس خودکشی در استان‌ها بود، اذعان کرد: در این زمینه خدماتی در حوزه مشاوره ارائه می‌شود و نیز خدمات 123، مراکز مداخله در بحران و تیم‌های سیار را خواهیم داشت.

وی در پایان افزود: در این حوزه قرار شد هر استان براساس زیست‌بوم خاص خود با توجه به اتفاقاتی که در آن رخ می‌دهد، اطلس خودکشی خود را تهیه کند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان نیز با بیان اینکه پیشگیری بهترین راهکار و اولویت اصلی ما در حوزه آسیب اعتیاد است، خاطرنشان کرد: در این حوزه هرچقدر سرمایه‌گذاری کنیم، کم بوده و یکی از اصلی‌ترین رکن‌های پیشگیری، بحث آموزش است.

حمزه عبدکوند با اشاره به آموزش اجتماعی و کنترل خودکشی در جامعه، بیان کرد: بهترین راه برای حل مشکلات مربوط به خودکشی، آموزش است و باید در جهت ارتقای آگاهی جامعه قدم برداریم.

عبدکوند با اشاره به مجموع آسیب‌های اجتماعی، ابراز کرد: در کشور 16 آسیب شناسایی شده که اعتیاد در این موارد پُررنگ‌تر است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان اذعان کرد: بخش عمده خودکشی‌ها به ریشه اعتیاد برمی‌گردد و همان‌طور که می‌دانید، اعتیاد مادر همه آسیب‌های اجتماعی است.

وی با بیان اینکه متأسفانه در سطح جامعه طوری پیش رفته‌ایم که این ناهنجاری به‌عنوان یک هنجار پذیرفته شده است، خاطرنشان کرد: مردم عادی از کنار این قضیه عبور می‌کنند و کاملاً به این معضل بی‌توجه هستند.

عبدکوند با بیان اینکه همراهی مردم در کنترل این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است، ابراز کرد: متأسفانه فضای مجازی مزید بر علت شده و باعث شده بین خانواده‌ها سردی و طلاق عاطفی پیش بیاید و اعضای خانواده از هم دور بشوند.

وی با بیان اینکه خودکشی و اعتیاد زیبنده جامعه اسلامی نیست، اذعان کرد: باید با کمک همه‌جانبه دست به دست هم دهیم و این اوضاع را کنترل و سامان‌دهی کنیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان با بیان اینکه دو رویکرد را در اولویت قرار داده‌ایم، افزود: در حوزه مقابله و مبارزه با قاچاقچیان و باند‌های مافیایی مواد مخدر برنامه داریم و در حوزه اعتیاد که بخشی از آن هم به خودکشی مربوط است، با رویکرد اینکه بیمار و شخصی که در آستانه خودکشی بوده نیازمند حمایت بوده، پیش می‌رویم.

وی با بیان اینکه باید به یک مرحله از صیانت و بازدارندگی درونی از خودکشی و اعتیاد برسیم، خاطرنشان کرد: لازمه به تحقق رسیدن این کار، تلاش و نگاه دلسوزانه مردم و مسئولان استانی است.

عبدکوند با بیان اینکه امید است بحث اعتیاد به یک نفرت عمومی، گفتمان غالب و درک و درد مشترکتبدیل شود، اذعان کرد: همه باهم در جهت نه به اعتیاد قدم برداریم و در این مسیر یاریگر یکدیگر باشیم؛ زیرا شخصی که به اعتیاد گرفتار شده است، به بسیاری از ناهنجاری‌ها روی می‌آورد و مخاطراتی برای جامعه و خانواده خود ایجاد می‌کند.

محمدمهدی شاه‌قدمی، سرپرست بهزیستی استان همدان نیز با بیان اینکه یکی از وظایف بهزیستی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و خودکشی است، گفت: متأسفانه همدان جزء 10 استان نخست کشور در حوزه خودکشی قرار دارد و تنها با نگاه دلسوزانه و کمک همه‌جانبه می‌توان این مشکل را با برنامه‌های منسجم مدیریت کرد.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/60038