کد خبر : 57126
تاریخ : 1401/4/7
گروه خبری : فرهنگی

پایان داغ داستان جشنواره بیست و هفتم تئاتر کودک و نوجوان

از فرصت ناب یک رویداد فرهنگی تا ضعف زیرساخت‌ها

روز گذشته بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان ضمن تقدیر و معرفی برترین‌های این حوزه یاد مرحوم محمدرضا الوند و مرحوم کریم اکبری‌مبارکه گرامی‌داشته و از مریم کاظمی، مهدی‌ فرشیدی‌سپهر و سعید باغبانی به خاطر فعالیت‌های طولانی در حوزه تئاتر کودک و نوجوان، قدردانی کرد. البته باید گفت درکنار این شادی‌ها، فراهم شدن فرصت ناب رویداد بزرگ فرهنگی و هنری و هدیه دادن‌ها، صداهای بلند و گویایی نیز در مراسم اختتامیه به گوش رسید که از ناهماهنگی‌ها، ضعف در زیرساخت‌ها و... گلایه داشتند ظاهرا اختتامیه جشنواره که در یک روز داغ تیرماهی برگزار شد حاشیه داغ نیز کم نداشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با بیان اینکه به‌دلیل شیوع ویروس کرونا از اجتماعات فرهنگی، هنری و دینی محروم بودیم، گفت: خرسندیم که این بحران را پشت سر گذاشتیم و این مشکل از بین رفت؛ این نتیجه با مدیریت و سامان‌دهی دولت جدید حاصل شد.

محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، گفت: با قرار گرفتن در وضعیت آبی کرونا، فرصت را غنیمت شمرده و جشنواره کودک و نوجوان را برگزار کردیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکر از تمام ارگان‌ها جهت برگزاری این مراسم، اذعان کرد: نگاه ویژه‌ای به استعداد‌ها و ظرفیت‌های مناطق مختلف کشور داریم و دولت مردمی در جهت شکوفاسازی استعداد کودکان و نوجوانان برنامه‌های قابل توجهی در دست اجرا دارد.

وی با بیان اینکه تمام فرزندان سرزمینمان باید از امکانات فرهنگی و هنری بهره‌مند شوند، گفت: تمام تلاش ما این است که امکانات و زیرساخت‌ها برای استفاده هرچه بهتر کودکان این سرزمین را مهیا کنیم.

اسماعیلی بیان کرد: با تجربه‌ای که در برگزاری این دوره کسب کردیم، امیدوارم برای دوره‌های آینده با برنامه‌ریزی بهتر و حضوری قوی‌تر، شاهد ارتقای کمی و کیفی جشنواره‌ باشیم.

وی با آرزوی توفیق برای تمام هنرمندان و هنردوستان، به صحبت‌های خود خاتمه داد.

استاندار همدان نیز با بیان اینکه طی سالیان گذشته همدان میزبان جشنواره‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف بوده است، گفت: خرسندیم که هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر در این رویداد بزرگ بین‌المللی شرکت کرده‌اند.

علیرضا قاسمی‌فرزاد ابراز کرد: فرصت مغتنمی است و بهره‌مندی کودکان و نوجوانان از آثاری با موضوع اخلاق، سنت اسلامی، فرهنگ اصیل ایرانی، نهاد خانواده، نشاط و امید، زمینه‌ای برای تقویت هویت ایرانی اسلامی خواهد بود.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به شعار بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، بیان کرد: این شعار بسیار پُرمعنا بوده و بیانگر تأثیر تئاتر در ایجاد روحیه عطوفت و نوع‌دوستی در بین کودکان و نوجوانان است.

وی با اشاره به حمایت‌های همه‌جانبه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: با تشکر از تمام دست‌اندرکاران این جشنواره و شرکت‌کنندگان، آرزومندم این‌گونه جشنواره‌ها با تولید محتوای تمدن‌ساز و خلاقانه، زمینه‌ای مطلوب را فراهم کنند تا همه کودکان جهان به دور از هرگونه خشونت، در کانون خانواده به‌عنوان مهم‌ترین و مقدس‌ترین نهاد، سراسر پویایی و شادابی داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز با بیان اینکه پس از دو سال وقفه در برگزاری جشنواره به‌دلیل وجود ویروس منحوس کرونا موفق شدیم امسال بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را برگزار کنیم، گفت: خرسندیم با ریشه‌کن شدن ویروس کرونا توفیق برگزاری بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با میزبانی استان همدان را داشتیم.

وی با اشاره به این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری در همدان، ابراز کرد: رویدادی که با وجود برخی نامهربانی‌ها، توانست با استقبالی بی‌نظیر، لحظات شاد، مفرح و پُرنشاطی را برای نوگلان استان همدان رقم بزند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان اذعان کرد: این موفقیت با تعامل و همکاری تنگاتنگ سازمان‌ها، نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی و نظامی ممکن شد.

وی با بیان اینکه امیدواریم در این مدت کوتاه میزبان خوبی برای هنرمندان کشورمان بوده باشیم، به صحبت‌های خود خاتمه داد.

دبیر بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان نیز با بیان اینکه جشنواره‌ها نیازمند سیاست‌گذاری‌های مستمر و قابل پیگیری هستند، خاطرنشان کرد: امید است با همکاری همه‌جانبه برخی از این سیاست‌گذاری‌ها را به مرحله اجرا برسانیم.

امیر مشهدی‌عباس با اشاره به برخی نواقص موجود در برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، بیان کرد: امیدواریم با کمک و نگاه دلسوزانه مسئولین در سال‌های پیش رو، این نواقص به‌وجود نیاید و آن‌طور که شایسته است، جشنواره تئاتر کودک و نوجوان برگزار شود.

مشهدی‌عباس با بیان اینکه باید گروه‌ها را تشویق کرد، افزود: با توجه به اینکه تئاتر در کشورمان در وضعیت سختی به کار خود ادامه می‌دهد، برای احیای این حوزه باید هرچه سریع‌تر دست به کار شده و شرایط مناسب را برای هنرمندان ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه حمایت مالی از هنرمندان باید به‌طور جد صورت پذیرد، تصریح کرد: باید قبول کنیم با این مقدار بودجه نمی‌توان جشنواره بین‌المللی برگزار کرد؛ اما با کمک همه‌جانبه مردم و هنرمندان، با تمام کاستی‌ها موفق شدیم بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را به پایان برسانیم.

دبیر بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه من به‌عنوان فرزند جشنواره هستم، اذعان کرد: برای برپایی هرچه بهتر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در سال آتی هم تمام تلاشم را به‌کار می‌گیرم، البته این مهم کمک مسئولین و هنرمندان را نیز می‌طلبد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که همیشه با آن مواجه هستیم مناسب نبودن سالن‌ها و زیرساخت‌های اجرایی است، گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که هرساله با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، استقرار گروه‌ها است؛ اکثراً با عدم توانایی نگه داشتن گروه‌ها در طول جشنواره درگیر هستیم که باید برای این موارد برنامه‌‌ریزی اصولی شود.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/57126