کد خبر : 56922
تاریخ : 1401/4/2
گروه خبری : جامعه

کارگردان تئاتر اتاق من:

با استقبال گرم مردم دلگرم شدیم

با وجود گذشت چند سال از میزبانی همدان در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و ضعف زیرساخت‌ها این سوال اساسی مطرح است که ارزیابی زیرساخت‌ها در جشنواره کودک و نوجوان چگونه انجام شده است؟

پس از افتتاحیه جشنواره کودک و نوجوان، روز چهارشنبه نخستین روز جشنواره به‌طور رسمی آغاز به کار کرد که با استقبال کودکان و نوجوانان و خانواده‌های همدانی روبه‌رو شد و سالن‌های یخ‌زده نمایشی پس از گذشت دوسال با گرمای حضور کودکان و نوجوانان جانی تازه به خود گرفته است.

یکی از اولین اجراها تئاتر «اتاق من» به کارگردانی لیلا همایون و نویسندگی محمدرضا فلاحی از شهر مرودشت فارس بود به مدت 50 دقیقه به روی سن رفت.

نمایشی که در نخستین اجرا میزبان چشمان پرشور کودکان و دانش‌آموزان همدانی بود؛ این نمایش با صحنه‌ای از بیمارستان آغاز شده و از زندگی یک نوجوان سرطانی و چالش‌های فکری و نبرد با بیماری او حکایت می‌کرد، نوجوانی که با تربچه‌ای خیالی لحظات سخت خود را می‌گذراند و با الهام گرفتن از این فرد خیالی امید را در خود پررنگ‌تر کرده و برای زندگی بهتر خود تلاش می‌کرد.

پس از اتمام صحنه نمایشی، بازیگران و عوامل صحنه با استقبال گرم تماشاچیان و تشویق کودکان همراه شده و با وجود اینکه نمایشنامه آنها با محتوایی بی‌نظیر، ظرافت بیان و اجرای خوب بازیگران همراه بود، اما عدم فضای مناسب و نبود زیرساخت‌های لازم بیشتر به چشم می‌آمد!

به نظر می‌رسد نبود زیرساخت مناسب چندسالی‌ است که گریبان جشنواره‌ تئاتر استان را گرفته و همین امر مجال هنرنمایی بهتر و پرشورتر را به هنرمندان نمی‌دهد، به‌طوری‌که طی صحبت با تعدادی از شرکت‌کنندگان جشنواره متوجه خلاء چشمگیر زیرساخت‌ها و نارضایتی عوامل اجرایی از این مشکلات شدیم.

نگاهی به استاندارد‌های جهانی و کشوری سالن‌های آمفی‌تئاتر نشان می‌دهد مواردی از قبیل سالن ورودی و محل انتظار، سالن اجرا، فضاهای خدماتی پشت صحنه، اتاق نور و صدا، اتاق استرحت مهم بوده و از این رو برخی از سالن‌های همایشی در کشور چندمنظوره هستند که البته بعضاً نوع صندلی یا ابعاد این فضاها ممکن است متفاوت باشد، اما این‌طور نیست که کامل حذف شده یا نادیده گرفته شوند. مسأله‌ای که گویا در همدان اهمیت چندانی برای متولیان امر ندارد.

بی‌شک عمر بنای یک آمفی‌تئاتر یا سالن همایش از 40 سال بیشتر بوده و بدیهی است مسئولان هر سازمان یا بخش اداری به فکر بازسازی و نو کردن تجهیزات این سالن‌ها بیافتند، تا با گذشت زمان بتوانند بهترین استفاده را از آنها ببرند، همدان هم مستثنا نبوده و احتمالا از این قاعده پیروی می‌کند، اما باید به این موضوع دقت کنیم که طی چندسالی که استان میزبان میهمانان داخلی و خارجی بوده نبود امکانات و فضای مناسب که قصه‌های تکراری هر ساله هستند، موجب بدبینی به فرهنگ و هنر زیبای استان و البته کشور خواهد شد. بر این اساس به‌ نظر می‌رسد بازسازی تجهیزات باید به‌طور اصولی و طبق استاندارد‌های مطرح در سطح دنیا انجام شود، مساله‌ای که در واقعیت با آن غریبه بوده و توجهی نداریم.

یکی دیگر از معضلاتی که بیشتر هنرمندان با آن مواجه بودند عدم اطلاع‌رسانی صحیح چگونگی رزو سالن و امکانات بود که متاسفانه این موضوع سبب گله‌مندی اکثر شرکت‌کننده‌ها شده بود که انتظار می‌رود این مساله طی روزهای آتی مورد توجه متولیان برگزاری جشنواره قرار بگیرد.

با ذکر این نکات آنچه در ادامه می‌آید گفتگو با کارگردان تئاتر «اتاق من» درخصوص نمایش گروه اوست که می‌خوانید:

لیلا همایون در گفتگو با خبرنگار سپهرغرب با بیان اینکه گروه نمایشی «اتاق من» از استان فارس، میهمان بیست و هفتمین جشنواره کودک و نوجوان است، گفت: این نمایش زندگی یک نوجوان سرطانی را برای کودکان و نوجوانان طرح کرده و در کنار بیان ساده و روان از چالش‌ها و سختی‌های بیماری سرطان می‌گوید.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که این نوجوان در نبرد با بیماری است،یک شخصیت به نام تربچه به اتاقش می‌آید و تا با صحبت و بازی به روحیه تحلیل رفته این نوجوان جانی دوباره ببخشد و توان مقابله بهتر با بیماری را به او بیاموزد.

این کارگردان نمایشی با بیان اینکه تربچه سعی دارد نوجوان را از تخت بیمارستان دور کند و بیرون اتاق را به او نشان دهد، اذعان کرد: تمام تلاش ما این است که کودکان را از حصار فکری خود بیرون بکشیم و به رویاهایشان امید ببخشیم.

همایون در بخش دوم سخنان خود به جشنواره‌های سال‌های گذشته نیز گریزی زد و افزود: جشنواره‌های سال گذشته بسیار عالی، با شمایلی شکیل و پرمحتوا برگزار می‌شد.

کارگردان تئاتر اتاق من با اشاره به اولین روز اجرایی جشنواره گفت: امسال هم با حضور پرشور مردم همدان در اولین اجرا دلگرم شدیم و امیدواریم با استقبال بیشتری طی روز‌های آینده برخوردار شویم.

همایون خاطرنشان کرد: باتوجه به شرایط بد اقتصادی و وضعیت کرونایی که مدت طولانی است بر جامعه حاکم شده، باید برای کودکان و نوجوانان، مدیریت بحران‌های زندگی و سختی‌ها را نهادینه کنیم.

وی با بیان اینکه جوانان می‌توانند با امید و تلاش، آینده بهتری را برای خود رقم بزنند، گفت: جوانان باید از دست روی دست گذاشتن دست بردارند و به این باور برسند که می‌توانند دنیای پیرامون خود را تغییر دهند و این امر تنها با باور ذاتی خود محقق می‌شود

این هنرمند مرودشتی در خاتمه سخنان خود با اشاره به عوامل اجرایی نیز گفت: مهدی روزگار دستیار کارگردان بوده و فاطمه غلامزاده، احمد براتی، مهسا آل سعدی بازیگران نمایش «اتاق من» بودند، عاطفه زارع منشی صحنه و امین روزگار نیز مدیر صحنه این کار بودند، ضمن اینکه میزبان وحید محمدی از همدان نیز بودیم که کار گریم آقایان را انجام دادند.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/56922