کد خبر : 58567
تاریخ : 1401/5/18
گروه خبری : جامعه

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان:

تشکل‌سازی گام نخست برای به ثمر نشستن خوشه‌ها

تشکل تعاونی لتگاه در مدت 21 روز به ثبت رسید

یوسف شعبانی با حضور در تحریریه سپهرغرب ضمن گرامیداشت هفته خبرنگار، با بیان اینکه مسئولین باید خود را هم‌سطح مردم بدانند، اذعان کرد: با این کار فاصله بین مردم، دست‌اندرکاران، مدیران دستگاه‌های اجرایی و کارگزاران کاهش پیدا می‌کند و روند رسیدگی به درخواست مراجعان سریع‌تر صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه چند موضوع را در اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان در اولویت قرار داده‌ایم، گفت: در ابتدا با یک نگاه ویژه به بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب، تمام مجموعه را موظف کردیم تا مسائل مرتبط با مردم را سرلوحه تمام امور خود قرار دهند.

شعبانی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، بیان کرد: اعتقاد ما این بوده که اجرای مفاد بیانیه گام دوم انقلاب، راهکاری برای حضور عملی مسئولین در بطن جامعه است.

وی همچنین افزود: اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان یک مجموعه خدمات‌رسان بوده و 95 درصد هدف کارکرد ما خدمت است و این به آن معنی بوده که درحال تلاش برای افزایش سطح کیفی کارها هستیم.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه در هرشرایط اولویت مردم هستند، اذعان کرد: مردم مستحق ارائه خدمات و سرویس خوب از جانب دستگاه‌های اجرایی هستند.

وی با بیان اینکه تکریم و ارج نهادن به مردم وظیفه ما است، خاطرنشان کرد: با خدمت به‌موقع و صحیح می‌توانیم از مردم قدردانی کنیم.

شعبانی با بیان اینکه درخواست مردم انجام کار سالم است، اذعان کرد: مسئولان باید تدبیری درنظر بگیرند تا این تفکر که اگر آشنایی در ادارات داشته باشند کارهایشان سریع‌تر به سرانجام می‌رسد، تغییر کند.

وی با بیان اینکه باید از ابزار‌های انگیزشی برای ارتقای خدمت‌رسانی به جامعه هدف استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: جهت بهبود روند خدمات‌رسانی به مردم دو طرح «خدمت بی‌منت» و «خدمت گره‌گشا» را در اولویت قرار دادیم.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان با اشاره به سرفصل‌های طرح خدمت بی‌منت، بیان کرد: ارائه خدمات در اسرع وقت و در کمتر از زمان توقع ارباب رجوع باشد، منجر به تقدیر ارباب رجوع شود، باعث ارائه خدمت جدید باشد، موجب ارتقای سطح سلامت ادارات شود و به‌صورت ویژه منجر به کاهش حضور مردم در ادارات باشد؛ همچنین ارائه خدمت ویژه به محرومین و مردمی که در دسترسی به امکانات اداری با محدودیت‌هایی مواجه هستند، صورت گیرد.

وی با اشاره به سرفصل‌های طرح خدمت گره‌گشا، ابراز کرد: طرح و یا اقدام صورت‌گرفته درخصوص حل‌وفصل پرونده‌های از قبل مانده مردم باشد، منجر به جلوگیری ارجاع مسائل و مشکلات مردم به مراجع قضائی شود، باعث اصلاح روش‌های ناکارآمد شود و همچنین با تشویق نهاد‌های ذی‌ربط، موجب ایجاد فرآیند جدید با ویژگی‌های ارتقای سلامت مردم باشد.

شعبانی با بیان اینکه باید بتوانیم به جامعه هدف خود که کارگران زحمتکش هستند خدمت‌رسانی کنیم، اذعان کرد: در هیئت رسیدگی دادگاه‌ها همیشه حضور نماینده کارگر و نماینده کارفرما به‌عنوان مدافع، در کنار نماینده دولت الزامی است و به موازات عدم غیبت هرکدام از این‌ها، آسیب و تهدید تصمیم‌گیری‌ها به حداقل می‌رسد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در هیئت‌های حل اختلاف 9 نفر عضو داریم؛ سه نفر نماینده کارگر، سه نفر نماینده کارفرما و سه نفر نماینده دولت که با این کار عدالت و مساوات را رعایت می‌کنیم و هر 9 نفر اعلام نظر می‌کنند.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان با اشاره به روابط صمیمی و سالم در کار، بیان کرد: برای محقق شدن این امر نیازمندیم تا ضمن ارتباط و صمیمیت با جامعه کارگر و کارفرما، جهت کم شدن فاصله بین مردم و ادارات اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان با توجه به سیاست‌های مندرج در وزارت کار که متأثر از مفاد قانون کار در جایگاه سازمانی است عمل می‌کند، اذعان کرد: تنها با اولویت قرار گرفتن این مهم، قطع به یقین روابط بین کارگر و کارفرما ارتقا خواهد یافت.

شعبانی با بیان اینکه در سال گذشته 6 هزار دادخواست رسیدگی داشته‌ایم که اختلافات بین جامعه کارگری و کارفرما را عنوان می‌کند، گفت: همین امر موجب شد تا دو شاخص را در اولویت قرار دهیم؛ در ابتدا تلاش می‌کنیم که اخراج‌ها به حداقل برسند، چراکه اعتقاد داریم حفظ مشاغل فعلی هنر است، دوم اینکه تلاش می‌کنیم تا اذهان عمومی جامعه کارگری و کارفرمایی را به عدالت نسبی خودمان نزدیک کنیم.

وی افزود: در عدالت نسبی به مسائل و مشکلات مردم رسیدگی می‌کنیم و این چهارچوبی است که قانون برای ما پیش‌بینی کرده و تلاش می‌کنیم اجرای طرح‌ها و ایده‌های جدید در کنار قوانین و مقررات، سریع‌تر صورت بگیرد.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان با اشاره به تجربه چندساله خود، اذعان کرد: یک‌سری مفاد و اولویت از تجربیات 26 ساله خود در اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی داشته‌ام که در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری، شعار‌ها و اصول تعیین‌شده دولت سیزدهم، خواسته‌ها و دستورات استاندار و رفاه مردم در دستور کار قرار داده‌ام.

وی از میز‌های خدمت در شهرک‌های صنعتی خبر داد و گفت: از دو روز قبل به افراد شاغل در شهرک‌های صنعتی اطلاع‌رسانی می‌شود که همراه با معاونت‌های اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی میز خدمت مردمی را در شهرک‌ها مستقر کرده و در راستای رسیدگی به خواسته‌های کارگران و کارفرمایان، تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم.

شعبانی با بیان اینکه با کار مذکور دو پیام به مردم می‌رسانیم، خاطرنشان کرد: نخست، روحیه پشت میز نشینی را از بین می‌بریم و دوم، قبل از اینکه متقاضی به سراغ ما بیاید، ما جویای احوال کسب‌وکارشان می‌شویم و با این کار درتلاشیم سطح رضایتمندی مردم را افزایش دهیم.

وی با اشاره به حوزه تعاون، بیان کرد: درحال حاضر در سطح استان یک‌هزار و 220 تعاونی فعال داریم.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان با اشاره به مشکلات حوزه تعاون، ابراز کرد: بخش تعاون دارای ضعف‌های شدیدی است و نخستین ضعف آن این بوده که ادغام شد و همین امر باعث می‌شود که فعالیت بخش اقتصادی ضعیف باشد که این معضل باید اصلاح شود.

وی با بیان اینکه زمانی در قانون اساسی گفتند یک قطب از اقتصاد تعاون است، خاطرنشان کرد: باید تشکیلات ریشه‌دار، محکم و گسترده‌ای در جهت تقویت حوزه تعاون پیش‌بینی کنیم

شعبانی با بیان اینکه یکی از معضلاتی که با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم ضعف در کار گروهی است، اذعان کرد: در تیم‌سازی و کار گروهی ضعیف هستیم و ریشه تعاون و بطن کارهای آن، کار گروهی است.

وی با بیان اینکه تنها با اعتمادسازی و نهادینه کردن فرهنگ کسب‌وکار می‌توانیم فعالیت‌های تعاونی را شروع کنیم، اذعان کرد: در ابتدا سعی کردیم اولویت، حفظ وضعیت موجود باشد و اجازه ندادیم تعاونی‌ها عقب‌گرد داشته باشند؛ دومین کاری که انجام دادیم این بود که چند تیم متخصص علمی را مأمور کردیم معضل‌یابی در بخش تعاون کنند.

این مقام مسئول همچنین افزود: در ابتدا جهت شناسایی خوشه‌های استان اقدام کردیم؛ برای مثال سری به ملایر که خوشه مبل و منبت، نهاوند که خوشه لبنیات، اسدآباد که خوشه کشاورزی و بهار که خوشه البسه و صنایع دستی و سرامیک دارد، زدیم.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه سیاست تشکل‌سازی در خوشه‌ها را ادامه می‌دهیم، اذعان کرد: یکی از این تشکل‌ها ایجاد تعاونی تأمین نیاز در خوشه‌ها است؛ برای مثال اگر به لتگاه و یا کردآباد بروید، می‌بینید تولیدکنندگان عمدتاً با مشکل تهیه مواد اولیه روبه‌رو هستند.

وی با بیان اینکه سعی کردیم معضل‌زدایی کنیم، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که تعاونی‌ها درگیر آن هستند، کاغذبازی اداری است که فرآیند نسبتاً طولانی را به همراه دارد؛ با کمک همه‌جانبه 21 روزه تعاونی تأمین نیاز روستای لتگاه ایجاد شد که به‌عنوان کار جهادی بود.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/58567