کد خبر : 57342
تاریخ : 1401/4/12
گروه خبری : جامعه

سَرَک کشیدن والدین در دفترچه خاطرات فرزند اقدامی درست است؟

گوهر یسنا انزانی اظهار کرد: چک کردن و سرک کشیدن در دفترچه خاطرات نوجوان باعث می‌شود، فرزند احساس ناامنی و کنترل‌گر بودن والدین را داشته باشد و از این رو نوجوان به سمت دروغ گویی و پنهان کاری روی می‌آورد.

به گفته این روانشناس، در چنین شرایطی ممکن است نوجوان از والدین کینه گرفته و خشم، استرس، افسردگی، اضطراب و ترس در او افزایش یابد.

وی همچنین این را هم گفت که کنترل‌گری‌های این چنینی می‌تواند خلاقیت نوجوان را کاهش داده و او را به سمت انزوا پیش ببرد، به طوری که فرد از ابراز وجود خود در دوره نوجوانی و حتی بزرگسالی بترسد و به رفتارهای اعتیاد گونه نظیر اعتیاد به تلفن همراه پناه برد تا به هر طریقی از هویت ساختگی خود محافظت کند.

انزانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در دوران نوجوانی افراد برای دستیابی به حس بزرگ شدن، استقلال و حفاظت از خود تلاش می‌کنند و از همین رو نیز دوست ندارند درباره هویت خود به هیچ کس حتی والدین توضیح دهند تصریح کرد: این در حالی است که والدین نگران این دوری نوجوان از خانواده هستند. والدین باید توجه داشته باشند که نمی‌توانند دائما نوجوان را کنترل کنند و او را برای آنچه که می‌خواند و یا می‌نویسد بازخواست کنند. والدین باید به بچه‌ها کمک کنند تا از طریق خاطره نویسی افکار و احساسات متناقض دوره نوجوانی را تخلیه کنند. در عین حال با استفاده از فن همدلی و ارتباط موثر می‌توان به نوجوان نزدیک شد و از نوجوان خواست درباره یکی از نوشته‌هایش با والدین صحبت کند. اینگونه به مرور ارتباط بین والدین و نوجوان به درستی شکل می‌گیرد و پنهان کاری نوجوان کم می‌شود.

این روانشناس معتقد است که نوجوانان با احساسات متفاوتی مواجه می‌شوند و در دوره نوجوانی ممکن است گاهی بی دلیل شاد و گاه بی دلیل غمگین و گاهی حتی به طور گذرا عاشق شوند. این احساسات جزو مراحل طبیعی رشد است و از آنجا که نوجوان به احساسات خود تسلط ندارد، حالات متفاوتی را تجربه می‌کند که نوشتن این احساسات بر روی کاغذ راه تخلیه هیجانات است.

وی با بیان اینکه ما بعضا به افراد توصیه می‌کنیم با خودکار آبی که رنگش آرامش دهنده است بر روی برگه بی خط احساسات خود را بنویسند تا تخلیه روانی شوند، درباره مزایای نوشتن وقایع روزانه برای نوجوانان از طریق خاطره نویسی، توضیح داد: نوشتن احساسات راهی برای مراقبت از خود است که می‌تواند به افزایش مهارت نوشتن، خلاقیت و تخلیه هیجانات نوجوان کمک کند. افزایش تمرکز و اعتماد به نفس و کاهش ترس، نگرانی، اضطراب، استرس، افسردگی و خشم نیز ازدیگر مزایای نوشتن احساسات بر روی کاغذ است که می‌تواند نهایتا مهارت‌های ارتباطی، مذاکره با دیگران و تاب آوری نوجوان را افزایش دهد.

انزانی همچنین خطاب به والدین توصیه کرد که خاطره نویسی را در نوجوانان تقویت کرده و از نوجوان بخواهند احساسات و افکار و اهداف خود نسبت به مسائل مختلف را بر روی کاغذ بنویسد. همچنین والدین می‌توانند به این منظور برای نوجوان دفتر و خودکار زیبا و مخصوصی تهیه کنند تا شوق به نوشتن در نوجوان افزوده شود.

این روانشناس در پایان سخنان خود با بیان اینکه با توجه به تجربه احساسات متفاوت در دوره نوجوانی این امر طبیعی است که نوجوان در لحظه، عصبانیت و خشم را تجربه کرده و درباره این احساسات در دفترچه خاطرات خود بنویسد، خاطر نشان کرد: بنابراین نوشتن درباره عصبانیت و خشم و... در دفترچه خاطرات طبیعی است و جای نگرانی برای والدین ندارد. در این دفترچه ممکن است نوجوان حتی مسائل خلاقانه‌ای بنویسد که غیر واقعی نیز باشد. در حال حاضر به طور کلی نوجوانان ارتباط کمی با والدین دارند و هرچه والدین تلاش کنند با شرایط روحی نوجوان کنار بیایند؛ با آرامش بیشتری از خود و نوجوان محافظت خواهند کرد.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/57342