کد خبر : 56949
تاریخ : 1401/4/2
گروه خبری : جامعه

روایت مؤسسه قرآنی که حضورش جانی دوباره به مساجد می‌دهد

تربیت نیروی معتقد، موفق و انقلابی هدف انوارالزهرا

صدای هیاهو و ذوق کودکان فضای مسجد را بانشاط‌تر از روز‌های گذشته کرده بود و انسان را به یاد ایام گذشته که کودکان از ارکان اصلی مساجد بودند، می‌انداخت؛ وارد حیاط مسجد شریف‌الملک که شدم، بازی کودکانه پسران و تعداد زیادی دوچرخه توجهم را به خودش جلب کرد، با خود گفتم شاید با پدر و مادرهایشان آمدند و در ذهنم ابتکار عمل والدین را تحسین کردم.

داخل مسجد که رفتم، متوجه شدم تعداد نماز گزاران نسبت به شب‌های قبل چندین‌برابر شده است و اکثر این افراد پسران کودک و نوجوان هستند؛ بعد از اتمام نماز مغرب صدای خنده، شادی و دعاهای این کودکان گویی جانی دوباره به مسجد داده بود، نگاه پُرمهر، تحسین‌برانگیز و لبخند از سر رضایت نمازگزاران گویای این موضوع بود که فضای مسجد نورانی‌تر و بانشاط‌تر از شب‌های گذشته شده است.

بعد از پسران کودک و نوجوان دوچرخه‌های خود را که کمی آن‌طرف‌تر پارک کرده بودند، برداشتند و با فراغ بال به سمت خانه‌های خود حرکت کردند.

اما دو کودک پاچه‌های شلوار خود را بالا زده و از خنکی آب حوض نهایت لذت را می‌بردند و مربی آن‌ها با لبخندی مراقبشان بود؛ برایم جالب شد که چرا مثل خیلی از مساجد این کودکان را دعوا نمی‌کنند و یا از آن‌ها نمی‌خواهند که ساکت شوند! وقتی موضوع را پیگیری کردم، متوجه شدم که این افراد عضو مؤسسه انوارالزهرا هستند. مشتاقانه به دنبال مسئولان این مؤسسه رفتم و درنهایت با یکی از عوامل اجرایی این مجموعه به گفت‌وگو نشستم که نتیجه را باهم می‌خوانیم:

مدیر مقطع نوجوانان مؤسسه قرآنی انوارالزهرا با بیان اینکه بالغ‌بر 17 سال است که در این مؤسسه فعالیت می‌کنم، ابراز کرد: ساختار این مؤسسه تربیت‌محور بوده و درواقع یکی اهداف مهم آن تربیت و آموزش به قرآن‌پژوهان است

علی قیطرانی با بیان اینکه دو مؤلفه آموزش قرآن کریم در تمام حوزه‌های حفظ، قرائت، تفسیر و عمل به آموزه‌های‌آن هدف غایی این مؤسسه است، یادآور شد: این مؤسسه بر پایه مسجد تشکیل شده است و به‌عبارتی اکثر کلاس‌ها و دوره‌های آن در مساجد برگزار می‌شود.

وی اذعان کرد: یکی از اهداف مؤسسه انوارالزهرا این است که کودکان با مساجد آشنا شوند و در آنجا از جنبه‌های مختلف اخلاقی، فرهنگی، آموزشی و غیره رشد کنند.

قیطرانی با بیان اینکه کودکانی که در مساجد رشد می‌کنند از بسیاری آسیب‌هایی که در اجتماع وجود دارد دور هستند، تصریح کرد: پویندگان با گروه سنی مختلف متقاضی حضور در کلاس‌ها و دوره‌های این مؤسسه هستند و سن 9 تا 24 دارند.

مدیر مقطع نوجوانان مؤسسه قرآنی انوارالزهرا با بیان اینکه بعد از اتمام تحصیل و آموزش قرآن‌آموزان ارتباط آن‌ها با مؤسسه قطع نمی‌شود، خاطرنشان کرد: با برگزاری هیئت‌های مذهبی، جلسات و اردوهای فرهنگی، از آن‌ها می‌خواهیم که در کنار مؤسسه باشند.

قیطرانی با بیان اینکه یکی از اهداف مؤسسه قرآن تربیت نیروهای موفق، انقلابی و متعهد در تمام حوزه‌ها است، عنوان کرد: لزوماً تربیت و آموزش قاری ملاک این مؤسسه نیست، بلکه هدف نهایی این مجموعه تربیت انسان مقید و مفید برای جامع است.

وی با بیان اینکه در این مجموعه به مشکلات خانوادگی، روانی، جسمی و آموزشی قرآن‌پژوهان هم توجه می‌شود، یادآور شد: دوره‌ها و کلاس‌های این مجموعه به دو ساعت کلاسی که در هفته برگزار می‌شود، محدود نیست.

این فعال قرآنی با بیان اینکه گسترش کیفی، عمق‌بخشی و تقویت بدنه آموزشی این مؤسسه در چهار محور قرآن، اخلاق، احکام و اعتقادات طراحی شده است، ابراز کرد: آموزش قرآن در مقطع دبستان قصه‌های قرآنی است و در مقاطع متوسطه و دانشجویی همراه با تفسیر آن انجام می‌گیرد.

قیطرانی با اشاره به اینکه طراحی نرم‌افزار در آموزش روخوانی قرآن و جزوه آموزشی احکام از اقدامات مناسب این مؤسسه است، گفت: نوجوانان و جوانان هر دو ماه یک‌بار قسمتی از رساله توضیح‌المسائل مرجع تقلید خود را مطالعه کرده و پس از رفع اشکال، از آن آزمون گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه تربیت انسان تأثیرگذار بر جامعه یکی از اهداف عالی این مجموعه است، اذعان کرد: در مدارس، فضای مجازی، سطح شهر و سایر محیط‌ها تبلیغ انجام دادیم و از این طریق مخاطبین خود را جذب و پیدا می‌کنیم.

این آموزگار جوان قرآن با بیان اینکه در سال جاری 14 جلسه قرآن به مؤسسات قرآن این مجموعه اضافه کردیم، یادآور شد: به‌دلیل استقبال کودکان و نوجوانان دختر و پسر در سال جاری و باز شدن مدارس، تعداد دوره‌های این مجموعه افزایش یافت.

قیطرانی با بیان اینکه در کرونا هیچ‌کدام از کلاس‌های این مجموعه تعطیل نشد بلکه در بستر مجازی دایر شد، اذعان کرد: با کمتر شدن بیماری کرونا کلاس‌های قرآنی، هیئت‌های مذهبی و فعالیت‌های فرهنگی از سر گرفته شد.

وی با اینکه در چند روز گذشته قرآن‌آموزان پسر این مجموعه را به اردوی تربیتی دانشگاه بوعلی بردیم، یادآور شد: در این راستا درنظر داریم که روزبه‌روز تعداد فعالیت‌های فرهنگی این مجموعه جذاب‌تر شود.

این فعال قرآنی با بیان اینکه متأسفانه همدان هنوز نتوانسته به جایگاه واقعی خود در حوزه علوم قرآنی برسد، ابراز کرد: برای اینکه به جایگاه خود برسیم، لازم است که فعالین و مؤسسه‌های قرآنی نسبت به قبل با برنامه‌ریزی جدی‌تر اقدام کنند.

قیطرانی در خاتمه با بیان اینکه برای تقویت حوزه علوم قرآنی لازم است که مسئولان و فعالین قرآنی با همدلی و همبستگی بیشتر اقدام به برنامه‌ریزی کنند، اذعان کرد: در این راستا لازم است برای رسیدن به نقطه مطلوب توجه و تمرکز خود را در حوزه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی و تربیتی بیشتر کنیم.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/56949