کد خبر : 56533
تاریخ : 1401/3/24
گروه خبری : جامعه

رئیس اتاق اصناف استان همدان خبر داد:

تأسیس شهرک‌های تخصصی، اولویت اتاق اصناف همدان

سامانه 1000127 پُل ارتباطی بین مردم و اتاق اصناف است

احمد گازرانی روز گذشته با حضور در تحریریه سپهرغرب با اشاره به آمار شهدای اصناف استان در دفاع مقدس، ابراز کرد: 950 شهید فعال اقتصادی در حوزه اصناف داریم که از این آمار 750 نفر از واحد‌های صنفی و 200 نفر از کشاورزان و دامداران بوده‌اند.

وی با اشاره به آمار هشت هزار شهید استان همدان، بیان کرد: یک‌هشتم از این آمار مربوط به شهدای اصناف و فعالان اقتصادی در استان همدان است.

رئیس اتاق اصناف همدان افزود: این آمار نشان می‌دهد که در زمان جنگ همه فعالان اقتصادی و تجار در میدان نبرد حضور داشته‌اند و از ابتدا پای کار بوده‌اند.

وی با اشاره به فعالیت‌های بازاریان قبل از انقلاب، گفت: همه اذعان می‌کنند که جامعه اصناف انقلاب کرده‌اند و از فداکاری‌های این حرکت خاطرات خوبی به جای مانده است.

گازرانی با اشاره به در عرصه بودن اصناف همدان در شرایط بحرانی جامعه، بیان کرد: جامعه اصناف همدان در شرایط بحرانی سردمدار بوده‌اند و همیشه با ورود خودشان در شرایط حیاتی جهت حل مشکلات، نقش کلیدی داشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در بلایای طبیعی سال‌های گذشته بازاریان همدان با کمک همه‌جانبه توانستند کمک‌های مردمی قابل توجهی را به مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده برسانند.

این مقام مسئول با بیان اینکه اصناف با صبر و استقامت و نگاه دلسوزانه همیشه حامی مردم بوده‌اند، گفت: این افراد همیشه در صحنه تاکنون توانسته‌اند شرایط بد اقتصادی را به‌طوری مدیریت کنند که کمترین فشار به خانواده‌ها و مردم بیاید.

وی با بیان اینکه در استان همدان 35 هزار واحد صنفی داریم، اذعان کرد: سامان‌دهی صنوف یکی از اصلی‌ترین وظیفه اتحادیه‌ها است.

گازرانی با بیان اینکه هر اتحادیه موظف است امور زیرمجموعه خود را سامان‌دهی کند، گفت: مسئول هر اتحادیه موظف است ابتدا یک بازرسی کامل از مجموعه‌ها و تمام زیرشاخه‌های خود بکند و پس از گذراندن کلاس‌های توجیهی، برای آن‌ها مجوز صادر کند.

وی خاطرنشان کرد: اتحادیه‌ها موظف هستند در کنار سامان‌دهی صنوف خود، انتظارات مردم را طبق شرایط برآورده کنند.

رئیس اتاق اصناف همدان با اشاره به برخی مشکلات، اذعان کرد: بحث تسهیلات بانکی یکی از مشکلاتی است که صنوف با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

وی افزود: با توجه به نوسانات قیمت‌ها بازاریان برای شارژ اجناس خود نیازمند وام هستند که مدیر اتحادیه می‌تواند با بانک‌ها جهت رفع و حل مشکلات پیش روی بازاریان جلساتی را برگزار و تعاملاتی برقرار کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه دریافت تسهیلات بانکی درخواست اکثر بازاریان است، گفت: متأسفانه به‌دلیل نوسانات قیمت قدرت خرید کالای جدید به‌سختی امکان‌پذیر است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از وظایف اتحادیه‌ها آموزش واحد‌های صنفی است، اظهار کرد: کلاس‌های آموزشی با موضوعاتی چون کسب‌وکار، برندسازی و بازاریابی به‌تازگی درحال برگزاری است.

گازرانی افزود: این کلاس‌های آموزشی جهت رفاه و آگاهی بازاریان است.

وی با بیان اینکه ازجمله اهداف اتاق اصناف این است که یک بازاریاب خوب برای واحد‌های صنفی باشد، گفت: در این خصوص تعاملاتی صورت گرفته است و سعی داریم حوزه فروش را فرااستانی کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به صنعت کیف و کفش چرم همدان، ابراز کرد: این صنعت با توجه به پتانسیلی که دارد، می‌تواند بخشی از تولید استان و کشور را پوشش دهد.

وی افزود: نمایشگاه‌های دوره‌ای مختلف را در استان‌ها برگزار کردیم تا فروشنده بتواند تولید و فروش خود را بالا ببرد.

گازرانی با اشاره به برندسازی، گفت: یکی از اهداف این است که واحد‌های صنفی برند خاص خود را داشته باشند و به ثبت برسانند.

وی خاطرنشان کرد: از سالیان گذشته تاکنون تعداد معدودی برند خود را به ثبت رساندند، اما اکنون حدود 30 برند در شهر همدان به ثبت رسیده است.

رئیس اتاق اصناف همدان با اشاره به سامان‌دهی منطقه‌ای صنوف، بیان کرد: یکی دیگر از اهداف این است که بتوانیم برای هر شغل مکان و محدوده‌ای را درنظر گرفته تا در مکان اختصاصی و حرفه‌ای خود متمرکز باشند.

وی با بیان اینکه با کمک همه‌جانبه این امر صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: اتاق اصناف با سازمان صنعت، معدن و تجارت و شهرداری در جهت سامان‌دهی صنوف اقدامات لازم را انجام دهند تا واحد‌های صنفی بدون مزاحمت و آلاینده‌ها بتوانند به شغل خود بپردازند.

گازرانی با بیان اینکه اتحادیه خواروبار کار بزرگی انجام داده است، گفت: مسئولان این اتحادیه با تلاش و پیگیری توانستند شهرک هگمتانه را ایجاد کنند، بخش بزرگی از عمده‌فروشان و بنک‌داران خواروبار در این محل ساکن شدند که اقدامات این اتحادیه جای تقدیر دارد.

وی با بیان اینکه تغییر مکان برخی صنوف در دستور کار قرار گرفته و به اتحادیه‌ها ابلاغ شده است، افزود: جابه‌جایی را در دستور کار اکثر اتحادیه‌ها قرار دادیم و موظف هستند هرچه سریع‌تر به دنبال شهرک‌سازی باشند.

این مقام مسئول با بیان اینکه تغییر مکان اصناف معامله‌ای با سود برای هر دو طرف خریدار و فروشنده است، خاطرنشان کرد: با انجام این کار مکان تخصصی و اصلی واحد‌های صنفی مشخص می‌شود و می‌توانند به فعالیت حرفه‌ای خود ادامه دهند و از طرفی اختلالات و مزاحمت‌ها برای مردم به صفر خواهد رسید.

گازرانی بیان کرد: متمرکز شدن منطقه‌ای صنوف یکی از اولویت‌های اتاق اصناف است.

وی با بیان اینکه در صنعت کیف و کفش چرم این حرکت انجام شده است، گفت: امیدواریم 150 تا 200 واحد صنفی صنعتی کیف و کفش و پوشاک کارخانه‌ها و تولیدی‌های همدان را متمرکز کنیم.

این مقام مسئول درخصوص صدور جواز کسب بیان کرد: افرادی که برای جواز کسب مراجعه می‌کنند، اکثراً تحصیل‌کرده هستند.

وی با بیان اینکه نیازمند علم تخصصی در بازار هستیم، گفت: یکی از ایراداتی که می‌توانم به‌عنوان کارشناس اصناف بگیرم این است که در بحث آموزش به دانش‌آموزان کوتاهی کردیم و باید استعدادیابی آنان را در اولویت قرار بدهیم.

گازرانی با بیان اینکه اتاق اصناف برای صدور جواز کسب کلاس مکاسب برگزار می‌کند، افزود: پس از گذراندن یک دوره 24 ساعته جواز کسب متقاضیان صادر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در زمان کرونا کلاس‌ها به‌صورت آنلاین برگزار می‌شد که با مساعد شدن اوضاع، به‌صورت حضوری برگزار می‌شود.

رئیس اتاق اصناف همدان با اشاره به عناوین آموزشی کلاس‌ها، اذعان کرد: مواردی چون اخلاق اسلامی در بازار، احکام مکاسب، مشتری‌مداری، بازاریابی و مسائلی که مربوط به اقتصاد و بازار است، آموزش داده می‌شود.

وی با بیان اینکه همدان یکی از پایتخت‌های فعالیت‌های اقتصادی در کشور بوده است، گفت: در همین راستا ارتباط‌هایی با کشور‌های اقلیم کردستان در دست اقدام است.

این مقام مسئول با بیان اینکه طی سالیان گذشته هیچ دستگاهی جذب نیرو نداشته است، تشریح کرد: به همین علت دولت برای کاهش آمار بیکاری برخی از قوانین را لغو و رفع موانع اشتغال در نظام صنفی را ایجاد کرد.

وی با اشاره به بازرسی‌های شکایت‌محور، گفت: سامانه 1127 پُل ارتباطی بین مردم و اتاق اصناف است.

گازرانی با بیان اینکه مردم بازرس محله خود هستند، اظهار کرد: مردم می‌توانند درصورت وجود هرگونه مشکل یا تقدیر از یک واحد صنفی، با این شماره تماس حاصل کنند و پس از اعلام کد اختصاصی آن واحد صنفی، انتقادات و پیشنهادات خود را اعلام کنند.

وی خاطرنشان کرد: مردم بدانند که درخواست‌ها و مشکلاتی که با واحد بازرسی اصناف در میان می‌گذارند، سریعاً پیگیری می‌شود.

رئیس اتاق اصناف همدان از نصب تابلو‌های کیو آر کد در واحد‌های صنفی خبر داد و افزود: مردم می‌توانند با اسکن این کد توسط تلفن همراه، انتقادات و پیشنهادات خود را به‌راحتی مطرح کنند.

وی با اشاره به یکی از معضلات پیش‌آمده در بازار سرگذر، گفت: عبورومرور ماشین‌ها در این بازار باعث کلافگی مردم و البته فروشندگان آن منطقه شده است.

گازرانی اذعان کرد: از مسئولین شهرداری خواهشمندیم اقدامات لازم را جهت رفع این مشکل در اولویت قرار بدهند؛ چراکه عبور ماشین‌ها با بار سنگین باعث تخریب زیرساخت‌ها و تردد در رفت‌وآمد مردم می‌شود.

وی با اشاره به سد معبری که برخی از مغازه‌داران ایجاد می‌کنند، گفت: بازار باید شرایط خود را حفظ کند و ما موظفیم به برگزاری کلاس‌های آموزشی و معرفی ضوابط و سازه‌های شکیل جهت عرضه و فروش هرچه بهتر، اقدام کنیم.

این مقام مسئول بیان کرد: مردم باید با اتاق اصناف همکاری لازم را داشته باشند و به‌عنوان یک بازرس افتخاری مشکلات را با ما در میان بگذارند.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/56533