کد خبر : 58542
تاریخ : 1401/5/13
گروه خبری : دین و اندیشه

خودمان را که اصلاح کردیم ظهـــور رخ می‌دهد

سبک زندگی مولفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای صرفاً ظاهری نیست بلکه مبتنی بر بسیاری از ریزترین مسائلی است که بر عادات، رفتار و منش شخص تاثیر گذاشته و روال زندگی او را شکل می‌دهد. این چنین می‌شود که به‌تدریج شاکله و ابعاد زیستی فرد شناخته می‌شود و اطرافیان او را به ویژگی‌های خاصی می‌شناسند و مثلا می‌گویند این کار فلانی است، او عادت دارد که اینگونه رفتار کند.

این مثال از آن جهت بود که به این نکته برسیم اساسا جاری و ساری شدن دیدگاه دینی در زندگی سبب می‌شود تا افراد هر لحظه از رفتار خود مراقبت کنند تا در سایه این مراقبت به سبک زندگی منتظرانه و مرضی خدا و امام عصر(عج) دست بیابند.

حجت‌الاسلام علی ثمری با بیان اینکه اصلاح سبک زندگی هدف رسالت پیامبر(ص) است، اظهار کرد: از نخستین روزی که آیات قرآن بر حضرت رسول(ص) نازل شد سبک زندگی دینی در متن قرآن از سوی خدا و توسط نبی مکرم اسلام(ص) عرضه شد که: ای جانشین خدا روی زمین! ای انسانی که باید به مقام عبداللهی برسی، اینگونه باید زندگی کنی.

این استاد اخلاق افزود: پیامبر(ص) به عنوان سبب خلقت آسمان‌ها و زمین و انسان کامل بزرگ ترین افتخارش آن است که عبد خدا است. زمانی که خداوند می‌خواهد از سفر معراج پیامبر(ص) برای ما گزارش کند، می‌فرماید: «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ البَصِیرُ»، یعنی عبد بودن را به عنوان ویژگی رسول خاتم(ص) خود معرفی می‌کند.

وی اظهار کرد: باید در آداب معاشرت‌های ما، قرآن و فرهنگ قرآنی حاکم باشد، اگر این رویکرد کمرنگ است، پررنگ شود، اگر گرفتار کج اندیشی شده ایم اصلاح کنیم تا منتظر خوب برای ولی خدا و امام زمان(عج) باشیم.

حجت الاسلام ثمری بیان کرد: امروز وظیفه ما انتظار فرج حضرت حجت(عج) است؛ انتظار فرج یک ایده و آرمان دست نیافتنی نیست، این گونه نیست که به یک اعتقاد بسنده کنیم بلکه باید در عمل منتظر آن وجود نورانی بود، با دعا کردن و ندبه خواندن تکلیف ما تمام نمی شود، باید منتظر باشیم، پیامبر اکرم(ص) فرمود: «أفضل الأعمال انتظار الفرج».

وی با بیان اینکه افضل اعمال انتظار فرج است، تصریح کرد: انتظار فرج عمل است و دعا خواندن و ندبه کردن جزوی از آن محسوب می‌شود، از عللی که سبب غیبت امام زمان(عج) شد عدم درک صحیح از مقام ولی خدا و گم شدن جهات دینی در زندگی مردم بود که سبب از دست رفتن سبک زندگی اسلامی شد.

استاد حوزه با اشاره به قیام عاشورای امام حسین(ع)، گفت: فقط پنجاه سال از حضرت رسول (ص) می‌گذشت که سیدالشهدا(ع) فرمودند: فاتحه دین خوانده شده است، لذا بعد از حادثه عاشورا یکی از تکالیف ائمه اطهار(ع) این بود که سبک زندگی دینی را به ما بیاموزند.

وی ادامه داد: امروز افرادی که در زندگی شان ریشه‌ها و جهات مهدوی وجود دارد و جزو منتظران امام زمان(عج) هستند در همان مسیر حرکت کردند، انتظار یک عمل است یعنی منتظر امام زمان(عج) در محیط کسب و کارش باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد، کسی که منتظر است باید در زندگی، در مواجهه با مردم، در مسجد و... ویژگی‌های خاصی داشته باشد.

ثمری تاکید کرد: در جامعه مهدوی، باید کرامت انسان در حریم و حدود خاصی رعایت شود؛ اینها زمینه ظهور حضرت(عج) را فراهم می‌کند، روزی که سبک زندگی ما مهدوی شد و جایگاه اجتماعی زن و مرد آن گونه که مد نظر اسلام ناب محمدی است شکل گرفت، زمینه ظهور حضرت حجت(عج) فراهم می‌شود.

وی تصریح کرد: در سبک زندگی دینی اطمینان دل و ثبات قدم برای انسان حاصل می‌شود، به هر اندازه ای که عشق به امام زمان(عج) و توجه به ساحت آن بزرگوار و اجداد طاهرینش در زندگی وجود داشته باشد، در این صورت از نعمت ثبات قدم، اطمینان در دل و باطن برخوردار می‌شویم.

ثمری با بیان اینکه منش مهدوی با روش حسینی است که اهمیت می‌یابد، گفت: امام زمان(عج) هنگام ظهور ندا می‌دهند: «الا یَا أَهلَ الْعالَم إِنَّ جَدِّیَ الْحُسَین»، بنابر این، سبک زندگی باید حسینی باشد، «یالثارات الحسین(ع)» اولین شعاری است که از امام زمان(عج) به عالم مخابره می‌شود. یعنی چه کسانی در دل خود درد حسین(ع) دارند. وی تاکید کرد: لذا وظیفه ما در روزهایی که امواج و فرهنگ مهدوی دل‌های مشتاقان را در درون جامعه مملو از عشق و امید کرده و دشمن را سخت به هراس انداخته است، سنگین تر می‌شود.

این استاد اخلاق اظهار کرد: مطالبه رهبری و ولایت از جامعه دینی و ولایت این است که حسینی زندگی کنیم. امام عصر(عج) نیز زمانی که ظهور کنند منش و سبک زندگی ای را از ما می‌پذیرند که حسینی باشد.

ثمری در پایان خاطرنشان کرد: الگوی زندگی ما کربلا است. سبک زندگی مان هم باید بر اساس کربلا باشد که در آن از طبقات مختلف حضور داشتند و آن گونه حماسه آفریدند، کربلا تنها یک حادثه تاریخی نبود بلکه درس بندگی برای ما است.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/58542