کد خبر : 56921
تاریخ : 1401/4/2
گروه خبری : جامعه

در طرح داناب:

دانش‌آموزان پرچم صرفه‌جویی مصرف آب را بلند کردند

سپهرغرب، گروه - شهره کرمی : چهارشنبه یکم تیرماه آیین اختتامیه سومین دوره طرح دانش‌آموزی نجات آب موسم به طرح داناب به منظور آموزش و ترویج صرفه‌جویی در مصرف آب برگزار شد.

  تعبیه شیر پدالی در اماکن عمومی

مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان در این مراسم با اشاره به اینکه دانش‌آموزان می‌توانند «پلیس آب» باشند، افزود: دانش‌آموزان به عنوان مبلغان صرفه‌جویی و ترویج‌دهندگان فرهنگ مصرف صحیح آب در خانواده می‌توانند با تذکرهای محبت‌آمیز از اسراف در خصوص این مایه حیات جلوگیری کنند.

غلامرضا فریدونی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم 63 مرتبه به کلمه «ماء» اشاره کرده است، گفت: خداوند در قرآن یکی از نشانه‌های قدرت خود را نزول آب معرفی می‌کند.

وی با بیان اینکه اهمیت صرفه‌جویی آب موضوع قابل تشریحی نیست، افزود: موضوع استفاده و صرفه جویی آب از بدیهیئت است و هر فرد عاقل بدون حدیث و استدلال و آیه هم متوجه آن خواهد بود.

این مسئول ادامه داد: طی 30 سال گذشته هر سال شاهد افت نیم‌متری آب‌های زیر زمینی بوده‌ایم که در دوسال اخیر آب‌های زیر زمینی هفت و نیم متر افت داشته‌اند.

فریدونی با اشاره به اینکه جنگ آینده دنیا جنگ آب بوده و این مطلب صحیح است، اذعان کرد: 30 سال آینده خشکسالی مطلق خواهد بود و ایران صدو سی و یکمین کشور در میان 195 کشور دنیا بوده که متوسط بارندگی آن یک چهارم دنیاست.

وی با یادآوری اینکه اگر در حفظ منابع آبی نتوانیم‌ مدیریت داشته باشیم با مشکل جدی مواجه می‌شویم، گفت: در سایر کشورها کشت محصولات آب‌بر را ممنوع کرده‌اند تا منابع آبی خود را حفظ کنند.

این مسئول در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه قرآن کریم اسراف‌کاران را برادران شیطان معرفی می‌کند، افزود: متاسفانه شاهد اسراف مقادیر زیادی آب در کشور هستیم که بهتر است در اماکن عمومی، ادارات و مساجد با تعبیه شیر آب پدالی یا چشمی از هدررفت آب جلوگیری شود.

  تصور نامحدود بودن منابع زیرزمینی نادرست است

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای همدان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه تصور نامحدود بودن منابع زیرزمینی نادرست است، گفت: در منطقه کبودرآهنگ شاهد بروز فروچاله‌ها هستیم که به دلیل افت 26 متری آب‌های زیرزمینی است.

داوود شاهسوند با بیان اینکه درطول تاریخ، وجود و از بین رفتن تمدن‌ها وابسته به منابع آبی بوده، گفت: امروزه باید صرفه‌جویی در مصرف آب را سرلوحه زندگی قرار دهیم، زیرا از میزان 100 درصد منابع آبی در اختیار کشور 92 درصد در بخش کشاورزی، حدود 6 درصد شرب و 2 در صد در اختیار صنعت قرار دارد.

وی با اذعان اینکه سد اکباتان از ذخایر استراتژیک شهر همدان است، گفت: اگر بارش نباشد برای تأمین آب شهر دچار معضل و مشکل می‌شویم، ضمن اینکه میزان بارش متوسط استان 340 میلی‌متر بوده که نسبت به 30 سال گذشته بارش‌ها کاهشی است.

این مسئول افزود: با وجود بارش 228 میلی‌متری در استان، نسبت به سال قبل که سال خشکی بود همچنان 16 درصد کاهش بارش را شاهد بوده‌ایم.

شاهسوند با اشاره به مشکلاتی که کشاورزان در تامین منابع آبی دارند نیز تصریح کرد: در بخش کشاورزی موضوع تامین آب در شرایط خشک‌سالی هزینه‌بر بوده که اغلب هم ثمربخش نبوده است.

  دریافت یک‌هزار اثر دانش‌آموزانی

رئیس جهاددانشگاهی واحد همدان نیز از مشارکت 32 هزار دانش‌آموز مقطع متوسطه اول در طرح دانش‌آموزی نجات آب موسوم به داناب در سطح استان خبر داد و گفت: این دوره سومین دوره طرح داناب را شاهدیم که طرحی سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جانبه بوده و کارفرمای آن شرکت آب منطقه‌ای، مجری آن آموزش و پرورش و مشاور آن جهاددانشگاهی است.

علی کلانترنیا با اشاره به شیوه‌نامه‌ها، مسابقات و نحوه اجرای طرح افزود: در این خصوص جلسات متعددی برگزار شد، سپس در آذرماه سال گذشته رابطین آموزش دیده و بعد آموزش معلمان در 11 منطقه آغاز شد.

وی ادامه داد:‌ مرحله بعد سنجش سطح اطلاعات دانش‌آموزان بود که در سطح متوسطه اول برگزار شده و آموزش آن‌ها دی ماه آغاز شد. در این خصوص دبیران مدارس در انتقال مفاهیم مربوط به صرفه‌جویی دلسوزانه عمل کردند.

کلانترنیا به برگزاری مسابقات در این خصوص پرداخت و تصریح کرد: یک‌هزار اثر از مناطق مختلف توسط آموزش و پرورش دریافت شد و از میان آن‌ها 200 اثر انتخاب شده و در نهایت 34 اثر منتخب شدند.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان می‌توانند سفیران مصرف بهینه در جامعه باشند، گفت: این تعداد دانش‌آموز که میزان قابل‌توجهی است، به علاوه خانواده‌هایشان می‌توانند کمک شایانی به مصرف بهینه آب در استان داشته باشند.

  استفاده از شیرهای پدالی در مدارس مطرح شد، پیگیری نشد!

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان هم در این اختتامیه با اشاره به روند تصاعدی افت آب‌های زیر زمینی افزود: روند تصاعدی بسیار خطرناک است، ضمن اینکه صرفه‌جویی در مصرف آب خانگی که در این طرح پیگیری شده، اما در بخش کشاورزی و صنعت شاهد مصرف آب بیشتری هستیم.

محمود نقوی با بیان اینکه این طرح شامل 10 درصد از دانش‌آموزان بوده، گفت: در دوره‌های بعدی این طرح، باید موارد مهم‌تری آموزش داده شود. مثلا کشت‌های جایگزین در بخش کشاورزی مانند کاشت هندوانه، خیار و سیب زمینی که توجیه نداشته‌ جایگزین شده و استفاده از ظرفیت گلخانه‌ها در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه استفاده از شیرهای پدالی به‌منظور صرفه‌جویی در مدارس مطرح شده بود، تصریح کرد: نصب این شیرها به‌منظور صرفه‌جویی بیان شده بود که پیگیری نشد.

نقوی در پایان سخنان خود با بیان اینکه باید در ساخت خانه‌ها و مدارس و نوسازی‌ها از انرژی‌های طبیعی بهره بگیریم، اذعان کرد: ما باید نگاه همه‌جانبه به نعمت‌های اطراف خود داشته باشیم. در روستاها نیز شرایط باید به گونه‌ای باشد که مراتع و پوشش گیاهی آسیب ندیده و کشاورزان با طریقه صحیح شخم زدن آشنا باشند.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/56921