کد خبر : 58318
تاریخ : 1401/5/9
گروه خبری : جامعه

وزارت اقتصاد با میز خدمت پای صحبت شهروندان همدانی

داوود منظور طی این برنامه با اشاره به مراجعه متقاضیان به میز خدمت، بیان کرد: اکثر درخواست متقاضیان مواردی است که از حیطه اختیارات استانی خارج بوده و به نحوی قابل تصمیم‌گیری نبوده که با تنفیذ اختیارات جهت حل و پیگیری این مشکلات، اقدامات لازم صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در دوره آقای خاندوزی این تنفیذ اختیارات توسعه پیدا کرده است، اذعان کرد: همین امر تا حد امکان تصمیم‌گیری‌ها را به مدیران استان واگذار کرده است و با توجه به تنفیذ اختیارات، نسبت به حل مسئله‌های مردم، اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور و نماینده تام‌الاختیار وزیر اقتصاد در استان با اشاره به عمده انتظارات مراجعین، خاطرنشان کرد: برخی از انتظارات مردم فراتر از ظرفیت تصمیم‌گیری مدیران استانی است؛ به‌عنوان مثال مسائلی که جنبه‌های اقتصادی، استخدامی، برگشت به کار، تقسیط مالیات و یا بخشودگی جرایم مالیاتی دارد، بیش از اختیارات استان است و باید با مراجعه به مقامات بالاتر، بررسی شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور و نماینده تام‌الاختیار وزیر اقتصاد در استان با بیان اینکه مردم به‌طور کامل واقف به برخی کارها نیستند، ابراز کرد: مردم از اختیاراتی که استان دارد، استفاده نکرده‌اند و پس از مراجعه و دریافت راهنمایی از میزهای خدمت، با ورود نمایندگان استانی جهت حل مسائل، پیگیری‌های لازم صورت می‌پذیرد.

وی با اشاره به مشکلاتی که در استان قابل پیگیری نیست، بیان کرد: به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار وزیر به ما مراجعه می‌کنند و ما پرونده‌ها را به معاونین و مدیران عامل (با توجه به بررسی و کارشناسی که در کنار درخواست‌ها قید می‌شود) ستاد تهران جهت پیگیری و حل مشکل ارجاع می‌دهیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور و نماینده تام‌الاختیار وزیر اقتصاد در استان با اشاره به میز خدمت، بیان کرد: این فرصت گفت‌وگوی رودررو با مردم و رسیدگی به مسائل جاری آنان، اعتماد ملت به دولت و حاکمیت را بیشتر می‌کند و مردم از نزدیک بنای دولت بر کمک به حل مسائل و مشکلات را می‌بینند.

وی با اشاره به مواردی که عمدتاً مطرح شده است، گفت: اغلب مشکلات مربوط به مسائل کوچک شهروندان بوده، اما همین مشکلات بسیار حائز اهمیت است.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور و نماینده تام‌الاختیار وزیر اقتصاد در استان بیان کرد: ما موظفیم این پیام را به مردم بدهیم که کوچک‌ترین مسائل آن‌ها هم برای ما اهمیت دارد و ما از تمام ظرفیت حاکمیت و دولت در جهت حل مشکلات مردم استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به شعار دولت سیزدهم، گفت: اولویت این دولت مردمی، ارتباط نزدیک با مردم است.

این مقام مسئول اذعان کرد: حدود 60 درصد مشکلات و درخواست‌های مردم در همین مکان قابل پیگیری و حل است و مابقی به تهران ارجاع داده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: سطح ارائه خدمات استان همدان به مردم مطلوب است و تعداد مراجعات پُرتکراری نسبت به استان‌های دیگر، نداشته است و این امر نشان‌دهنده آن بوده که ادارات ما کارهای محوله را به‌خوبی انجام می‌دهند و از اختیارات خودشان استفاده میکنند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان نیز با اشاره به میز خدمت اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان همدان، گفت: متقاضیان ابتدا به قسمت پذیرش مراجعه کرده و با راهنمایی متصدی، حیطه رسیدگی مشخص می‌شود و سپس متناسب با بانک مورد نظر، به قسمت شورای رسیدگی بانک که در همین مکان مستقر است، مراجعه می‌کنند.

حسن پیمانی با اشاره به مراجعینی که مشکلاتشان به سایر دستگاهای تابع وزارت اقتصاد و دارایی مرتبط است، بیان کرد: متقاضیان به اداراتی چون مالیات، گمرک، بورس و بیمه به‌طور مستقیم می‌توانند جهت حل مشکلات خود، مراجعه کنند.

پیمانی با بیان اینکه اگر مواردی باشد که خارج از اختیارات استانی باشد پرونده به نماینده تام‌الاختیار وزیر اقتصاد ارجاع می‌شود، ابراز کرد: ایشان اقدامات لازم را انجام داده و موضوع در سامانه ثبت خواهد شد.

وی با بیان اینکه متقاضیان از روند پیگیری پرونده‌ها مطلع می‌شوند، گفت: مردم می‌توانند با وارد کردن کد پیگیری در سامانه، از روند پرونده خود مطلع شوند و در جریان نتیجه کار قرار بگیرند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان با اشاره به استقبال مردم از میز خدمت اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان همدان، خاطرنشان کرد: نخستین روز برقراری میز خدمت چهارشنبه، پنجم مردادماه بود که مراجعه مردم نسبت به روز پنجشنبه، کمتر بود.

وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی و پیگیری مشکلات مردم با سامانه 111 راحت‌تر است، اذعان کرد: متقاضیان می‌توانند با سامانه تلفنی 111 تماس حاصل کنند و مشکلات خود را درخصوص امور اقتصاد و دارایی پیگیری کنند.

پیمانی با اشاره به مدت‌زمان رسیدگی به مشکلات مردم، بیان کرد: 80 درصد مشکلات بانکی مردم به‌طور مستقیم تعیین تکلیف می‌شود و پس از ثبت در سامانه، پیامکی برای ارباب رجوع ارسال می‌شود که مدت‌زمان و نحوه رسیدگی را اطلاع‌رسانی می‌کند.

وی با اشاره به مهلت زمانی وزارت اقتصاد جهت پیگیری درخواست مردم، اظهار کرد: پس از بررسی مشکل، سازمان مدت‌زمان و اعتباری که نیاز است پرداخت شود را به ارگان‌های ذی‌ربط ابلاغ خواهد کرد.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان نیز با اشاره به میز خدمت وزارت اقتصاد و دارایی در استان همدان، گفت: کلیه دستگاه‌های تابع وزارت اقتصاد و دارایی همچون بانک و بورس در اینجا حضور دارند و مسائل معمولاً مربوط به خدماتی است که نیازمند مساعدت و حمایت‌های بیشتر توسط مراجع بالادستی بوده که به لطف خداوند مراجعات خوبی انجام گرفته است.

وجیه‌الله ذکوری با بیان اینکه عموماً مراجعات مرتبط با بخش‌های بانکی بوده است، افزود: مراجعات مرتبط با اداره مالیات، در رتبه دوم قرار دارد و آقای منظور در سِمت رئیس سازمان امور مالیاتی کشور و نماینده تام‌الاختیار وزیر اقتصاد در همدان حضور داشته و در مدت حضور مراجعه‌کنندگان را از نزدیک دیدند و از اداره مالیاتی بازدید به‌عمل آوردند و پرونده‌های مالیاتی را بررسی کرده و در جریان آخرین اخبار و اطلاعات استان درخصوص وضعیت مالیاتی قرار گرفتند؛ همچنین مساعدت‌هایی در بخشودگی جرایم و تقسیط مالیات داشتند.

وی با اشاره به بحث مراجعات مالیاتی، بیان کرد: عمدتاً مراجعات در دو بخش بخشودگی جرائم و تقسیط مالیات بوده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان با اشاره به اینکه حضور مسئولین در استان به توجیه کردن مردم درخصوص نحوه فرآیند‌های مالیاتی کمک می‌کند، اذعان کرد: ما در خردادماه سال1400، 109 اظهارنامه دریافت کردیم که ازلحاظ کمی نسبت به سال گذشته بیش از 70 درصد رشد داشته است.

ذکوری با بیان اینکه امسال باید سال حماسه مالیاتی نام‌گذاری شود، گفت: خودابرازی و خوداظهاری موجود نشان می‌دهد که مردم درخصوص فرهنگ مالیاتی ارتقا پیدا کرده‌اند؛ همچنین صورت و اطلاعات مالیاتی مؤدیان به‌روز شده است و چالش‌های بعدی درخصوص حسابرسی مجدد و فرآیند حسابرسی، مشکلاتی برای مؤدی به‌وجود نخواهد آورد.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم 109 هزار اظهارنامه مالیاتی را آنالیز کنیم حدود 80 هزار مورد آن‌ها به‌صورت تبصره ماده 100 بوده و به این معنی است که احتیاج به رسیدگی ندارد، اذعان کرد: در مرحله ابرازی این مالیات‌ها قطعی می‌شود و نیاز به حسابرسی مجدد ندارند که بیش از 60 درصد این اظهارنامه‌ها با عدد صفر مورد قبول سازمان قرار گرفته است.

ذکوری خاطرنشان کرد: نزدیک به 29 هزار اظهارنامه هم رسیدگی خواهد شد؛ بیشتر توجه ما روی پرونده‌های مالیاتی بزرگ است و به کسبه جزء و خُرد هیچ‌گونه فشاری وارد نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال 1400 سامانه خدمات مؤدیان راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: دو بخش از این کار اجرا شده است؛ بخش نخست سامان‌دهی دستگاه‌های کارت‌خوان سیار و ابزار‌های پرداخت بوده و بخش دوم مربوط به تفکیک حساب‌های شخصی از حساب‌های تجاری است.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/58318