کد خبر : 56878
تاریخ : 1401/4/1
گروه خبری : فرهنگی

با آغاز به‌کار بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان؛

چراغ تئاتر استان همدان پُرفروغ‌تر درخشید

حضور 5 میهمان ویژه خارجی

میهمانان ویژه و بین‌المللی این جشنواره از پنج کشور هستند که هرکدام از فرهنگ دیار خود نمایش خاطره‌انگیزی را برای فرزندان همدانی به ارمغان می‌آورند.

با توجه به آغاز به‌کار دبیرخانه بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان، بر آن شدیم تا ساعاتی قبل از برگزاری افتتاحیه جشنواره، در جریان فعالیت‌ها و چگونگی اجرای برنامه‌ها قرار گرفته و این مهم را به اطلاع عموم برسانیم، به همین دلیل با وجود گرمای غیر قابل تحمل در آستانه تابستان، سری به مجتمع شهید آوینی زدیم. داخل مجتمع در نگاه نخست حضور پُرشور جوانان تنها چیزی است که به چشم می‌خورد، پس از گذشت دقایقی، متوجه تلاش گروه‌های نمایشی جهت هماهنگی برنامه‌ها شدم؛ گویی در دقیقه 90 بازی قرار گرفته‌اند و می‌خواهند هرطور شده، گل بزنند. اکثر گروه‌ها سخت مشغول بودند، عده‌ای در تدارک و جابه‌جایی وسایل اجرایی و تعدادی از اعضای گروه نمایش مشغول تمرین نمایشنامه. آن‌قدر غرق در چگونگی اجرا شده بودند که متوجه هیاهوی اطراف خود نمی‌شدند؛ صحنه تکاپوی عاشقانه جوانان هنرمند برای اجرا و هنرنمایی هرچه بهتر، بسیار چشم‌نواز و دیدنی است.

با گشت کوتاهی در سالن‌های مجتمع شهید آوینی، متوجه حضور هنرمندان مشهور کشوری و استانی شدم؛ از دور به نظر می‌رسید افراد تنها برای اجرای خود تلاش می‌کنند، اما با نزدیک شدن به محدوده گروه‌ها، در جریان همدلی و البته هم‌فکری و کمک در بخش‌های اجرایی و تدارکی گروه‌ها به یکدیگر قرار گرفتم. دقت و صمیمیت، نکته مشترک تمام گروه‌ها بود و توجه به این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای اطلاع دقیق از چگونگی برگزاری بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به سمت مدیریت جشنواره رفتم تا با مسعود ویژه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان مصاحبه‌ای داشته باشم که نتیجه را به اطلاع می‌رسانم:

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به تعداد سالن‌های اجرا، گفت: نمایش‌ها در 10 سالن شهر همدان و 9 سالن در 9 شهرستان‌ تابع استان اجرا خواهد شد.

مسعود ویژه با بیان اینکه 70 گروه نمایشی داخلی و خارجی در این جشنواره حضور دارند، افزود: از بین این تعداد پنج کشور خارجی نیز اثر دارند که چهار کشور گروه اجرایی هستند و یک کشور هم به‌عنوان برگزارکننده کارگاه تخصصی حضور دارد.

وی با اشاره به کشور‌های میهمان جشنواره، خاطرنشان کرد: در بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان استان همدان میزبان هنرمندان کشورهای یونان، ترکیه، گرجستان، ارمنستان و ایتالیا هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه بخش‌های جنبی این جشنواره نسبت به جشنواره سال‌های گذشته بیشتر است، اذعان کرد: 12 بخش طراحی شده که 6 بخش در حوزه رقابتی و 6 بخش دیگر در حوزه غیر رقابتی است.

وی با اشاره به بخش‌های رقابتی جشنواره، خاطرنشان کرد: در بخش‌های مسابقه‌ای تئاتر خردسال، تئاتر کودک، تئاتر نوجوان، تئاتر خیابانی و نمایشنامه‌خوانی را داریم.

ویژه با اشاره به بخش‌های غیر رقابتی جشنواره، گفت: این بخش شامل بین‌الملل، تئاتر با اجرای کودکان و نوجوانان، نمایش‌های آئینی، تئاتر فراگیر، آثار میهان، پژوهش و کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی است.

وی از شعار بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان خبر داد و ابراز کرد: شعار امسال «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» است.

این مقام مسئول با اشاره به هدف از برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، گفت: حمایت از آثار هنری خلاق و تربیت نسل آینده فرزندان ایران اسلامی هدف ما است و درتلاشیم فضای شاداب و پُرتحرکی برای مردم و فرزندان همدانی فراهم کنیم.

وی از پخش زنده برنامه‌های جشنواره خبر داد و اذعان کرد: طی هماهنگی با شبکه‌های سراسری موفق شدیم از طریق شبکه همدان و نهال، پخش زنده داشته باشیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه مل‌مل میهمان جشنواره امسال همدان خواهد بود، خاطرنشان کرد: در بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان امسال میزبان هنرمندان کشوری چون گروه فیتیله، عروسک‌های غول‌پیکر و مردان نقره‌ای هستیم.

وی با اشاره به سایت تی‌وال، گفت: این سایت مختص تهیه و رزرو بلیت‌های نمایشی در سطح کشور است که مردم می‌توانند با مراجعه به این سایت و جدول زمان‌بندی، بلیت نمایش مد نظر خود را تهیه کنند.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/56878