کد خبر : 57515
تاریخ : 1401/4/20
گروه خبری : جامعه

حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس:

قطار شهری فرصتی که با تأخیر مدیران می‌سوزد

استان همدان روی ریل توسعه و گسترش با توجه به طرح ملی مسکن، قرار گرفته است؛ از طرفی متأسفانه در بیشتر ساعات شبانه‌روز شاهد گره‌های ترافیکی و عدم دسترسی به برخی مناطق همدان هستیم که با کمی تأمل متوجه نیاز مبرم استان به سیستم حمل‌ونقل انبوه‌بر خواهیم شد. با نگاهی به اتفاقات و تصمیمات سه سال گذشته مجلس شورای اسلامی و مصوبه قطار شهری همدان، متوجه خواهیم شد که متأسفانه شهرداری و شورای اسلامی شهر و فرمانداری هیچ عزمی نسبت به پیگیری طرح قطار شهری نداشته‌اند و حتی هیچ تحرکی در چندسال گذشته در این حوزه نبوده است؛ البته از حق نگذریم گاهی تحرکات مورچه‌مانندی صورت گرفته که متأسفانه این سبک پیگیری آب در هاون کوبیدن است و باید بدانیم حرکات قطره‌ای در رابطه با این پروژه بزرگ نتیجه‌ای نخواهد داد وتنها موجب مأیوس شدن مردم می‌شود.

با نگاهی به تاریخ و زمان ورود قطار شهری به جامعه، می‌توان صراحتاً عنوان کرد که وجود تراموا موجب تحولات بی‌شماری در سبک زندگی بشر و توسعه شهری شده؛ برای مثال از ابداع قطارهای بخار تا ورود قطارهای سبک شهری و قطارهای سریع‌السیر به زندگی شهرنشینان، کمتر از 200 سال گذشته است و تنها چیزی که تغییر کرده، امکانات این وسیله نقلیه انبوه‌بر است و شاید آنچه که تغییر چندانی نکرده، علاقه مسافران به خرید بلیت قطار و سفر روی ریل‌های آهنی باشد.

تراموا یا واگن برقی نوعی قطار شهری است که واگن‌های آن روی ریل‌هایی که در خیابان تعبیه شده‌اند، حرکت می‌کنند. یکی از ویژگی‌های تراموا قدرت جابه‌جایی زیاد مسافر و نزدیکی ایستگاه‌های آن به یکدیگر است. به‌علاوه در تراموا برای تعویض سریع مسافر درهای ورودی بسیار و با عرض زیاد قرار داده شده‌اند؛ از نقاط مثبت دیگر تراموا تعبیه صندلی کم و فضای زیاد برای ایستادن برای مسیرهای نزدیک و به عکس صندلی بیشتر برای نشستن و فضای کمتری برای ایستادن در مسیرهای طولانی است. از حیث ظرفیت، تراموا گنجایش بیشتری در مقایسه با اتوبوس دارد، از همین رو بسته به زمان کاربری با افزودن و کاستن از تعداد واگن‌ها و بدون نیاز به تغییری در تعداد راننده، می‌توان ظرفیت آن را کم و زیاد کرد. تراموا نسبت به اتوبوس طول عمر بیشتری دارد و هزینه‌های نگهداری و تعمیر کمتری را به جامعه متحمل می‌کند.

با آگاهی از ظرفیت‌های استان همدان و طرح‌ها و بودجه‌های درنظر گرفته‌شده از طرف مجلس شورای اسلامی، بر آن شدیم تا جهت پیگیری و درنتیجه احیای این پروژه با حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی و محمود مسگریان، رئیس شورای اسلامی شهر همدان و بابایی، مشاور فرماندار همدان صحبتی داشته باشیم که نتیجه را به اطلاع می‌رسانیم:

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود سه سال است که این طرح در مجلس شورای اسلامی مصوب شده، گفت: از آن سال تاکنون ما منتظریم تا مسئولین ذی‌ربط کارهای مطالعاتی را انجام دهند و مقدمات اجرای طرح را شروع کنند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی با اشاره به اقدامات دوره قبلی شورای اسلامی شهر همدان در این رابطه، اذعان کرد: مطالعات پروژه در دوره قبلی شورا صورت گرفته و امکان‌سنجی‌ها اعلام شده است.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه اخیراً با شهردار همدان جلسه‌ای در همین رابطه داشته‌ام، گفت: شهردار همدان با نگاهی ویژه نسبت به این پروژه، اعلام کردند که به زودی کارهای مطالعاتی را شروع می‌کنند.

وی با اشاره به شهر رشت و ارومیه، خاطرنشان کرد: درحال حاضر بحث قطار شهری در کشور برای شهر‌هایی چون همدان، رشت و ارومیه مطرح است؛ اما همان‌طور که می‌دانید، در طول سه سال گذشته تاکنون پیشرفتی در این بحث نبوده و می‌توان گفت هنوز بخاری از دیگ همدان برنخاسته است.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید توجه داشته باشیم که قطار شهری برای امروز همدان نیست، اذعان کرد: اگر همین امروز این پروژه را شروع کنیم، حدود هفت سال طول میکشد تا تنها یک خط از تراموا در همدان به بهره‌برداری برسد؛ به همین علت صراحتاً اعلام می‌کنم که اگر آینده همدان برای مسئولین مهم است، باید برای رفاه نسل بعدی این قدم عظیم را بردارند.

وی با بیان اینکه ساخت تراموا زمان‌بر است، خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید که ساخت یک خط از تراموا حدود هفت سال زمان می‌برد و باید به این باور برسیم که همدان به حداقل پنج خط نیاز دارد که این به آن معنی است که حدود 20 سالی درگیر ساخت تا بهره‌برداری پروژه خواهیم بود.

حاجی‌بابایی با تأسف ابراز کرد: به‌شخصه برای 20 سال آینده همدان نگران هستم و باید همه مسئولان استان توجه به نیاز‌های استان را در اولویت قرار دهند.

وی با اشاره به بودجه 10 هزار میلیارد تومانی که برای این پروژه درنظر گرفته شده است، بیان کرد: این بودجه از محل فروش نفت و ارز ملی با نرخ روز به این پروژه تعلق گرفته است

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی همدان با اشاره به آمار 600 هزار نفری همدان، اذعان کرد: باید ببینیم مردم چه می‌خواهند؟ آیا به قطار شهری احتیاج دارند یا خیر؟!

وی با بیان اینکه همدان نیازمند توسعه و پیشرفت حداکثری است، گفت: اکنون پروژه‌های بزرگ همدان یکی پس از دیگری درحال متوقف شدن است که موضوع مذکور این طرز فکر که همدان جای سرمایه‌گذاری نیست را به عموم القا می‌کند!

حاجی‌بابایی با بیان اینکه نباید بگذاریم این طرز فکر بلای جان استان بشود، افزود: باید مسئولین سریعاً اقدامات لازم را درنظر بگیرند تا با آمادگی، اجرای طرح تراموا در شهر همدان را به مرحله نهایی برسانیم.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با اشاره به سیستم معابر استان همدان، خاطرنشان کرد: شهر همدان به جهت سیستم معابری و تعداد اتومبیل‌های شخصی که در خود جای داده، با یک ترافیک ناخواسته مواجه شده که همین موضوع موجب آن است که طی برخی ساعات در خیابان‌های شهر همدان تردد سخت شود و مردم با معطلی‌هایی که در ترافیک اتفاق می‌افتد، مواجه شوند.

محمود مسگریان با بیان اینکه باید برای حل این مشکل چاره‌اندیشی شود، اذعان کرد: باید سیستم حمل‌ونقل عمومی را ازنظر کمی و کیفی ارتقا دهیم و مردم را ترغیب کنیم تا از اتوبوس و دیگر وسایل نقلیه عمومی بیشتر استفاده کنند.

مسگریان با بیان اینکه باید زیرساخت‌ها و امکانات را فراهم کنیم، خاطرنشان کرد: با درنظر گرفتن آسودگی مردم در رفت‌وآمد‌های داخل شهری، باید برای مزاحمت‌های صوتی و بصری و تولید آلاینده‌های وسایل نقلیه عمومی چاره‌ای بیندیشیم.

وی با اشاره به گسترش شهر، بیان کرد: در مقابل توسعه شهر و افزایش جمعیت باید بتوانیم خدمات بهتری را هم به مردم ارائه بدهیم.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه قطار شهری باید در بحث طرح جامع ترافیک دیده بشود، خاطرنشان کرد: یکی از بحث‌هایی که در سال 91 برای استان همدان پیش‌بینی شد، موضوع قطار شهری بود؛ اما درنهایت اتوبوس‌های سریع‌السیر مصوب شد و قطار شهری در ردیف بودجه دولت قرار گرفت.

وی با بیان اینکه پس از آن شهرداری موظف شد تا مطالعات امکان‌سنجی پروژه را انجام دهد، افزود: شهرداری هم ضمن قراردادی که با مشاور عقد کرد، توانست این امکان‌سنجی را انجام دهد.

مسگریان ابراز کرد: مشاور با درنظر گرفتن تمام جهات و موضوعات زیست‌محیطی و فضای عرضی معابر، امکان‌سنجی کرد.

وی با بیان اینکه امکان اجرای قطار شهری در همدان وجود دارد، گفت: البته نیاز به مطالعه بیشتری است؛ درحال حاضر این امکان‌سنجی به وزارت کشور فرستاده شده که هنوز جوابی از طرف وزارت کشور ابلاغ نشده است.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان خاطرنشان کرد: شهرداری پیگیر این کار است اما در ابتدا باید وزارت کشور پروژه را تأیید کند.

وی با اشاره به اینکه وسایل انبوه‌بر را برای شهرهای بالای یک میلیون نفر اختصاص می‌دهند، گفت: شاید یکی از دلایلی که هنوز به شهرداری همدان ابلاغ نشده، آمار شهر همدان باشد که به یک میلیون نفر نرسیده است.

مسگریان اذعان کرد: به محض اینکه این طرح به شهر همدان ابلاغ شود، شهرداری می‌تواند مطالعات بعدی و تخصصی شناسایی مکان احداث را انجام دهد.

وی با بیان اینکه قطار شهری عرض زیادی از معابر را به خود اختصاص می‌دهد، خاطرنشان کرد: تأکید ما بر این بوده که هر مقداری که امکان اجرا دارد، پیگیری شود تا پروژه سریعاً شروع به ساخت کند.

مشاور فرماندار همدان نیز با بیان اینکه ما هم موافق پروژه قطار شهری هستیم، اذعان کرد: با توجه به آمار جمعیتی و توسعه شهر، باید هرچه سریع‌تر برای مدیریت تردد‌ها برنامه‌ریزی و فکراساسی صورت بگیرد.

بابایی با اشاره به حمایت فرماندار همدان، بیان کرد: فرمانداری همدان از این پروژه استقبال می‌کند و تاجایی که امکان داشته باشد، جهت به سرانجام رسیدن این پروژه به عرصه خواهد آمد.

بابایی با بیان اینکه پیگیری این پروژه با شهرداری همدان است، گفت: مدیریت شهری استان موظف به پیگیری این پروژه بوده است و فرمانداری در پیگیری آن نقشی ندارد.

گفتنی است؛ این پروژه برای همدان از اهمیت بالایی برخوردار است و تمام مسئولین موافق آمدن قطار شهری به همدان هستند، اما این سؤال مطرح می‌شود که علت طولانی شدن پیگیری و طرح اولیه این پروژه چیست؟ یا اگر بخواهیم صراحتاً عنوان کنیم، باید به این موضوع اشاره کنیم که چه کسی مخالف آمدن تراموا به همدان است؟! مسئول پیدا کردن پرتقال‌فروش کیست؟

این‌طور به نظر می‌رسد که همه مسئولین ذی‌ربط موافق پروژه تراموا همدان بوده و تنها مردم مخالف این موضوع هستند!

البته زحمات و پیگیری مسئولین قابل تقدیر است، اما صرفاً حمایت شفاهی این دیگ داغ نمی‌شود.

امید است با حمایت‌های دلسوزانه و همه‌جانبه مسئولین هرچه سریع‌تر شاهد فراهم شدن زیرساخت‌های تراموا در همدان باشیم.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/57515