کد خبر : 58510
تاریخ : 1401/5/13
گروه خبری : جامعه

حال میدان میوه و تره‌بار همدان وخیم است

مسئولان به داد کسبه میدان میوه وتره‌بار برسند

جهت تهیه یکی از قسمت‌های برنامه سلام بازار، سری به میدان بار همدان زدیم که در ابتدا بافت فرسوده و ساختار ضعیف سازه میدان بار به چشم می‌خورد؛ با گشت کوتاهی متوجه ترافیک بلندبالای ماشین‌های باری می‌شویم که زمان نسبتاً طولانی را روزانه در صف ترافیک معطل می‌شوند.

پسماند میوه‌ها منظره چشم‌آزار و بوی نامطبوعی دارد و همین امر عمر سایر میوه‌ها را کاهش داده و روی کیفیت آن‌ها تأثیر مستقیم برجای می‌گذارد.

اسف‌بارتر اینکه وجود معتادان درحال تزریق فضای میدان بار را ناامن کرده است! به‌طوری که بسیاری از غرفه‌داران از ترس درگیری و آلوده شدن قادر به تذکر دادن هم نیستند و یکی دیگر از مشکلات میدان بار همدان، این مورد است.

ساخت میدان میوه و تره‌بار جدید از سال 95 در خارج از شهر همدان آغاز شده، اما در مدت‌زمان 52 ماه از آغاز عملیات اجرایی آن، تنها 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و همین امر موجب شد تا پای درد دل کسبه میدان بار بنشینیم و از نزدیک مشکلات موجود را مشاهده کنیم:

یکی از غرفه‌داران قدیم میدان میوه و تره‌بار با فعالیت 32 ساله ضمن بیان اینکه رفاه حال مردم و بازاریان تازه‌کار آرزوی ما است، بیان کرد: پس از چندین‌سال پیگیری جهت ساخت و یا بازسازی میدان بار همدان و مواجه شدن با عدم همکاری مسئولان، دیگر توانی برای پیگیری نداریم و تنها امید ما به سفر ریاست‌جهموری است.

حسین قاسملو با بیان اینکه میدان فعلی میوه و تره‌بار همدان این‌روزها حال‌وروز خوشی ندارد، ابراز کرد: هرچند احداث میدان میوه و تره‌بار جدید با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی درحال انجام بوده، اما روند ساخت هیچ پیشرفتی نکرده است.

قاسملو با بیان اینکه شاید میدان بار همدان جزء شهر نیست، اذعان کرد: طی این چندسال مسئولان نسبت به بازسازی و یا ساخت میدان بار همدان هیچ اقدامی نکرده‌اند؛ شأن مردم همدان بسیار والا بوده و درحال حاضر میدان میوه و تره‌بار به این اصل خدشه وارد کرده است.

وی با بیان اینکه میدان بار در راه ورودی همدان واقع شده است و مسافران با گذر از کنار میدان بار وجه مناسبی را مشاهده نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین است و بازار و بازاریان از گذشته در شکل‌گیری معاملات و پیشرفت فرهنگ اصیل ایرانی نقش چشمگیری داشته‌اند.

این بازاری همچنین افزود: تمام هم و غم غرفه‌داران میدان بار در امان ماندن کیفیت و قیمت میوه از دست دلال‌ها است؛ چراکه ترافیک‌های چندساعته در راه‌های ورود و خروج میدان بار موجب می‌شود تا مغازه‌داران و بازاریان برای صرفه‌جویی در زمان با پرداخت پول بیشتر، به دلالان رجوع کنند.

وی با بیان اینکه غرفه‌داران میدان بار تمام بی‌توجهی و نامهربانی‌های مسئولان را به جان خریده‌اند، خاطرنشان کرد: کسبه میدان بار پس از گذشت چندسال تمام پاس‌کاری‌ها و نامه‌نگاری‌های اداری را جهت بازسازی زیرساخت‌ها پشت سر گذاشته‌اند و اکنون دیگر توان دویدن در این دوی ماراتون را ندارند.

قاسملو با بیان اینکه بازسازی و یا ساخت مجدد میدان میوه و تره‌بار همدان به آرزویی محال تبدیل شده است، گفت: بازسازی زیرساخت‌های کهنه میدان بار خواسته غیر معمول و بزرگی نیست، بنای میدان بار 50 ساله شده است.

این غرفه‌دار میدان بار با اشاره به برگزاری جلسات بدون خروجی درخصوص میدان بار، بیان کرد: در جلسه گذشته غرفه‌داران میدان بار مشکلات را به گوش نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی آقای حاجی‌بابایی رسانند و ایشان اعلام کردند که جهت بازسازی زیرساخت میدان بار همدان بودجه‌ای اختصاص می‌دهند تا این مشکل سریع‌تر حل شود؛ اما متأسفانه شورای اسلامی شهر و شهرداری همدان جهت به سرانجام رسیدن پروژه میدان بار قدمی برنداشته و حتی راه پیگیری را هم ناهموار کرده‌اند.

وی با بیان اینکه به شهرداری و شورای اسلامی شهر همدان پیشنهاد کردیم تا یک زمین در اختیار غرفه‌داران قرار دهد تا خودمان پروژه ساخت را شروع کنیم، گفت: این پیشنهاد مورد قبول واقع نشد، لازم به ذکر است که کسبه میدان بار هیچ‌گونه وظیفه‌ای جهت ساخت فضای میدان بار ندارند، اما به قدری شرایط برایشان سخت شده که راضی به قبول زحمت و ساخت میدان بار شدند.

این بازاری همچنین افزود: مسئولان جهت بازسازی میدان بار نه راضی به اهدای زمین هستند و نه اجازه بهره‌برداری از زمین‌های شخصی خود کسبه را می‌دهند.

قاسملو با بیان اینکه مسئولان ساخت میدان بار همدان را به بن‌بست رساندند، اذعان کرد: ترافیک سنگین راه‌های ورودی و خروجی میدان بار سرسام‌آور است و حداقل چهار ساعت معطلی را برای فروشنده‌ها به همراه دارد.

وی با اشاره به نوسانات قیمت میوه و تره‌بار، بیان کرد: یکی از دلایلی که ارتباط مستقیم با افزایش قیمت میوه و تره‌بار در همدان دارد، همین ترافیک و راه دسترسی به میدان بار است؛ فروشنده مجبور بوده ساعت‌ها در صف ترافیک منتظر بماند تا پس از مدت نسبتاً طولانی به داخل میدان بار برسد و بار بزند و مجدد ساعاتی را در ترافیک راه خروجی صرف کند تا از تنگه میدان بار جان سالم به در ببرد.

این غرفه‌دار میدان بار با بیان اینکه دود تمام این مشکلات تنها به چشم مصرف‌کننده می‌رود، تشریح کرد: مسئولان متوجه تمام مشکلات میدان بار هستند، اما اقدامی جهت حل معضلاتی چون نبود آب، ترافیک، عدم زیرساخت کافی، امکانات نگهداری میوه و تره‌بار، فقدان سطل‌های زباله و محفظه‌هایی جهت جمع‌آوری دورریز میوه‌ها جهت انتقال به دامداری و به‌وجود آمدن فضایی ناامن توسط معتادان متجاهر در محوطه میدان بار صورت نگرفته است.

با در جریان قرار گرفتن و مشاهده اوضاع نابه‌سامان میدان بار همدان متوجه رفتار غیر موجه برخی مسئولان همدان شده و این نکته که رفتار شهرداری همدان خالی از ابهام نیست، جای تأمل دارد. یکی از پروژه‌های مهمی که در ابتدای ورودی شهر بنا شده و مشکلات و نبود زیرساخت‌های مناسب آن به چشم می‌خورد، میدان بار است که با وجود پُل سردار شهید سلیمانی، خودروهایی که از بالای پُل عبور می‌کنند متوجه اوضاع وخیم میدان بار می‌شوند که همین امر چهره همدان را زشت کرده است. البته میدان بار همدان میان‌سالی خود را پشت سر گذاشته و اکنون در دوران کهن‌سالی خود به سر می‌برد، فرزندان همدان باید فکری به حال این بازار پیر بکنند و جهت جلوگیری از آوار و معضلاتی که چندسالی است با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند اقدامی را مد نظر بگیرند.

باید خدمت برخی مسئولان عرض کنم که حال میدان میوه و تره‌بار همدان وخیم است و باید هرچه سریع‌تر فکری به حال تن رنجور میدان بار بکنند تا شاهد مصیبتی همچون پلاسکو در همدان نباشیم و از آوار شدن سازه‌ها بر سر مردم جلوگیری کنیم.

باید آن‌طور که شایسته است جهت رفع و بهبود زیرساخت‌های میدان میوه و تره‌بار همدان قدمی برداشته شود و به داد کسبه میدان بار برسند. امید است میدان میوه و تره‌بار همدان با نگاه دلسوزانه و کمک همه‌جانبه مسئولان، آباد شود.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/58510