کد خبر : 58541
تاریخ : 1401/5/13
گروه خبری : دین و اندیشه

راه رسیدن به خیمه امام زمان (عج) از خیمه سیدالشهداء (ع)

عاشــــورا آینه منتظران

به مناسبت ماه محرم حسینی و به‌منظور بررسی راه‌های رسیدن به سبک زندگی منتظرانه از بستر عزاداری‌های محرم حسینی با حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدرضا صبوحی»، استاد حوزه علمیه گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می‌شود:

حجت‌الاسلام صبوحی درباره راه رسیدن به خیمه امام زمان(عج) از خمیه امام حسین(ع)، اظهار کرد: ایام محرم، ایامی خاص است و بزرگ ترین مصیبت عالم در آن رقم خورده است؛ ابوریحان بیرونی در کتاب آثار الباقیه می‌نویسد: آنها با امام حسین(ع) و اهل و اصحابش کاری کردند که هیچ امتی با اشرار خود چنین نمی کند از عطش، قتل و....

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: برای مجازات شرورترین مجرمان هم چنین جنایاتی اعمال نمی شود، اما عمق فاجعه در عاشورا آنهم برای سید جوانان اهل بهشت(ع) رخ داده است. از این رو، وقتی معصومان(ع) درباره عاشورا سخن می‌گویند آن را فراتر از قتل می‌دانند، چون خون امام معصوم(ع) را در ماه حرام مباح دانسته و حرمت اهل بیت(ع) را هتک کردند.

وی تصریح کرد: محرم فرصتی است که از عظمت و مظلومیت امام حسین(ع) و بیان خباثت خصم، به خیمه امام زمان(عج) برسیم لذا نخستین مسیری که در این خیمه باید طی شود لبیک گفتن به امام زمان(عج) است یعنی باید آماده لبیک گویی به حضرت حجت(عج) شویم. در کتاب کامل الزیارات، باب 79 در زیارت به امام حسین(ع) خطاب می‌کنیم: «لبیک یا داعی الله».

حجت الاسلام صبوحی تاکید کرد: این لبیک یعنی چنانچه در عاشورا نبودم تا کمک حالتان باشم و ندای «هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی» شما را پاسخ دهم اما امروز با همه وجود اعم از قلب، گوش و چشم تو را اجابت می‌کنم. این داعی‌الله را در زیارت شریف آل‌یس خطاب به امام زمان(عج) هم بیان می‌کنیم: «السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا دَاعِیَ اللَّهِ وَ رَبَّانِیَّ آیَاتِهِ».

وی در ادامه بیان کرد: این به ما می‌رساند که خیمه امام حسین(ع) سفره ای عرشی است که در این دنیای پست گسترده می‌شود تا ما را از ظلمت‌کده دنیا به سوی نور ببرد به سوی امامی که قرار است «أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها» را محقق کند نوری که مردم آن را در زمان ظهور درک می‌کنند.

این کارشناس مهدوی با بیان اینکه از عاشورای سال 61 هجری امام حسین(ع) بارها در مقام دعوت بندگان برآمده و هر چه متعلق به ایشان است، به نوعی داعی الله است، گفت: از سر بر نیزه تا پیکر قطعه قطعه شده، خیمه عزا، تربت پاک، اربعین و هر چه مربوط به حضرت سیدالشهداء(ع) است همه انسان را به سوی خدا دعوت می‌کنند؛ مهم آنکه این فقط یک دعوت صرف نیست بلکه همراه با هدایت است چنان که در زیارت ایشان می‌خوانیم: امام حسین(ع) بندگان را به سوی خدا دعوت و راهنمایی می‌کند که چطور بیایند.

وی ابراز کرد: این یعنی اهل بیت(ع) به دعوت اکتفا نمی کنند بلکه راهنمای مسیر هم هستند که چطور برویم؛ در زیارت امام زمان(عج) هم حضرت حجت(عج) را داعی و راهنما می‌خوانیم. این یعنی کاروان حسینی هر روز از کرانه زندگی ما می‌گذرد مبادا که بگذرد و ما هم غافل از کنارش بگذریم.

حجت الاسلام صبوحی در ادامه تصریح کرد: العجل‌گویان کوفه به یاری امام حسین(ع) نرفتند اما العجل‌گویان منتظر باید طوری باشند که بعد امام زمان(عج) را رها نکنند؛ این آمادگی در خیمه امام حسین(ع) به دست می‌آید. در این خیمه وجود ما از عشق و محبت سرشار شود.

وی با بیان اینکه باید بدانیم چگونه عشق ایجاد می‌شود؟، افزود: زنان مصری زلیخا را به دلیل عشق به یوسف(ع) ملامت می‌کردند اما به تصریح قرآن، وقتی او را دیدند چنان متحیر گشتند که دست خود را بریدند؛ این دیدن فقط ظاهری نیست چنان که زنان مصر فقط جذب جمال یوسف نشدند بلکه کرامت و بزرگی و حیای یوسف آنها را در یک نگاه جذب کرد!

حجت الاسلام صبوحی تاکید کرد: بصیرت یعنی از ظاهر عبور کردن و رسیدن به باطن و نگریستن به اتاق فرماندهی دشمن نه پیاده نظام آنها، وگرنه صرف دیدن امام معصوم(ع) فایده ندارد چنان که به تعبیر قرآن، کافران پیامبر(ص) را می‌دیدند اما نمی دیدند! دیدنی به محبت ختم می‌شود که از عرفات عبور کرده باشیم؛ کسانی که در رکاب امام حسین(ع) قرار گرفتند می‌دانستند هر جای عالم بدون امام(ع) بروند، آن وادی، جهنم است.

وی اضافه کرد: در زیارت امام زمان(عج) هم می‌خوانیم: «السلامُ عَلَیْکَ یَا سَبِیلَ اللَّهِ الَّذِی مَنْ سَلَکَ غَیْرَهُ هَلَکَ»... در طول تاریخ هر کس مسیری جز مسیر اهل بیت(ع) را پیمود، سر از وادی حیرت درآورد؛ اصحاب امام حسین(ع) این را درک کرده بودند که هر جا حضرت سیدالشهداء(ع) می‌رفت، ایشان را همراهی می‌کردند.

این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: اگر در خیمه امام حسین(ع) به اینجا برسیم که بدون امام زمان(عج) هیچ هستیم، معرفت می‌یابیم و به اقیانوس وصل می‌شویم ابوذر غفاری ها، سلمان فارسی‌ها و امثال آنها اگر به پیامبر(ص) وصل نمی شدند امروز دیگر نامی از آنها نبود.

وی با بیان اینکه هر چه معرفت ما عمق بیابد زیبایی‌های عاشورا را بهتر و بیشتر می‌بینیم، گفت: یاران عاشورایی امام(ع) سروهای همیشه سربلندند که شاخسارشان همه عالم را گرفته است چنان که امروز اربعین امام حسین(ع) دیگر از مسلمانان فراتر رفته و پیروان دیگر ادیان هم در فضای آن تنفس می‌کنند و از وجود مقدس امام حسین(ع) بهره می‌برند.

حجت الاسلام صبوحی با بیان اینکه خیمه امام حسین(ع) از سوی دیگر خیمه خوف هم است، تاکید کرد: یعنی تامل کنیم در چه مسیری می‌رویم، قانونی داریم با عنوان استدراج، که انسان یک شبه سقوط نمی کند بلکه بتدریج در این مسیر نزول می‌کند برای مثال با یک دروغ و تهمت و نگاه آلوده شروع می‌کند... آنها که از یاری امام حسین(ع) بازماندند یا مقابل ایشان ایستادند از نقطه ای شروع کردند.

وی افزود: شیخ جعفر شوشتری ذیل روایت امام حسین(ع) که فرمودند روز قیامت در امان نیستند مگر آنان که در دنیا از خدا خائف باشند، آورده به امام حسین(ع) بنگرید که هنگام وضو بند بند وجودشان می‌لرزد اما ما در عین ابراز محبت به امام حسین(ع) در معاصی بزرگ هم اضطراب نداریم!!

این استاد حوزه علمیه ابراز کرد: این زنگ خطر است، اینکه می‌بینیم در عین محبت به امام حسین(ع)، اراده کنترل نفس را نداریم یعنی ما لبه پرتگاه هستیم و بدون مراقبت، گوهر محبت امام حسین(ع) و امام زمان(عج) را از دست می‌دهیم.

وی تصریح کرد: در روایت است بر شما باد بر آل محمد(ص)، چون آنها پیشوایان شما به سوی بهشت هستند اگر پشت سر آنها حرکت نکنید به بهشت راه نمی یابید... 

حضور در خیمه امام حسین(ع) با این نگاه، اصحاب را برای یاری امام زمان(عج) یاری می‌کند و آنها را مورد نگاه مهر و عنایت حضرت(ع) قرار می‌دهد چنان که یک نگاه امام حسین(ع) جون سیاهپوست را نورانی کرد.

حجت الاسلام صبوحی در پایان خاطرنشان کرد: با مرور آنچه اصحاب امام حسین(ع) انجام دادند می‌توان وظایف منتظرانه را هم دریافت آنها همچون پروانه گرد شمع وجود سیدالشهداء(ع) می‌چرخیدند و به زودی برای امام زمان(عج) هم چنین می‌شود و یاران آرزوی شهادت در رکاب امام مهدی(عج) می‌کنند. با حضور در خیمه امام حسین(ع) باید بدانیم عاشورا آینه منتظران است تا عصر ظهور.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/58541