کد خبر : 59671
تاریخ : 1401/6/14
گروه خبری : جامعه

رونمایی از ترجمه روسی تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب»

مراسم رونمایی از ترجمه روسی تقریظ مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) بر کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» در نخستین روز سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو با حضور یاسر احمدوند (معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و کاظم جلالی (سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه) برگزار شد.

   کتاب بزرگ‌ترین سفیر هر کشور است

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو گفت: این نمایشگاه نشان می‌دهد کتاب در همه جوامع طرفداران خود را دارد. کلمات سربازانی هستند که نمی‌میرند و بزرگ‌ترین سفیر هر کشور کتاب است؛ افتخار دارم به‌ نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه حاضر باشم. در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو دو نویسنده مطرح ایرانی (بهناز ضرابی‌زاده و حمید حسام) حضور دارند و بیش از 150 عنوان کتاب به‌ زبان‌های مختلف در غرفه جمهوری اسلامی ایران عرضه شده است.

یاسر احمدوند خواندن ترجمه روسی کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» نوشته حمید حسام را به همه علاقه‌مندان توصیه کرد و گفت: امیدوارم تعاملات فرهنگی میان دو کشور بیشتر شود و به‌زودی گروهی از نویسندگان روسی را در ایران ببینیم.

   یکی از حوزه‌های همکاری دو کشور ایران و روسیه حوزه نوشتاری و مقاومت است

در ادامه سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با ابراز خوشحالی از حضور در این رویداد فرهنگی، گفت: روابط دو کشور ایران و روسیه درحال گسترش است و دو کشور نیازمند گسترش روابط فرهنگی نیز هستند؛ زیرا روابط فرهنگی خط مقدم سایر روابط بوده، روسیه در حوزه فرهنگ برای ایران از اهمیت‌ زیادی برخوردار است.

کاظم جلالی افزود: ازجمله اشتراکات دو کشور می‌توان به جنگ و مقاومت جدی مردمی اشاره کرد. یکی از حوزه‌های همکاری دو کشور ایران و روسیه می‌تواند حوزه نوشتاری و مقاومت باشد؛ دوران جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران یکی از روشن‌ترین ادوار تاریخی ایران است و خوشحالیم که مردم و رزمندگان ما این دوران را لمس کردند و درباره این حوزه کتاب نوشتند.

جلالی با بیان اینکه دو تن از برجسته‌ترین نویسندگان حوزه دفاع مقدس در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو حضور دارند، گفت: مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) درخصوص کتاب‌ها تقریظ می‌نویسند و این امر جزء سنت‌های ایشان است و باعث آشنا کردن مردم با این آثار برجسته می‌شود. تقریظ ایشان بر کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» یکی از نمونه‌های مهم است؛ کونیکو یامامورا با یک مرد ایرانی ازدواج می‌کند و صاحب فرزندی می‌شود که در جنگ تحمیلی علیه ایران به شهادت می‌رسد. کونیکو یامامورا صرفاً یک مادر نبود، بلکه در بسیاری از زمینه‌ها در ایران فعالیت می‌کرد و به یک الگو تبدیل شد. افرادی مانند کونیکو یامامورا و بهناز ضرابی‌زاده نشان می‌دهند که زنان در انقلاب اسلامی ایران نقش مهمی ایفا می‌کنند.

جلالی در پایان ابراز امیدواری کرد که حضور در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو بتواند در راستای گسترش تعاملات فرهنگی ایران و روسیه مؤثر باشد.

در پایان از تقریظ مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) بر کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» رونمایی شد. سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو از یازدهم شهریورماه آغاز به کار کرده است و تا چهاردهم شهریورماه در مرکز نمایشگاهی گوستینی دیور میزبان علاقه‌مندان به کتاب خواهد بود.

خانه کتاب و ادبیات ایران در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در غرفه‌ای به‌ مساحت 27 متر مربع با مشارکت و رایزنی فرهنگی کشورمان در مسکو به معرفی و عرضه بیش از 150 عنوان کتاب با موضوعات ادبیات پایداری و دفاع مقدس، دانشگاهی و آموزش زبان فارسی به زبان‌های فارسی، انگلیسی و روسی می‌پردازد.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/59671