کد خبر : 56440
تاریخ : 1401/3/22
گروه خبری : جامعه

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان:

بانوان کردستانی سهم بسزایی در تولید صنایع ‌دستی دارند

لیلا آژیر روز شنبه در بازدید از کارگاه‌های فعال صنایع‌ دستی شهرستان دهگلان که به‌ مناسبت هفته صنایع‌ دستی برگزار شد، اظهار کرد: صنایع‌ دستی در این استان به‌‌ویژه شهرستان دهگلان قدمت طولانی داشته و زنان هنرمند این دیار در این زمینه فعالیت چشمگیری دارند.

وی افزود: از بانوان کارآفرین و سرپرست خانوار در این حوزه حمایت می‌کنیم چراکه هرچه تولید صنایع دستی رونق بیشتری پیدا کند، اشتغال‌زایی بیشتر و آسیب‌های اجتماعی کمتر خواهد شد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان، هدف از این بازدیدها را بیان مسائل و مشکلات بانوان فعال در این عرصه عنوان کرد و گفت: اقدامات و فعالیت‌های انجام‌‌شده بانوان در این کارگاه‌ها قابل تقدیر است.

آژیر ابراز امیدواری کرد با همکاری متولیان این حوزه، از تمامی ظرفیت‌ها برای حمایت از زنان سرپرست خانوار و خانواده‌های بدسرپرست استفاده شود.

  زنان روستایی، پیشرو در تولید محصولات صنایع‌دستی

مسئول اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان دهگلان نیز در این بازدید گفت: زنان روستایی این شهرستان همواره در تولید محصولات متنوع صنایع ‌دستی پیشرو و پیشقدم بوده‌اند.

بهزاد غفوری ادامه داد: در این شهرستان درصد بالایی از محصولات صنایع ‌دستی با هنرمندی زنان در روستاها خلق می‌شود و سهم عمده‌ای از پیکره تولید را به خود اختصاص داده‌اند.

وی اضافه کرد: ثبت‌ملی گلیم‌بافی کاکو سفلی اقدامی ارزشمند در معرفی توانمندی‌های حوزه صنایع ‌دستی این منطقه بود که با همت و تلاش اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و هنرمندان فعال انجام شد.

مسئول اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان دهگلان گفت: به‌منظور توانمندسازی بانوان صنعتگر در این شهرستان دوره‌های آموزشی صنایع ‌دستی به‌صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

غفوری افزود: امیدواریم با شناسایی و رفع مشکلات و پاسخ به مطالبات بانوان فعال در این حوزه، روند تولید صنایع‌ دستی رو به رشد و توسعه حرکت کند.

رشته‌های اصیل صنایع دستی کردستان که در حال حاضر فعال بوده و دارای برند ملی و یا بین‌المللی هستند شامل نازک کاری و هنرهای چوبی (خراطی)، گلیم سنندج و بیجار، سازسازی سنتی، زیورآلات سنتی، کلاش بافی، نساجی سنتی، شال‌بافی (مرخز بافی)، ارغوان‌بافی و گلیم بافی است.

مهم‌ترین مراکز تولید صنایع دستی در کردستان به ترتیب شهرهای سنندج، مریوان، سروآباد، سقز و بانه و سپس بیجار، قروه، دیواندره و دهگلان است و متنوع‌ترین و بیشترین رشته‌ها در شهر سنندج وجود دارد.

بیش از 45 هزار هنرمند کردستانی در 42 رشته مختلف صنایع دستی فعالیت می‌کنند که 21 رشته آن بومی و خاص منطقه کردستان است.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/56440