کد خبر : 56659
تاریخ : 1401/3/28
گروه خبری : جامعه

هوشمندسازی کنتورهای گاز در بستر اینترنت اشیاء

روز چهارشنبه مورخ 25 خردادماه جلسه انعقاد تفاهم‌نامه شبکه اندازه‌گیری هوشمند گاز در شرکت کنترل گاز اکباتان برگزار شد.

مدیرعامل شرکت کنترل گاز اکباتان با بیان اینکه از سال 95 کنتورهای گاز بر مبنای اینترنت اشیاء قابل عرضه است، گفت: این محصول طی دو سال گذشته در مراکز کشور و استان‌ها آماده نصب بوده است.

محمدرضا جعفری با اشاره به فراخوان شرکت ملی گاز ایران، اذعان کرد: جهت نصب کنتور‌های خانگی و صنعتی در بستر اشیاء، فراخوانی اعلام شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه شرکت کنترل گاز اکباتان تنها شرکت کنترل هوشمند گاز است، خاطرنشان کرد: این شرکت به‌واسطه حمایت‌های مالکیتی که از صندوق نفت دارد، اداره می‌شود.

وی با بیان اینکه با اجرایی شدن اینترنت اشیاء در استان شاهد ورود سرمایه و فناوری خواهیم بود، اذعان کرد: امر مذکور تنها با پیاده‌سازی حداکثری این محصول تحقق می‌یابد و مسیر را برای انجام پروژه‌های مشابه شهر هوشمند و هوشمندسازی شهر هموار می‌کند.

جعفری با اشاره به استفاده حداکثری از این محصول، بیان کرد: می‌توان گفت با اجرایی شدن این محصول پروژه‌های هوشمندسازی شهر در استان با سرعت بیشتر و بهتری آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه استان همدان طلایه‌دار پیاده‌سازی کنتورهای هوشمند در سطح کشور است، گفت: همدان در امر پیاده‌سازی این بستر در سطح کشور پیش‌قدم است و این عمل موجب ورود سایر ارگان‌ها همچون شهرداری، حمل‌ونقل و ترافیک، اندازه‌گیری آب و برق در پروژه عظیم هوشمندسازی شهری خواهد شد.

مدیرکل شرکت کنترل گاز اکباتان با بیان اینکه 120 عدد کنتور برای مرحله نخست پیاده‌سازی درنظر گرفته شده است، اذعان کرد: این تعداد تنها در مراکز ادارات گاز استان نصب می‌شود که پوشش بستر این محصول با شرکت ایرانسل است.

وی خاطرنشان کرد: پس از پیاده‌سازی و گرفتن نتیجه مطلوب از مرحله ابتدایی، در مرحله بعد یک‌هزار کنتور جهت نصب در منازل استان مد نظر قرار گرفته است.

جعفری با اشاره به فاز دوم اجرایی این محصول، بیان کرد: درنظر داریم در مرحله بعدی هوشمندسازی مشترکین، مصرف‌کنندگان صنعت‌هایی که در شهرک‌های صنعتی مشغول به کار هستند را طی یک فراخوان جهت استفاده از این محصول آگاه کنیم.

وی با اشاره به مزیت‌های این محصول، خاطرنشان کرد: اندازه‌گیری دقیق و اصلاح دمایی در مصارف گاز از مزیت‌های این محصول است که شرکت گاز محاسبه دقیق‌تری نسبت به مصرف مشترکین داشته باشد و همین امر موجب می‌شود کمترین زیان شامل مصرف‌کنندگان شود.

جعفری ابراز کرد: این محصول از دست‌کاری کنتور‌ها جلوگیری می‌کند و باعث شناسایی کنتورهای گم‌شده و یا دچار اشکال می‌شود.

وی با اشاره به دیگر مزیت‌های این محصول، اذعان کرد: آسان شدن قرائت کنتور و کاهش هزینه‌های شرکت ملی گاز، از دیگر مزیت‌های این محصول هوشمند است.

مدیرکل شرکت کنترل گاز اکباتان با بیان اینکه پرداخت آسان و مدیریت مصرف برای مشترکین با این محصول محقق شده است، گفت: محصول مذکور به مشترکین این امکان را می‌دهد تا به‌راحتی در جریان الگوی مصرف خود قرار بگیرند و درنتیجه مصرف بهینه‌تری را داشته باشند.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/56659