کد خبر : 58515
تاریخ : 1401/5/13
گروه خبری : جامعه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان خبر داد:

افزایش 60 درصدی بیماران بستری مبتلا به کووید-19 در همدان

3 شهرستان قرمز در استان داریم

فاطمه ترکمان‌اسدی با اشاره به اوج شیوع هفتم کوید 19 در همدان، اظهار کرد: متأسفانه درحال حاضر شهرستان‌های رزن، درگزین و کبودراهنگ به رنگ قرمز و شهرستان‌های همدان و فامنین به رنگ نارنجی کرونایی درآمدند.

وی بیان کرد: در این شرایط افزایش موارد ابتلا، مراجعین و بستری‌ها را شاهد هستیم؛ به نحوی که هفته گذشته نسبت به هفته قبل افزایش 53.5 درصدی مراجعین اورژانس بیمارستان‌ها را داشتیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان به افزایش 60 درصدی بیماران بستری مبتلا به کووید-19 در استان اشاره کرد و افزود: متأسفانه به تبع این افزایش موارد ابتلا، بالا رفتن موارد مرگ را شاهد هستیم؛ درحالی که طی هفته‌های قبل مرگ‌ومیر به‌خصوص در ماه‌های اردیبهشت و خرداد به صفر رسیده بود.

وی با بیان اینکه باید بدانیم همچنان کووید وجود دارد و هنوز ریشه‌کن و حذف نشده و در متن حوادث و بی‌خیالی ما ممکن است اوج شیوع مجددی را دامن بزند، عنوان کرد: تجربه 30 ماه و هفت اوج شیوع کرونا در دنیا نشان‌دهنده آن است که هیچ محقق و اپیدمیولوژیستی این قدرت را ندارد و یا هیچ مرجعی به ما نمی‌تواند بگوید که بالاخره سرنوشت ویروس کرونا چه خواهد شد و چند اوج شیوع خواهیم داشت و با چه جهشی خواهد بود.

ترکمان‌اسدی با اشاره به اینکه هیچ اطلاعی نسبت به قدرت بیماری و سرایت احتمالی درصورت اوج‌های شیوع بعدی نداریم، گفت: تنها راهی که می‌توانیم خود و عزیزانمان را در برابر ابتلاهای بعدی ویروس کرونا ایمن نگه داریم، تأکید بر خودمراقبتی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و الزام واکسیناسیون است.

وی با اشاره به اینکه لازم است بپذیریم که سالیان سال و هرسال باید واکسن بوستر یا دوباره کووید 19 را دریافت کنیم، افزود: همان‌طور که به‌راحتی پذیرفتیم برای کودکان خود از بدو تولد واکسن‌های مختلفی را در سنین مختلف کودکی تا 6 سالگی بزنیم و حتی در دوزهای بوستر و یادآور بزرگ‌سالی این واکسن‌ها را تکرار کنیم که خود ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد، اما آن را به جان می‌خریم و فواید گسترده‌اش را می‌بینیم، در مورد واکسن کووید 19 نیز همین موضوع را مد نظر قرار دهیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با تأکید بر فواید بالای تزریق واکسن کرونا و عوارض نادر و موردی آن، ادامه داد: مطالعات نشان داده استفاده از واکسن به نحو قابل توجهی از موارد بیماری‌های جدی جلوگیری کرده و دقیقاً تا 85 و حتی در برخی از مطالعات تا 95 درصد اثربخشی واکسن در جلوگیری از بیماری جدی، بستری بیمارستانی و مرگ ثابت شده که عدد قابل توجهی است.

وی با اشاره به اینکه خیلی از افراد بعد از استفاده از واکسن ابتلای مجدد بیماری را تجربه می‌کنند و نگران هستند که چرا دوباره مبتلا شده‌اند، تصریح کرد: پاسخ این است اثربخشی اصلی واکسن (گرچه خطر ابتلا به بیماری کووید را کاهش می‌دهد و احتمال اینکه ما به بیماری مجدد مبتلا شویم را کم می‌کند) این بوده که جلوی پیشرفت بیماری، عارضه‌های خطرناک و مرگ را می‌گیرد.

ترکمان‌اسدی با بیان اینکه مطالعات نشان داده آنچنان تفاوت چشمگیری بین انواع واکسن موجود در ایران و اثربخشی آن‌ها نیست، گفت: همه واکسن‌ها در اهداف مشخص اثرات نزدیکی دارند.

وی با اشاره به اینکه بهترین واکسن دردسترس‌ترین واکسن است، عنوان کرد: درحال حاضر در 72 مرکز خدمات جامع سلامت امکان تزریق واکسن هست که از این مراکز، مراکز خدمات جامع سلامت غیر معین قابلیت تزریق واکسن‌های سینوفارم و فخرا را دارند، اما اگر هم‌استانی‌ها واکسن خاصی مد نظر دارند، باید به مراکز معین مراجعه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان خاطرنشان کرد: مراکز معین اطلاع‌رسانی شدند و قابلیت ارائه خدمات در شیفت صبح و بعد از ظهرها و روزهای تعطیل را دارند و تنوع واکسن‌ها در این مراکز و امکان انتخاب واکسن وجود دارد.

وی از فعالیت هشت مرکز معین در شهرستان همدان و یک مرکز در هرکدام از شهرستان‌های استان خبر داد و گفت: فهرست این مراکز در سایت معاونت بهداشتی و دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد و نیز در فضای مجازی اطلاع‌رسانی شده است.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/58515