کد خبر : 56571
تاریخ : 1401/3/25
گروه خبری : جامعه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان درباره مدیریت محتوای جشنواره تئاتر کودک:

محدودیت زمانی، فرصت را از ما گرفت

مسعود ویژه روز گذشته در نشست خبری خود با اشاره به رسالت رسانه از نگاه تمدن در شرایط فعلی، ابراز کرد: توصیه می‌کنم کتاب‌های دکتر شهریار زرشناس را مطالعه کنید.

وی با بیان اینکه درحال حاضر در نقطه تقابل دو تمدن هستیم، گفت: تمدن نوین اسلامی در مقابل نظم نوین جهانی قرار گرفته که تقابل این دو تمدن درحال شکل‌گیری است و این نکته حائز اهمیت بوده که پیروزی با کسی است که رسانه را در اختیار داشته باشد.

ویژه با اشاره به جنگ رسانه‌ای حاکم بر جامعه، بیان کرد: ما سربازان نوین اسلامی هستیم و برای پیروزی جبهه رسانه‌های اسلامی باید تمام تلاش خود را به‌کار بگیریم تا رضایت حضرت ولی عصر (عج) شامل حالمان شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر با نگاه تمدنی به رسانه نگاه کنیم، باید همگی در مسیری قدم بگذاریم که به ظهور ختم شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه باید رسانه‌ها همدلی بیشتری با یکدیگر داشته باشند، گفت: از اهالی رسانه این انتظار می‌رود که اختلاف‌ها را کنار بگذارند و در جهت افزایش مودت و همدلی در بین خود تلاش کنند.

وی با اشاره به جنگ رسانه، بیان کرد: برای اینکه بتوانیم مشکلی را حل کنیم، ابتدا باید معضلات رسانه را برطرف کنیم.

ویژه با بیان اینکه باید همه اخلاق رسانه‌ای را رعایت کنیم، گفت: رسانه می‌تواند انتقاد کند، اما از تخریب و حاشیه‌سازی باید اجتناب کرد؛ در کنار چهارچوب‌های تعریف‌شده، می‌توانید مشکلات را نقد کنید.

وی با اشاره به حضور رسانه در فضای مجازی، ابراز کرد: رسانه باید با آگاهی از علم روز دنیا، تولید محتوا داشته باشد و در جهت ارتقای سطح کیفی در تمام جنبه‌های جامعه پیشرو باشد.

این مقام مسئول با اشاره به اقدامات سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: تلاش برای اصلاح و روان‌سازی بخشنامه‌های داخلی از اولویت‌ها بوده که در همین راستا اقداماتی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه ما از جامعه خبری حمایت می‌کنیم، اذعان کرد: در جهت ارتقا و آموزش افراد رسانه‌ای به‌صورت تخصصی، دعوت اساتید مجرب کشوری و بین‌الملی در دستور کار قرار گرفته است تا خبرنگاران اشراف کامل نسبت به مباحث روز دنیا داشته باشند.

ویژه با اشاره به استفاده حداکثری از تمام ظرفیت‌های استانی، گفت: با همکاری همه‌جانبه اهالی فرهنگ و هنر و مردم با دیدگاه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی در چهارچوب‌های نظام، می‌توان در راستای اجرای برنامه‌های هرچه بهتر قدم برداشت.

وی با بیان اینکه حرکت براساس اخلاق و علم یکی دیگر از اولویت‌ها است، تشریح کرد: ایجاد نشاط اجتماعی و توسعه آن برای رفاه مردم از ابتدای منصوب شدن اینجانب در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه فرآیند‌های فرهنگی باید اصلاح شود، گفت: برخی از واژه‌هایی همچون جشنواره، قرارگاه و سندنویسی برای جامعه تبدیل به آفت شده است که صرفاً برنامه‌هایی با محتواهای کم و جهت گزارش کار بوده، باید طبق تعاریف اساسنامه و استانداردها، برنامه‌ها اجرا شود تا بتوانیم رضایت مردم را کسب کنیم.

وی با بیان اینکه نیازمند اتاق فکر اصولی و با خروجی پُربازده هستیم، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تا برنامه‌هایی با طرح‌های خلاقانه جایگزین برنامه‌هایی که صرفاً بر مبنای گزارش کار هستند، بشوند؛ پرهیز از کارهای نمایشی و دکوری را باید در جامعه نهادینه کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه اتفاقات فرهنگی باید در شهرستان‌ها رقم بخورد، گفت: فراهم‌سازی زیرساخت‌های شهرستان‌ها از برنامه‌های در دست اجرا است که با پیگیری و همکاری‌های همه‌جانبه امیدواریم سریع‌تر به نتیجه مطلوبی برسیم.

وی با بیان اینکه اهمیت دادن به سرمایه‌های انسانی درون‌سازمانی و برون‌سازمانی مهم است، افزود: نسبت به این نیرو‌ها کم‌لطفی و غفلت شده است؛ توجه به اقتصاد فرهنگ و ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای که در این زمینه‌ها وجود دارد، دارای اهمیت است که برای آسیب نرسیدن به این جامعه از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه دو ابزار مهم در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم، اذعان کرد: شورای فرهنگ عمومی و شورای اطلاع‌رسانی استان که دبیری این شورا‌ها با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است، تأثیرات مثبت و مهمی دارند.

ویژه با اشاره به شورای اطلاع‌رسانی، بیان کرد: این شورا با رسانه ارتباط مستقیم دارد و در رابطه با خیلی از مسائل کلان در اطلاع‌رسانی و رسانه، در این شورا تصمیم‌گیری می‌شود.

وی با اشاره به شورای فرهنگ عمومی، اذعان کرد: حدود 20 نهاد و ارگان فرهنگی داریم که بودجه مستقیم فرهنگی می‌گیرند، اما متأسفانه به همکاری همه‌جانبه نرسیده‌اند و هرکسی ساز خود را می‌نوازد؛ برای هماهنگی لازم است تا از ظرفیت‌ها و سیاست‌گذاری‌های این شورا استفاده شود.

ویژه با بیان اینکه یکی از مباهات استان همدان وجود حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی است، گفت: ایشان یک فرد پُرانرژی جوان و خوش‌فکر در استان هستند که فرصت بسیار خوبی برای استان بوده و ریاست این شورا با ایشان است.

وی با اشاره به اقتصاد فرهنگ، ابراز کرد: باید برای هر شهروند یک خوراک فرهنگی تهیه کنیم که رسالت فرهنگی را به‌جای آوریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به محتوای سبد فرهنگی، گفت: هر فرد نیازمند یک سبد فرهنگی است که در این سبد کتاب، روزنامه، موسیقی، فیلم و تئاتر باید گنجانده شود.

وی خاطرنشان کرد: با عملی شدن سبد فرهنگی حمایت از هنرمندان صورت می‌گیرد و رسالت اصلی ما این است که مردم از این موضوع بهره‌مند شوند و به‌مرور تأثیرش را در جامعه خواهیم دید.

این مقام مسئول با بیان اینکه اصلاح زیرساخت‌های منابع انسانی جزء برنامه‌های کوتاه‌مدت مد نظر است، گفت: همچنین برنامه سند مهندسی فرهنگی هم جزء برنامه‌های بلندمدت درحال اجرا است.

وی با اشاره به بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، افزود: سال گذشته این جشنواره به‌دلیل شیوع سویه‌های کرونا برگزار نشد، اما امسال شاهد برگزاری این جشنواره در یکم تا ششم تیرماه خواهیم بود.

ویژه با اشاره به شعار بیست‌وهفتمین تئاتر جشنواره کودک و نوجوان، گفت: شعار امسال تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال بوده و هدف حمایت از آثارهنری خلاق و تربیت نسل آینده فرزندان ایرانی اسلامی است و امیدواریم که یک محیط شاد برای فرزندان همدانی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌هایی صورت‌گرفته تا جشنواره مختص همدانی‌ها نباشد و شهرستان‌های استان هم از برنامه‌ها استفاده کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان اذعان کرد: جهت اجرای نمایش‌ها 10 سالن در مرکز استان و 9 سالن در 9 شهر همدان هماهنگ شده است.

وی از مراسم افتتاحیه که در تاریخ 31 خردادماه برگزار خواهد شد گفت و افزود: چگونگی اجرا و ساعات برنامه‌ها را به اطلاع مردم خواهیم رساند.

ویژه اظهار کرد: از پنج کشور یونان، ترکیه، عراق، ارمنستان و ایتالیا افرادی در همدان حضور خواهند داشت تا در 12 بخشی که درنظر گرفته شده، برنامه اجرا کنند.

این مقام مسئول با اشاره به برخی از برنامه‌ها، گفت: مسابقه تئاتر خردسال، تئاتر کودک و نوجوان، تئاترهای خیابانی، خیمه‌شب‌بازی، نقالی و نمایشنامه‌خوانی را خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: 70 گروه نمایشی بین‌المللی و داخلی شرکت خواهند کرد که سه گروه از استان همدان شرکت کردند.

ویژه با بیان اینکه پیش‌بینی شده است بیش از 100 هزار نفر بیننده این آثار باشند، تصریح کرد: همچنین برخی گروه‌های نمایشی در حاشیه شهر اجرای خیابانی دارند.

وی درخصوص چگونگی تهیه بلیت خاطرنشان کرد: متقاضیان می‌توانند از سایت تی وال که مربوط به فروش بلیت نمایش‌ها است، بلیت تهیه کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان اذعان کرد: همچینین برنامه‌ها از طریق تلوبیون و فضای مجازی به‌طور زنده پخش می‌شود.

وی با اشاره به مدیریت محتوا در جشنواره کودک و نوجوان، بیان کرد: متأسفانه با توجه به محدودیت زمانی، مدیریت تخصصی محتوا با نگاه فرهنگ ایرانی اسلامی را نداریم.

ویژه خاطرنشان کرد: با توجه به فشرده بودن زمان، نتوانستیم قدم‌های جدیدتری در راستای مدیریت محتوا برداریم.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/56571