کد خبر : 56970
تاریخ : 1401/4/4
گروه خبری : هنری

آی‌تک داستانی فولکلور را دست‌مایه حل مشکل امروز می‌کند

در نخستین روز از بیست و هفتمین جشنواره کودک و نوجوان همدان نمایش‌ها با استقبال پرشور مردم مواجه شد و خانواده‌هاهمراه با کودکان و نوجوانان خود به دیدن نمایش‌های اکران شده امده بودند همراه با یکی از گروه‌ها به سراغ اجرای نمایشی از استان اردبیل با عنوان «آی تک» رفتیم و که فاطمه برمان نویسنده و کارگردان این نمایش عروسکی در بخش کودکان و یک بازیگر به روی صحنه رفت.

در دقایق ابتدایی اجرا متوجه شاد و موزیکال بودن نمایش برای کودکان شدم و همین امر موجب شده بود تا کودکان بهتر قصه را متوجه شوند و گاهی با بازیگر داستان همخوانی و همراهی کنند. این نمایشنامه با محتوای مدیریت رفتاری فرزندان و چگونگی کنترل رفتار نابه‌هنجار فرزندان توسط والدین بود که با ظرافت بیان و رفتاربازیگر، کودکان را متوجه رفتار درست و اشتباه در دنیای کودکانه می‌کرد که درخصوص چگونگی داستان و نمایشنامه مصاحبه‌ای با نویسنده و کارگردان نمایش آی تک داشتیم که در ادامه می‌آید

فاطمه برمال با بیان اینکه در اجرای نمایش عروسکی 22 سال است فعالیت می‌کنم اذعان کرد: امسال دومین دوره از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان است که همراه با گروه نمایشی حضور پیدا کردیم.

نویسنده و کارگردان نمایش آی‌تک با اشاره به محدودیت‌های کرونا گفت: خرسندم که پس از گذشت دوسال که دلتنگ فضای نمایش و اجرا بودیم، جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان برپا شد و به این دلتنگی پایان داد.

وی با بیان اینکه هرساله علاوه بر اجرای نمایش و عنوان فرهنگ مردمان ترک‌زبان، به آموخته هایمان هم اضافه میشود گفت: در سال‌های گذشته با میهمان‌نوازی مردمان همدان روبه رو شده‌ایم و با خاطرات خوشی به شهر خود بازگشتیم.

برمان با اشاره به بازیگردان نمایش خاطر نشان کرد: این نمایش تنها با یک بازیگر به نام یلدا یوسفیان به اجرا درآمد که خانم یوسفیان به جای 8 کاراکتر نقش ایفا می‌کنند

وی بااشاره به صحنه نمایش آی تک گفت: عروسک‌ها و دکور همه از متریال کاغذ ساخته شده‌اند و ماده دیگری در این نمایش استفاده نشده است.

نویسنده و کارگردان با بیان اینکه از استقبال مردم همدان شگفت‌زده شده‌ایم گفت: با توجه به این که در نخستین روز اجرای نمایش جشنواره قرارداریم با استقبال چشمگیر مردم همدان مواجه شدیم.

وی با بیان اینکه انتظار این استقبال را نداشتم گفت: با توجه به تعطیلی مدارس و فصل امتحانات نگران بودیم که نمایش‌ها با مشکل نبود ویا کمبود مخاطب مواجه شوند که مدیریت استان همدان به این نگرانی خاتمه داد.

نویسنده و کارگردان نمایش آی‌تک با اشاره به هدف تمرکز بر موضوع نمایشنامه اذعان کرد: امروزه یکی از معضلاتی که خانواده‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند لجبازی و خودخواهی فرزندان است و گاهی اوقات والدین برای کنترل این مشکل ناچار می‌شوندتن به خواسته‌های فرزندان بدهند.

وی افزود: این نمایش به طور غیرمستقیم می‌تواند تلنگری بر رفتارغیرمنطقی کودکان باشد و طریقه صحیح رفتار را به فرزندان و والدین آموزش دهد.

برمان با بیان اینکه آی‌تک برگرفته از داستان‌های فولکولور آذربایجان است گفت: معتقد هستم که باید قصه‌های گذشته را جهت آموزش و آشنایی با فرهنگ اصیل ایرانی پررنگ‌تر کرده و به نمایش بگذاریم

وی خاطر نشان کرد: قصه آی‌تک را از زبان مادربزرگم شنیده‌ام و جذابیت داستان باعث شد تا به نمایشنامه تبدیلش کردم.

نویسنده و کارگردان نمایش آی‌تک اذعان کرد: نمایش در مورد شاهدختی لجباز به نام آی‌تک است که بهانه‌گیر بوده و خواسته‌های ممکن و ناممکن زیادی را از پدر خود طلب می‌کند و پدر مجبور است برای پایان دادن به گریه‌های دخترش خواسته‌ها را مهیا کند.

وی افزود: داستان زندگی آی‌تک به جایی می‌رسد که ماه آسمان را از پدر خود طلب می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود تا تمام افراد قصر به تکاپو بیفتند و سعی کنند تا ماه آسمان را برای دختر پادشاه بیاورند که با چالش‌ها و ناراحتی‌هایی مواجه می‌شوند.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/56970